طرح ملی تربیت صد مدیر شاخص در تراز بینالمللی برای آینده زیستبوم نوآوری کشور با هدف پرورش مدیران آیندهساز حوزه علم و فناوری طی مراسمی در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران آغاز شد. این طرح با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دفتر منطقهای یونسکو (IRIS) اجرا میشود.
به گزارش برنا، در این مراسم محمدنبی شهیکیتاش معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به همراه رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و جمعی از مدیران و کارشناسان زیستبوم فناوری کشور حضور داشتند.
تمرکز بر سرمایه انسانی نخبه؛ محور توسعه مدیریت فناوری کشور
به گفته شهیکیتاش این طرح یکی از مهمترین گامها در مسیر توسعه مدیریت فناوری کشور بهشمار میآید، چرا که بر سرمایهگذاری هوشمندانه بر ارزشمندترین دارایی هر زیستبوم، یعنی سرمایه انسانی نخبه و مدیران توانمند تمرکز دارد.
او افزود: این دوره ششماهه نقطه آغاز مسیری تازه و بنیادین برای آینده زیستبوم فناوری و نوآوری کشور است و هدف اصلی آن، تربیت نسل جدیدی از مدیران آینده پارکهای علم و فناوری و نهادهای نوآور کشور خواهد بود.
آموزش حکمرانی فناوری و آشنایی با قانون جهش تولید دانشبنیان
یکی از محورهای اصلی این دوره آموزشی، آشنایی با حکمرانی فناوری و ساختار بازیگران متنوع زیستبوم نوآوری است.
به گفته معاون وزیر علوم، شناخت دقیق قانون جهش تولید دانشبنیان و فرصتهای ایجادشده توسط آن یکی از موضوعات کلیدی دوره است. او تأکید کرد: بر اساس این قانون پنجره فرصت تازهای برای توسعه زیستبوم نوآوری کشور شکل گرفته که شناخت ذینفعان و الگوهای توسعه فناوری را عمیقتر میکند.
طراحی مدلهای بومی و متنوع برای پارکهای علم و فناوری
شهیکیتاش با تأکید بر اینکه نسخه واحدی برای توسعه پارکهای فناوری وجود ندارد، گفت: هر پارک باید متناسب با شرایط جغرافیایی و اقتصادی منطقه خود مدل توسعهای انعطافپذیری طراحی کند. طرح کسبوکار یک پارک دانشگاهی با یک پارک استانی یا صنعتی کاملاً متفاوت است.
او افزود: مدیران آینده باید بیاموزند که برای تکوین پارکها الگوهای پویا و اختصاصی طراحی کنند و از تکرار مدلهای یکسان پرهیز نمایند.
پارکهای فناوری؛ ترجمان کسبوکار فناورانه کشور
به گفته معاون فناوری وزارت علوم، پارکهای فناوری در واقع ترجمان عینی کسبوکار فناورانه هستند و مأموریت اصلی آنها توسعه شرکتهای دانشبنیان است. او یادآور شد که در کنار پارکها نهادهای دیگری، چون مراکز رشد، شتابدهندهها، کارخانههای نوآوری و صندوقهای تأمین مالی شکل گرفتهاند که در کنار هم زنجیره ارزش فناوری را میسازند.
نگاهی به وضعیت فعلی زیستبوم فناوری زیر نظر وزارت علوم
در حال حاضر، ۵۹ پارک فناوری، ۲۹۵ مرکز رشد، ۴۰ صندوق پژوهش و فناوری و بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ واحد فناور و دانشبنیان زیرمجموعه این اکوسیستم فعال هستند که تاکنون ۱۶۱ هزار شغل مستقیم ایجاد کردهاند.
شهیکیتاش تاکید کرد: اگرچه از نظر کمی به نقطه قابلقبولی رسیدهایم، اما اکنون زمان تمرکز بر ارتقای کیفیت زنجیره توسعه فناوری است.
تقویت ارتباط سیستماتیک دانشگاه، صنعت و پارکهای فناوری
معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به نقش دانشگاهها در جریان نوآوری گفت: ۱۸ پارک علم و فناوری دانشگاهی در کشور فعالاند، اما گاهی این پارکها به جزیرههای جدا از دانشگاه تبدیل میشوند. رئیس پارک باید بتواند مدلهای ارتباطی نوآورانهای طراحی کند تا پیوند دانشگاه و صنعت برقرار شود.
او مدلهایی چون دستیار فناور، پسادکترای فناوری، گرنت فناوری، طرح نوآفرین صنعتساز، پروژه کواپ صنعتی و سرباز فناور را از ابزارهای کارآمد برای تقویت این ارتباط دانست.
ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان؛ پنجره طلایی نوآوری
شهیکیتاش، بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان را فرصتی استثنایی برای ورود صنایع بزرگ به توسعه نوآوری توصیف کرد و گفت: اجرای دقیق این ماده میتواند ساختار سنتی صنایع را متحول کرده و آهنگ رشد معناداری در فضای پارکها ایجاد کند.
او افزود: مدیران پارکها باید هوشمندانه از ظرفیتهای مواد ۱۱ و ۱۳ قانون برای جذب سرمایه و توسعه اقتصادی استفاده کنند.
لزوم برندسازی تخصصی پارکها در حوزههای فناورانه
با توجه به تحولات شتابان فناوری بهویژه در حوزههایی چون هوش مصنوعی و رباتیک، معاون فناوری وزارت علوم تأکید کرد هر پارک باید حوزهای تخصصی برای برندسازی دهساله خود انتخاب کند تا در مسیر ایجاد خوشههای نوآورانه متمرکز شود.
تأمین مالی نوآورانه و جذب سرمایه خصوصی
شهیکیتاش با اشاره به ضرورت تامین مالی نوآورانه گفت: مدیر پارک باید با ادبیات تأمین مالی و استارتآپی آشنا باشد تا بتواند برای هر مرحله از عمر شرکتها از ایده تا مقیاسپذیری بستههای حمایتی حرفهای طراحی کند.
او همچنین از راهاندازی اطلس سرمایهگذاری در پارکهای علم و فناوری به عنوان یکی از اولویتهای جدید خبر داد و سرمایه را اکسیژن توسعه نوآوری توصیف کرد.
توانمندسازی نیروی انسانی؛ پایه تحول زیستبوم نوآوری
به گفته شهیکیتاش، توانمندسازی نیروی انسانی در پارکها و مراکز رشد باید بهصورت جدی دنبال شود. او گفت: بر اساس دادههای ۲۰۲۴، رشد جذب نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی ۸۶ درصد و در رباتیک ۵۸ درصد بوده است. این نشان میدهد آینده پارکها وابسته به مهارتهای نوین است و ماتریس مشاغل فناورانه در حال تغییر است.
پیوند دانشگاهها، پارکها و صنعت برای شکلگیری خوشههای نوآوری
معاون فناوری وزارت علوم از آغاز پروژههایی برای ایجاد خوشههای نوآوری تخصصی در حوزههایی مانند ساخت تجهیزات و ماشینآلات خبر داد و گفت: با وجود دشواری ایجاد کنسرسیوم بین بازیگران صنعتی این اقدام میتواند تعامل B۲B و زنجیره ارزش بین شرکتها را تقویت کند.
او افزود: پروژهای نیز برای اتصال سه دانشگاه و چهار نهاد داخلی آغاز شده که هدف آن ورود به زنجیره ارزش بینالمللی است.
مدیریت در پارکهای فناوری؛ هنری متفاوت
شهیکیتاش در جمعبندی گفت: مدیریت در پارکهای فناوری از جنس مدیریت سنتی نیست. مدیران پارکها باید درک عمیقی از فضای کسبوکار فناورانه، تعامل با بخش خصوصی و هنر جذب سرمایه داشته باشند. پارک سازمانی برای تجاریسازی فناوری است، نه یک نهاد اداری.
او افزود: فرهنگ کارآفرینی نوآورانه، عنصر پنهان، اما حیاتی در طراحی زیستبوم مؤثر است. هدف اصلی ما در این دوره، پرورش مدیرانی خلاق و آیندهنگر است که بتوانند زیستبوم نوآوری کشور را به بلوغ برسانند.
با اجرای این طرح ملی مسیر تازهای برای پرورش مدیران نسل جدید در پارکهای علم و فناوری کشور گشوده میشود. مدیرانی که قرار است در دهه آینده، زیستبوم نوآوری ایران را به تراز بینالمللی ارتقا دهند.
انتهای پیام/