حامد جعفری، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شکبه اطلاع رسانی راه دانا گفت: سینمای کودک برای بازگشت به «گذشته درخشان» خود به تحولی اساسی و تغییرات بنیادین نیاز دارد. سینمای کودک در جامعه مخاطب کودک پیش میرود. همانقدر که مخاطب کودک و نوجوان نسبت به گذشته تغییراتی را داشته، طبیعتاً سینمای کودک هم باید خود را متناسبسازی کند. این مسیر حتماً هر از چندگاهی نیاز به بازنگری و اصلاح مسیر دارد.
وی افزود: ما نمیتوانیم در یک نقطه ثابت بمانیم و ویژگیها را بشماریم. سینمای کودک یک سیر حرکتی دارد؛ زمانی پرفروغ، و زمانی کمفروغ. اینها همه ناشی از پارامترهایی بوده که ما تغییر دادیم. باید برگردیم و مطالعه کنیم ببینیم چه کردیم که چنین اتفاقی افتاده است.
جعفری با بیان اینکه فیلمهای تولیدشده در حوزه کودک و نوجوان تا چه اندازه متناسب با «نیاز و اقتضائات کودک» و اصول روانشناختی کودک است؟ عنوان کرد: این دقیقاً همان اصلیترین ماجرای سینمای کودک است. ما باید بر مبنای اثرگذاری ابزارهایی که در دست داریم، محصول تولید کنیم. ما ابزارهایی مثل جشنواره کودک، حمایت در حوزهی اکران و عرضهی بینالملل داریم. اما ما باید از این ابزارها کمک بگیریم تا بتوانیم محصولی را تولید بکنیم که مطابق استانداردها باشد.
وی تصریح کرد: سینما یعنی یک سرگرمکنندهگی که دارای پیام است. این پیام میتواند اخلاقی، آموزشی یا مورد نظر گروه فیلمسازی باشد. ما معتقد به این پیامرسانی هستیم و باید با استفاده صحیح از ابزارها به آن استاندارد برسیم.
جعفری خاطر نشان کرد: ابزارهایی چون جشنواره کودک و حمایتهای بینالمللی باید صرفاً در خدمت رسیدن به این استانداردهای ضروری روانشناختی و فرهنگی قرار گیرند.
مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی افزود: سینمای کودک برای متناسبسازی با مخاطب امروز، نیاز به تغییر ۱۸۰ درجهای در مسیر خود دارد، و متولیان امیدوارند با رجوع به موفقان، از نابودی بیشتر بودجههای دولتی جلوگیری کنند.
∎