شناسهٔ خبر: 75150507 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاب‌آوری در گردشگری با بهره‌گیری از فناوری محقق می‌شود

تهران- ایرنا- فعال حوزه گردشگری گفت: جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند امید بر پایه اقدام و برنامه است؛ راهکار ما برای تاب‌آوری در گردشگری، تنوع‌بخشی به مقاصد گردشگری با توجه به نیاز جوانان و بهره‌گیری از فناوری است که می‌تواند امید ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا تابش، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) روز جمعه ۱۱ مهر در نشست هم اندیشی فعالان گردشگری که در سالن جلسات هتل هما برگزار شد، اظهار داشت: امسال هفته گردشگری فرصتی بود برای مرور اقداماتی که انجام شده است ایران شایسته جایگاه ویژه ای در گردشگری است. در این دوره کوتاه با همراهی مدیران و کارکنان مجموعه ای از اقدامات اثرگذار در هگتا و زیر مجموعه رقم خورده است.

وی پایش و بازطراحی آیین‌نامه ها و دستورالعمل های کلیدی، حسابرسی و تدوین آیین‌نامه جدید متناسب با هگتا، راه‌اندازی میز سلامت، اجرای تور گردشگری از شیرگاه تا همدان و تهران، راه‌اندازی قطار تهران-وان، تکمیل مراحل سامانه تراول، آغاز به کار مدرسه هتل‌داری هما، همکاری تحقیقاتی بین دانشگاه‌ها و هما برای طرح مولد برق، امضای تفاهم‌نامه با پتروشیمی خلیج فارس، دانشگاه تهران و دیگر نهادها از مهمترین اقدامات هگتا در دولت چهاردهم دانست.

تابش گفت: برگزاری نشست های مستمر با صنوف و کانون بازنشستگان، پیگیری پرونده های حقوقی برای صیانت از دارایی های هگتا، در پدافند غیرعامل نیز عملکرد خوب و نقش موثری در حملات وحشیانه ایفا کردیم، از دیگر اقدامات هکتا است.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی هگتا افزود: ما به آینده با امید نگاه می‌کنیم و از گذشته درس می گیریم. پایداری و گردشگری سبز با توجه به عدالت منطقه‌ای، سرمایه گذاری و خروج از بنگاه‌داری محقق می‌شود و هگتا امانت‌دار بازنشستگان است. صیانت از اموال و حقوق بازنشستگان برای آرامش بیشتر میلیون ها خانواده ایرانی است.

وی ادامه داد: هفته گردشگری نشان داد تحول در هگتا شعار نیست بلکه رویکردی آگاهانه است مدل مدیریت ما مشارکتی و استفاده از خرد جمعی است، هگتا مفتخر است پیشران این مسیر پر فراز و نشیب باشد.

تاب‌آوری در گردشگری با بهره‌گیری از فناوری محقق می‌شود

توسعه گردشگری در گروه فراهم شدن زیر ساخت‌ها

احمد مسجد جامعی، وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای افزایش گردشگری باید زیر ساخت ها فراهم شود. در جنگ ۱۲ روز مردم سرزمین ما خود را کشف و حس کردند ایرانی هستند و می توانند با هم یکپارچه باشند آن دوران من در حج بودم و ۸۰ هزار زائر امکان بازگشت به کشور را نداشتند بررسی کردیم که چگونه می شود کمک کرد، متوجه شدیم از ترکیه ، ترکمنستان، ارمنستان، بغداد یا آذربایجان می توانیم به ایران سفر کنیم که این نشان دهنده وسعت ارتباطات ایران و وجود زیرساخت ها بود.

مسجد جامعی افزود: در گردشگری همه چیز باید دست به دست هم بدهد تا موفق باشیم. مثلاً در عربستان لحظه ای وسایل سرمایشی قطع نمیشد به راحتی می شد پول را جا به جا کرد و زیر ساخت ها فراهم بود ما باید ببینیم در این چه ویژگی های داریم.

وی ادامه داد: در عربستان به فضاهای مرده توجه شده بود در گذشته تعداد اقلامی که در موزه بود بسیار محدود بود اما اکنون کاوش های باستان شناسی در آنجا گسترش یافته و از ایرانیان کمک می گیرند. ما باید بدانیم در ایران چه ظرفیت های داریم که باید برای آینده بر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.
در تهران گردی بسیاری از مکان های ناشناخته را کشف می کردیم و یک مغازه گل فروشی قدیمی به یک مقصد گردشگری تبدیل شد.

مسجد جامعی گفت: گردشگری داخلی سرمایه است در ایام حج مردم عربستان نمی توانند به زیارت بروند چون ظرفیت برای مسافران دیگر باقی نمی ماند ما هم باید از ظرفیت های موجود برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.

ضرورت توجه به  زیر ساخت های گردشگری داخلی

 مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما همیشه گردشگری را از زاویه گردشگر خارجی می بینیم اما برای حفظ زیر ساخت های گردشگری باید بیش از پیش  به گردشگری داخلی توجه کنیم.

سید مصطفی فاطمی  در نشست هم اندیشی فعالان صنعت گردشگری گفت: در شرایط سختی هستیم و بعد از جنگ تاسیسات گردشگری . با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

  وی افزود: گردشگری خارجی در زمان خلوتی به توسعه گردشگری کمک می کند اما در شرایط فعلی برای حفظ زیرساخت گردشگری نیازمند توجه بیش از پیش به گردشگری داخلی هستیم و باید یک باز اندیشی برای استفاده از گردشگری داخلی که می تواند تاسیسات را حفظ کند، داشته باشیم.

فاطمی اضافه کرد: آلمان که در رتبه سوم گردشگری قرار دارد  ۹۰ درصد درآمدش از گردشگری  داخلی است یا مثلاً ترکیه که ما فکر می‌کنیم که تعداد گردشگر خارجیش بالاست فقط ۲۰ درصد درآمدش از گردشگری خارجی است ما هم می توانیم با تمرکز بر گردشگری داخلی و کشورهای همسایه این صنعت را توسعه دهیم.