سید مصطفی آیتاللهی موسوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان کرمان با وسعتی بالغ بر ۱۸۳ هزار کیلومتر مربع، پهناورترین استان کشور است و بهدلیل شرایط کویری و فاصلههای طولانی بین شهرها و ایستگاههای جادهای، با چالشهای متعددی در حوزه راه و حملونقل مواجه است.
رتبه پایین کرمان در ایستگاههای پلیس راه
وی افزود: متاسفانه در سطح ملی توجه کافی به زیرساختهای راه استان نشده است و مطالبهگری مناسبی نیز از سوی استان صورت نگرفته که این امر موجب شده در حوزه راهدارخانهها و پلیسراهها رتبههای پایینی در کشور داشته باشیم.
معاون استاندار کرمان با اشاره به نیاز جدی استان به ۲ بانده شدن بسیاری از مسیرها، تصریح کرد: در سفرهای ریاست جمهوری و هیأت دولت به استان، طرحهای متعددی مصوب شده و کد اعتباری دریافت کردهایم که اکنون در انتظار تزریق منابع مالی و ابلاغ رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی هستیم.
طرحهای اصلاحی راههای روستایی در دستور کار قرار دارد
وی با بیان اینکه بخشی از منابع مورد نیاز از محل درآمدهای معدنی استان تأمین شده است، گفت: در حوزه راههای روستایی نیز بهدلیل وقوع بخش قابل توجهی از تصادفات، طرحهای اصلاحی در دستور کار قرار گرفته است و جلسات کمیسیون ایمنی و شورای ترافیک بهطور مستمر برگزار میشود.

آیتاللهی موسوی افزود: استان کرمان در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار دارد و پدیدههایی مانند قاچاق سوخت و انسان، جم بالای تردد، بهویژه تردد وسایل نقلیه سنگین، موجب افزایش تصادفات شده است. عامل اصلی بسیاری از این حوادث، خوابآلودگی رانندگان ناشی از مسیرهای کویری و نبود استراحتگاههای مناسب است.
وی با اشاره به تخصیص تنها هفت درصد از بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی استان کرمان تصریح کرد: با وجود محدودیتهای مالی، با همراهی بخش خصوصی و پیمانکاران، عملیات اجرایی برخی طرحها آغاز شده و توافقی با معاونت راهداری وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت ۸۰۰ کیلومتر از مسیرهای استان صورت گرفته است.
وجود ۱۴۰ نقطه حادثهخیز در راههای کرمان
وی ادامه داد: استان کرمان دارای ۱۴۰ نقطه حادثهخیز و ۱۲۰ گردنه برفگیر است که در ایام بارندگی، کنترل و مدیریت آنها نیازمند حضور مستمر نیروهای راهداری است. همچنین یک هزار کیلومتر راه جدید و ۲ هزار کیلومتر مسیر نیز نیازمند بهسازی داریم.
بهسازی مسیر ریلی کرمان به تهران
معاون استاندار کرمان با اشاره به طرح بهسازی ۱۲۰ کیلومتر از مسیر ریلی تهران-کرمان، گفت: با تکمیل این پروژه، امکان حرکت قطار با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت فراهم میشود که نقش مهمی در کاهش زمان سفر و افزایش ظرفیت حمل بار خواهد داشت.
فرسودگی ناوگان حملو نقل جادهای
وی با اشاره به فرسودگی ناوگان حملونقل مسافر استان کرمان خاطرنشان کرد: از مجموع بیش از ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در استان، تنها هفت دستگاه زیر پنج سال عمر دارند و بیشتر اتوبوسهای استان فرسوده و بالای ۲۰ سال عمر دارند. پیگیریهایی برای ورود اتوبوسهای جدید از مرز انجام شده اما هنوز مجوزهای لازم از سوی وزارت صمت صادر نشده است.
آیتاللهی موسوی با اشاره به جلوگیری از تکرار حوادثی مانند تصادف اتوبوس اردوی دانش آموزان خاطر نشان کرد: در همین راستا، برای اردوهای دانشآموزی مقرر شده تنها از اتوبوسهای کمسن استفاده شود و پلیس راه موظف به توقف اتوبوسهای فرسوده در این مسیرها شده است.