شناسهٔ خبر: 75132723 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرانجام «راهکار» دانشگاه شیراز برای حمایت از پژوهندگان علوم انسانی

شیراز-ایرنا- دانشگاه شیراز با هدف حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان رشته‌های علوم انسانی که قابلیت تبدیل به محصولات و خدمات کاربردی را دارند، رویدادی با نام «راهکار» برگزار کرد؛ بر پایه گفته معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه، کمتر از ۲ درصد از این پایان‌نامه‌ها در سطح کشور به فناوری تبدیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اختتامیه این رویداد، پنجشنبه برگزار شد و ۱۰ برگزیده در ۲ بخش استادان و دانشجویان معرفی شدند.

رئیس مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز اعلام کرد این رویداد در سطح «منطقه هفت» کشور شامل استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده و برگزیدگان این مرحله، به جشنواره ملی راه می‌یابند که دانشگاه شیراز در بهمن‌ماه میزبان آن خواهد بود.

سید اسماعیل مسعودی گفت: از ۷۵ طرح دانشجویی دریافت‌شده در دبیرخانه جشنواره، ۳۵ طرح به مرحله ارائه رسید و پس از فرآیند داوری، سه طرح برگزیده و چهار طرح شایسته تقدیر در بخش دانشجویی معرفی شدند.

وی افزود: همچنین در بخش استادان، از ۱۰ طرح دریافت‌شده، سه طرح به‌عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند.

او در آیین اختتامیه با بیان اینکه «راهکار» می‌تواند گفتمان جدیدی در حوزه نوآوری علوم انسانی در کشور ایجاد کند، گفت: مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره ابتکاری دانشگاه شیراز، زمینه‌سازی برای گسترش کسب‌وکارهای تخصصی نیازمحور و مسئله محور، گسترش خوداشتغالی و کارآفرینی در فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور و ایجاد بستر هم‌اندیشی و هم‌افزایی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل و رفع نیازهای کشور است.

سرانجام، «راهکار» دانشگاه شیراز برای حمایت از پژوهندگان علوم انسانی

کمتر از ۲ درصد پایان‌نامه‌ها در کشور به فناوری تبدیل می‌شوند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در آیین پایانی جشنواره ملی «راهکار؛ کاربردی‌سازی و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در علوم انسانی» گفت: مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز که سه سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، با چشم‌انداز توسعه نوآوری در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایجاد شده است.

بهرام همتی‌نژاد، «راهکار» را ابتکار و رویداد مبارکی خواند که از سوی مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز با هدف کاربردی‌سازی و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در علوم انسانی سازماندهی شده است.

او با اشاره به این واقعیت آماری که کمتر از ۲ درصد از پایان‌نامه‌ها در کشور به فناوری تبدیل می‌شوند، ادامه داد: شعار ما در مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز این است که دفاع از پایان‌نامه به معنی پایان کار نیست، بلکه آغاز راهی است که می‌تواند مسیر پژوهشگران را هدایت کند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز اضافه کرد: این دانشگاه نه‌تنها در حوزه علوم انسانی، بلکه در حوزه‌های مختلف، برای تبدیل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری به محصولات تجاری و فناوری، برنامه‌ریزی‌های گوناگونی انجام داده است.

برگزیدگان جشنواره ملی «راهکار» معرفی شدند

بر پایه اعلام هیات داوران، در بخش دانشجویی مقام اول به لیلا کامران، دانشجوی دکتری دانشگاه خلیج فارس بوشهر، برای ایده مستخرج از رساله با عنوان «اثربخشی درمان‌های CBT و MBCT بر کاهش نشانگان بیش‌فعالی و نقص توجه» رسید.

مقام دوم را نیز احمدرضا دهقانی، دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز، برای ایده مستخرج از رساله با عنوان «تأثیر نویز صورتی و تمرین مقاومتی بر شاخص‌های عملکرد حرکتی و تعادل در سالمندان» دریافت کرد.

همچنین مقام سوم به مریم جعفری، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، برای ایده مستخرج از رساله با عنوان «تهیه و تدوین متون خواندن زبان فارسی از بوستان سعدی در سطح فرامیانی برای زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان» رسید.

همچنین در این بخش، سیده فاطمه آل‌محمد خیرآبادی (فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز) با ایده مستخرج از پایان‌نامه «رابطه انسجام خانوادگی و اهمال‌کاری زمان خواب با نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان» و لاله پیلتن (فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز) با ایده مستخرج از پایان‌نامه ارزیابی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه و توانمندی نوآوری با متغیر میانجی ارزش مشتری بر عملکرد کسب‌وکار به عنوان شایستگان تقدیر تجلیل شد.

از دیگر شایستگان تقدیر، زهرا دبیران (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز) با ایده مستخرج از پایان‌نامه «ارائه چارچوب تحلیلی داده‌های POI و تحلیل الگوهای فضایی آنها در راستای مدیریت بهینه گردشگری» و فاطمه زارع (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس بوشهر) با ایده مستخرج از پایان‌نامه طراحی مدل رهبری پادشکننده با رویکرد داده‌بنیاد بودند.

در بخش استادان نیز مقام اول به کاوه فتاحی، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، برای ایده «بازشناسی و تحلیل فرضیه‌های کارکردی بناهای برزن جنوبی تخت‌جمشید با تأکید بر بنای C» رسید.

مقام دوم نیز به مسلم علی‌محمدلو، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، برای ایده «تدوین الگوی آمایش آموزش عالی؛ مورد مطالعه استان فارس» رسید.

همچنین مقام سوم را محبوبه سعادت، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، برای ایده «مقایسه توجه شنوا با ناشنوا به نشانه‌های معنایی و نحوی از طریق ردیابی چشمی» دریافت کرد.