به گزارش خبرگزاری آنا، سال گذشته جامعه پزشکی امید چندانی به تغییر رویکرد وزارت بهداشت نداشت و حالا نیز تصمیمها و عملکرد این وزارتخانه در آزمون بوردکتبی ۱۴۰۴ بار دیگر موجی از اعتراضات را در میان پزشکان جوان برانگیخته است. آزمونی که قرار بود محک علمی پایانی فعالیت چندینساله دستیاران تخصصی باشد، امسال بیش از آنکه ابزار سنجش باشد، عامل ناامیدی و بیاعتمادی شد.
آزمون بورد چیست و چرا اهمیت دارد؟
آزمون بورد یا همان دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی هر سال توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی برگزار میشود و در دو بخش کتبی و شفاهی داوطلبان را مورد ارزیابی قرار میدهد. قبولی در این آزمون شرط لازم برای فارغالتحصیلی نهایی، ورود به هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی و دریافت جایگاههای حرفهای معتبر محسوب میشود. به همین دلیل هرگونه ابهام یا بینظمی در آن، بهطور مستقیم آینده تحصیلی و شغلی هزاران دانشجو را تحتتأثیر قرار میدهد.
آغاز نارضایتیها؛ از تأخیر در اعلام نتایج تا بیتوجهی به داوطلبان
یکی از داوطلبان با انتقاد از روند آزمون کتبی گفت: قرار بود نتایج یازدهم شهریور اعلام شود، اما یک روز دیرتر منتشر شد. چون روز بعد پنجشنبه بود هیچکس در وزارتخانه پاسخگو نبود و حتی در مراجعه حضوری هم مارا با بی احترامی بیرون کردند.
این تأخیر به ظاهر یکروزه، از دید دانشجویان تنها بخشی از بینظمیهای گستردهای بود که آنها را در بلاتکلیفی گذاشت.
ابهام در تصحیح و اعتراض به سوالات
طبق رویه سالهای گذشته، نتایج آزمون کتبی باید همراه با کلید اولیه، کلید اصلاحشده و در نهایت کارنامه نهایی منتشر میشد. اما داوطلبان میگویند امسال تنها یک کلید اولیه ارائه شد و هیچ اصلاح رسمی به اعتراضها صورت نگرفت. حتی همان مواردی که با استناد به منابع علمی مورد شکایت قرار گرفت، بررسی نشد. یکی از داوطلبان توضیح داد: در سالهای قبل حتی جزئیات اعتراضهای پذیرفتهشده مشخص میشد، اما امسال هیچ پاسخی دریافت نکردیم.
درهای بسته وزارت بهداشت
معترضان بوردکتبی میگویند وزارت بهداشت عملاً اجازه گفتوگو و طرح مطالبه به داوطلبان نداد. اما بطور تبعیضآمیزی برای اعتراضات آزمون بورد شفاهی جلسهای ویژه با حضور اساتید هیئت بورد تشکیل، مساعدتهای چندباره انجام شد و دیروز نتایج معترضین بورد شفاهی در سنجش از مردودی به قبولی تغییرکرد و منتشر شد، اما وقتی از اساتید هیئت بورد علت عدم بررسی به اعتراضات مردودی بورد کتبی سوال شد، دانشجویان بارها با این پاسخ مواجه شدند که «مرجع تصمیم وزارتخانه است» و دستوری جهات بررسی بورد کتبی به ما داده نشده است. به گفته دانشجویان، حتی ورود به اتاق مسئولان هم ممکن نشد و آنان معترضان را بدون پاسخ روشن، از ساختمان بیرون کردند.
افزایش چشمگیر مردودین و افت نمرهها
از دیگر مسائل جنجالی آزمون امسال، افزایش غیرمنتظره آمار مردودین بود. برخی داوطلبان تأکید میکنند که نمراتشان بدون توضیح مشخص، دقیقا ۱۰ نمره کمتر از نمره احتسابی با اولیه اعلام شده است. نتیجه این تغییر، حذف صدها نفر از عرصه قبولی بود.
دانشجویان معتقدند این موضوع نشانه دستکاری یا بیعدالتی سیستم تصحیح است. یکی از آنها گفت: وقتی پیگیری کردیم، تنها پاسخی که شنیدیم این بود که اشتباه میکنید. حتی گفتند اگر از رئیسجمهور هم نامه بیاورید ما چیزی را تغییر نمیدهیم.
بیاعتمادی و ناامیدی دانشجویان
داوطلبان با انتقاد از تبعیض میان بخش شفاهی و کتبی میگویند: در آزمون شفاهی جلسه فوری تشکیل شد و اعتراضها رسیدگی شد، اما در بخش کتبی هیچ توجهی به اعتراضهای ما نشد. این بیتفاوتی، به اعتقاد دانشجویان، پیامدهای جدی بر روحیه دستیاران دارد. برخی میگویند احساس میکنیم وزارتخانه ما را جدی نمیگیرد و هیچ ارزشی برای سالها تلاش علمی ما قائل نیست.
مطالبه اصلی؛ شفافیت و عدالت آموزشی
آنچه معترضان بیش از هر چیز مطالبه میکنند، شفافیت در روند برگزاری و اعلام نتایج است. خواسته اصلی آنها انتشار کلید نهایی اصلاحشده، درج دقیق اعتراضهای پذیرفتهشده و انتشار کارنامه نهایی است.
داوطلبان تأکید میکنند که تنها در سایه این شفافیت میتوان اعتماد ازدسترفته را به فرآیند آزمون بازگرداند.
به علاوه با توجه به شرایط جنگ دوازده روزه و عدم تعویق آزمون وزارتخانه قول حمایت از دستیاران راداد، اما نه تنها مساعدتی نشد و سوالاتی بسیار سخت و غیر استاندارد طرح شد بلکه حتی پایه آزمون که بنا بود به ۹۵ کاهش یابد هرگز عملی نشد.
انتهای پیام/