عبدالرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، با اشاره به فعالیتهای گسترده این سازمان در طول ۴۷ سال گذشته، در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت: سازمان نهضت سوادآموزی موفق شده است در همه اقشار و صنوف جامعه، به ویژه بازماندگان از تحصیل، خدمات آموزشی قابل توجهی ارائه دهد.
وی افزود: تعریف سواد در طول یک قرن گذشته تغییرات زیادی داشته و آخرین تعریف ما، استفاده از مهارتها برای تغییر زندگی است. بر همین اساس، ما همواره تلاش کردهایم تا نه تنها سواد خواندن و نوشتن را گسترش دهیم بلکه مهارتهای کاربردی را نیز به افراد آموزش دهیم.
فولادوند درباره آمار و عملکرد این سازمان گفت: با همکاری معاونتهای آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه، موفق شدهایم درصد قابل توجهی از بیسوادی را کاهش دهیم و زمینههای آموزش را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنیم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین به برنامههای آتی اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک تمرکز اصلی ما روی توسعه و تعمیق سواد خواهد بود. به همین منظور اساسنامهای جدید تدوین کردهایم و ماموریتهای سازمان را بازتعریف کردهایم تا بتوانیم مجموعهای جامع برای سواد بزرگسالان تشکیل دهیم و سطح اطلاعات عمومی جامعه را ارتقا دهیم.
وی تاکید کرد: هدف ما صرفاً آموزش خواندن و نوشتن نیست، بلکه ایجاد تحول واقعی در زندگی افراد با بهرهگیری از مهارتهای سواد است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، با اشاره به طرح اساسنامه جدید برای آموزش مهارتهای مختص به سنین مختلف و مشکلات تأمین نیروی انسانی، اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۱۶۰ هزار نفر ترک تحصیل شدهاند و در سال جاری حدود ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش آموزشی قرار گرفتهاند که تا کنون ۸۰ هزار نفر از آنها موفق به دریافت مدرک تحصیلی شدهاند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، با بیان اینکه تمامی اقشار جامعه با افزایش سن نیازمند کسب مهارتهای ویژه سن خود هستند، گفت: دو هفته قبل در کمیسیون دولت، اساسنامهای در این زمینه طرح و تصویب شد که نهایی شدن آن منوط به تصویب ساختار جدید وزارت آموزش و پرورش است و امیدواریم این موضوع به زودی در کمیسیون بررسی احکام برنامه هفتم در هیئت دولت مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به تعداد آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ آموزشدهنده داریم که به صورت حقالزحمهای همکاری میکنند. در صورت تأمین بودجه لازم و همکاری سازمان امور اداری و استخدامی، این نیروها در برنامههای مالی وزارت آموزش و پرورش جایگاه رسمی پیدا خواهند کرد.
فولادوند افزود: با توجه به کاهش جمعیت دانشآموزی در سالهای آینده و همچنین آزاد بودن نیروی انسانی، موانعی در مسیر اجرای این برنامه وجود دارد که وزیر آموزش و پرورش به دنبال رفع این موانع است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره وضعیت بیسوادی و ترک تحصیل گفت: آمارها نشان میدهد حدود ۱۶۰ هزار نفر ترک تحصیل شدهاند و بر اساس دادههای سازمان ملی آمار، تعداد بازماندگان از تحصیل نیز حدود ۹۰۰ هزار نفر است.
وی ادامه داد: خوشبختانه معاونت آموزش ابتدایی اقدامات خوبی برای بازگرداندن دانشآموزان ترک تحصیل انجام داده است. در سال جاری حدود ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش برنامههای آموزشی نهضت قرار گرفتهاند که تا امروز و در جریان برگزاری امتحانات، حدود ۸۰ هزار نفر از این افراد توانستهاند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. روند امتحانات همچنان ادامه دارد.
ضرورت آموزش متناسب با نیازهای بزرگسالان در عصر فناوری
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به اهمیت آموزش بزرگسالان با رویکردی نوین و متناسب با مقتضیات سن و نیازهای روز جامعه پرداخت. وی بر لزوم طراحی و اجرای دورههای آموزشی ویژه برای بزرگسالان به خصوص در حوزه فناوری و مهارتهای زندگی تاکید کرد.
فولادوند با اشاره به اینکه آموزش بزرگسالان نباید صرفاً به آموزش مقدماتی فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی محدود شود، گفت: باید توجه داشت که بسیاری از سوادآموزان نیازمند گذراندن مراحل مقدماتی قبل از ورود به مباحث پیشرفته هوش مصنوعی هستند. بنابراین، آموزشهای پایهای فناوری باید با دقت و متناسب با تواناییهای آنان طراحی شود.
وی افزود: یکی از برنامههای کلیدی ما برگزاری دورههای آشنایی با آموزش مجازی است تا بزرگسالان بتوانند از فرصتهای آموزشی آنلاین بهرهمند شوند. اما نیاز روز جامعه چیزی فراتر از آموزشهای فناورانه است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تاکید کرد: مهارتهای عاطفی، مدیریت مصرف انرژی و خودمراقبتی از جمله مهارتهای حیاتی هستند که باید در آموزش بزرگسالان مدنظر قرار گیرند. او گفت: این مهارتها علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی فردی، هزینههای اجتماعی و خانوادگی را کاهش میدهند و در بلندمدت به پایداری جامعه کمک میکنند.
فولادوند افزود: ما باید با همکاری دستگاههای مختلف، نیازهای واقعی بزرگسالان جامعه را به صورت دقیق احصا کنیم و بر اساس آن برنامهریزیهای آموزشی هدفمند انجام دهیم. خوشبختانه در اساسنامه جدید سازمان نهضت سوادآموزی، این رویکردهای نوین کاملاً دیده شده است.
وی درباره منابع مالی این برنامهها گفت: اعتبارات لازم از محل مسئولیتهای اجتماعی سازمانها، نهادها و وزارتخانههای مرتبط تأمین خواهد شد تا بتوانیم آموزشهای هدفمند و با کیفیت را در دسترس بزرگسالان قرار دهیم.
انتهای پیام/