ترندهای روزانه نوعی دماسنج فضای عمومی شبکههای اجتماعی محسوب میشوند. از یک طرف برای روزنامهنگاران، پژوهشگران رسانه و تولیدکنندگان محتوا، ترندها میتوانند بهعنوان منبعی برای شناسایی سوژههای تازه و پیگیری دغدغههای افکار عمومی عمل کنند. از طرف دیگر برای کاربران عادی هم این امکان را فراهم میآورند که بدانند جامعه آنلاین در ۲۴ ساعت گذشته بیشتر روی چه موضوعاتی متمرکز بوده است؛ خواه این موضوعات اجتماعی و فرهنگی باشند یا سیاسی، اقتصادی و حتی سرگرمی.
البته باید توجه داشت که ترندها همیشه بهطور کامل بازتابدهنده واقعیت نیستند؛ گاهی پویشهای سازمانیافته یا الگوریتمهای پلتفرمها میتوانند موضوعی را بهطور مصنوعی برجسته کنند. ازاینرو تحلیل ترندها نیازمند نگاهی انتقادی و بررسی چندجانبه است.
گروه دادهکاوی ایرنا با استفاده از سامانه پایشگر شبکههای اجتماعی، به استخراج ترندهای داغ ۲۴ ساعت گذشته در بسترهای مختلف توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و همچنین پلتفرمهای داخلی ایتا و روبیکا پرداخت. در پایان نیز، ترندهای گوگل با استفاده از ابزار «گوگل ترندز» جمعآوری و در جدول زیر ارائه شده است: