شناسهٔ خبر: 75090420 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

درباره آگهی‌های عجیب درخواست همراه و همدم در امور روزمره که برخی مشکل‌گشا و برخی هم مشکل‌ساز هستند

به تعدادی همراه نیازمندیم

بعضی‌شان از سر تنهایی و بعضی دیگرشان به وسوسه قیمت‌های توافقی است که همیشه پایه‌اند. پایه برای همراهی‌های ساده و رایگان تا گران و عجیب و غریب.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- سحر جعفریان‌عصر: آن هم نه با آشنا و خودی، که با غیر و غریبه‌های خیلی دور. گاهی هم‌سفر وهم‌خانه و هم‌بازی می‌شوند، گاهی نیز هم‌کلام و هم‌مسیر و هم‌کار، هم‌رکاب، هم‌خوان و هم‌درد؛ درست برابر آنچه که درآگهی‌های دسته اجتماعی یکی از چند پلتفرم ویژه نیازمندی‌ها و خرید و فروش انواع کالا و خدمات جستجو آمده‌است. آگهی‌های غیرمعمولی که بارها برایشان صدای زنگ خطر و هشدار را نواخته‌اند اما همچنان است که پرشمار، انتشار می‌یابند.

همسفرانی برای دُنگ و حریفانی برای کتک

لحظه به لحظه به‌روز می‌شوند؛ آگهی‌هایی که افرادی ساکن در محله یا خیابانی از شهرها و حتی روستاها بنابه دلایلی در یکی از سایت‌های نیازمندی‌های رایگان ثبت می‌کنند و افرادی دیگر نیز همان آگهی‌ها را بر صفحه گوشی تلفن همراه خود مدام اسکرول می‌کنند. به هم‌بازی برای لیگ مافیای دهه هشتادی‌ها نیازمندیم، پایه کوهنوردی می‌خواهم، نیازمند حریف تمرینی برای آماده‌سازی مسابقات جهانی کیک‌بوکسینگ هستم، هم‌مسیر می‌خواهم صبح‌ها از عظیمیه کرج تا حوالی میدان فاطمی، به شریکی برای دریافت و پرداخت اقساط وام نیاز دارم، یک همراه در دسترس برای درس خواندن پایه نهم می‌خواهم و بسیاری دیگر از آگهی‌ها که از متن کوتاه‌شان پیداست در پی جفت و جور کردن پایه برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوه‌نوردی‌اند و اغلب خطرناک و مشکوک به نظر می‌رسند.

هم فال و هم تماشای هم‌بازی‌های بیزینسی

«هم‌بازی، بازیکن و یا اپراتور گیم نیازمندیم» میان آگهی‌های دسته اجتماعی اپلیکیشن‌های گوناگون نیازمندی‌ها، پرتکرار است. نشان به آن نشان که از هر ۱۰ آگهی منتشر شده، موضوع و محتوای یک آگهی به دعوت از هم‌بازی، بیشتر برای مافیا، پانتومیم و اتاق فرار و کمتر برای دیگر ایونت‌های بازی و سرگرمی محور است. کافی‌ست با یکی از این آگهی‌دهندگان ارتباط تلفنی برقرار کرد: «تمایل دارید هم‌بازیِ بازیکنان در مافیای بیزینسی شوید یا غیر بیزینسی؟» و معمولا در تعریف تفاوت مافیای بیزینسی و غیر بیزینسی نیز می‌گویند: «هم‌بازی بیزینسی باید هزینه ثبت‌نام، ورودی و تست سطح پرداخت کند؛ از ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان. در این میان تعداد انگشت‌شماری ازآگهی‌های جذب هم‌بازی، رایگانند که افراد متقاضی هر یک، بعد از رفعِ نیم‌بندِ شک و شبه‌یشان -فضا باز باشد و عمومی، خبری از مخدر و خلاف نباشد- ساعتی از یک روز رادر کافه یا محیطی دنج و لابه‌لای جمعی از نوجوانو جوان سپری می‌کنند. نوع دیگر این دست آگهی‌ها که کم‌بهایند به آموزش تکنیک بازیاز سناریوخوانی تا پرهیز از دیالوگ‌های تخریبی، اختصاص دارند. آگهی‌دهندگان مدعی‌اند طی مدت یک هفته، فرد نابلد به بازیکنی حرفه‌ای و چه بسا پول‌سازتبدیل خواهد شد.

چند می‌گیری فاتحه بخوانی؟

عجیب‌تر از آگهی راهنمای مستاجران و نوجوانان ناامیدی که دنبال راهنما و مشاور برای رسیدن به آرزوهایشان هستند یا استخدام هم‌صحبتی که حسابی دل و گوش بدهد به پر حرفی‌های سالمند یا کودکی تنها و یا دعوت به همکاری از فردی پرانرژی برای شراکت در مالکیت و ثبت اختراع، آگهی «سند اجاره‌ای برای وثیقه یا مرخصی زندانی»، «دوست بی‌حاشیه نیازمندم»، «آدم آچار فرانسه در کیش نیاز دارم»، «شرکت‌کننده برای جلسات تست قهوه»، «به کتابخوانی خوش‌صدا نیازمندیم»، «شغل‌شناس توی تهران نیاز دارم»، «نمازخوان برای نمازهای قضا و فاتحه‌خوان نیازمندیم؛ تسویه هفتگی» و «دعانویسِ موکل‌دار می‌خواهم» است. ابعاد و اشکال تازه و متفاوت آگهی‌هایی این چنین، خبر از جای خالی نظارت‌هایی می‌دهد که معلوم نیست چرا جایش انقدر خالی است آن هم در این همه تقاضای همدم و همراه که مشکوک است و پرخطر.

امکان سوء استفاده در آگهی‌های نیازمند به همراه

مجتبی وکیلی، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در این باره می‌گوید: «درخواست همراه و همدم در موقعیت‌های مختلف اتفاق تازه‌ای نیست، بشر در مجموع دنبال مشارکت و همزیستی است و از قدیم افراد جمع و گروه را برای پیشبرد اهدافشان ترجیح می‌دادند اما نکته این است که الان درخواست مجازی و کاملا غیرمنطقی است. افرادی ناشناس که میزان سلامت روان و رفتار آنها نامعلوم است و چه بسا این آگهی‌ها می‌تواند یک ترفند و تله باشد برای افرادی که این آگهی ‌ها را دنبال می‌کنند.»

او ادامه داد: «متاسفانه شرکت‌های بزرگ آگهی هیچ نظارتی بر این درخواست‌ها ندارند ودر بسیاری از موارد جای تسهیل‌گری در امور روزانه، بستری برای خطرات جدی برای آگهی دهندگان و مخاطبان خود ایجاد می‌کنند که در این یک مورد خاص بیشتر عیان است. از این رو والدین و خود افراد باید دقت کنند که در تله چنین تبلیغاتی نیفتند، چون زمینه کامل و صد در صد سوء استفاده در آگهی‌هایی که دنبال همراه در هر زمینه‌ای می‌گردند، وجود دارد.»