به گزارش ایرنا، گزیدهای از مطالعات اخیر نشان میدهد که هر تومان سرمایهگذاری در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای میتواند چندین برابر در کاهش فقر و افزایش درآمد خانوارها مؤثر باشد، به ویژه در استانی مانند گلستان که بیش از ۷۰ درصد آموزشهای فنی آن بر پایه فعالیتهای عملی استوار است.
این رویکرد، با تمرکز بر مهارتآموزی عملی، میتواند خلأ نیروی کار ماهر را پر کند و به مقابله با غول بیکاری کمک کند، جایی که عدم همکاری برخی بنگاههای اقتصادی با مراکز آموزشی، مانعی جدی برای پیوند آموزش و بازار کار ایجاد کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان،در بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفهای زنان گرگان و فناوری اطلاعات گرگان، مهارتآموزی را به عنوان ستون فقرات توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار توصیف کرد و گفت: سرمایهگذاری در حوزه آموزشهای مهارتی، زیربنای توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در استان است و مراکز آموزش فنی و حرفهای میتوانند با تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، زمینهساز ارتقای بهرهوری و رونق تولید شوند.
عبدالعلی کیانمهر با اشاره به تحولات سریع فناوری، بر لزوم توجه ویژه به آموزشهای مبتنی بر فناوریهای نوین تأکید کرد و افزود: با توجه به تحولات سریع بازار کار و نیاز صنایع، آموزشهای نوین در حوزه فناوری اطلاعات و مهارتهای دیجیتال، از اولویتهای جدی استان خواهد بود که گسترش آموزشهای دیجیتال و هوشمندسازی کارگاهها، نه تنها پاسخگوی نیازهای فعلی است، بلکه استان را برای رقابت در اقتصاد دانشبنیان آماده میسازد.
با توجه به آمارهای اخیر، تنها در یک سال گذشته بیش از ۵۳۳ هزار نفرساعت آموزش مهارتی به گلستانیها ارائه شده که نشاندهنده رشد چشمگیر در این حوزه است.
این تأکید بر آموزشهای عملی و دیجیتال، همسو با برنامههای ملی مانند برنامه هفتم توسعه است که بیش از ۵۰ درصد دانشآموزان را به سمت آموزشهای فنی حرفهای سوق میدهد.
گلستان، با ظرفیتهای طبیعی و انسانی خود، نیازمند هوشمندسازی کارگاهها و ادغام فناوریهای دیجیتال در برنامههای آموزشی است تا کارآموزان را با مهارتهای مورد تقاضای صنایع نوظهور مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و دادهکاوی آشنا سازد.
چنین ابتکاراتی نه تنها نرخ اشتغال را افزایش میدهد، بلکه به کاهش شکاف مهارت در بازار کار کمک میکند و فرصتهای کارآفرینی را برای جوانان و بانوان استان فراهم میآورد.
استاندار گلستان نیز اخیراً بر تغییر رویکرد آموزشی به سمت مهارتمحوری تأکید کرده و خاطرنشان ساخت که بدون این تحول، فارغالتحصیلان دانشگاهی نمیتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند. علاوه بر این، توسعه آموزشهای مهارتی با رویکرد کنسرسیومی و همکاری بخش خصوصی، میتواند به جذب اعتبارات ملی و تحول درآمدهای فنی و حرفهای استان منجر شود، همانطور که در سالهای اخیر شاهد جذب ۵۷ درصد اعتبارات ملی بودهایم.
علی اصغر طهماسبی با اشاره به نبود فرهنگسازی مهارتی بهعنوان یکی از موانع اصلی پیشرفت اقتصادی گلستان افزود: فرهنگسازی مهارتی باید از آموزشوپرورش و دانشگاهها آغاز شود تا نیروی انسانی توانمند تربیت کنیم.
استاندار گلستان ادامه داد: روزانه افراد تحصیلکردهای به استانداری مراجعه میکنند که فاقد مهارتهای کاربردی، دانش زبان خارجی یا تخصص در رشته خود هستند، اما توقع دارند در ادارات دولتی مشغول شوند که این ضعف نظام آموزشی، یکی از چالشهای اصلی ماست.
طهماسبی ادامه داد: آموزشوپرورش و دانشگاههای ما به جای مهارتمحوری، تنها بر دانش نظری تمرکز دارند.
وی اظهار کرد: در حالی که جهان به سوی هوش مصنوعی پیش میرود، ما هنوز در مراحل ابتدایی مهارتآموزی هستیم و باید با همکاری دولت و مردم، این عقبماندگی را جبران کنیم.
استاندار گلستان ادامه داد: تولیدکنندگان و سرمایهگذاران در شهرکهای صنعتی گلستان با کمبود نیروی ماهر مواجهاند، اما جویندگان کار به دنبال مشاغل اداری هستند.
مدیرکل فنی و حرفهای گلستان هم گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفهای گلستان آمادگی دارد با همکاری دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و کارفرمایان، زمینه آموزشهای تقاضامحور و منطبق با نیاز بازار کار را فراهم سازد.
حمزه کرایلو همچنین تلاش و پشتکار جوانان و بانوان در مسیر یادگیری مهارتهای تخصصی را قابل قدردانی دانست و از آنان خواست با اعتماد به نفس و جدیت، مسیر اشتغال و کارآفرینی را دنبال کنند.