به گزارش خبرگزاری آنا، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز گذشته در جمع فعالان بخش خصوصی در سخنانی ضمن قدردانی از فعالیت بخش خصوصی در جنگ تحمیلی اخیر اظهارداشت: من واقعاً استفاده کردم از نظراتی که عزیزان دادند و اجمالاً یادداشت کردم.
تشکر از بخش خصوصی در جنگ تحمیلی اخیر
لاریجانی ادامه داد: این را بدانید که علت اصلی که دوستان فرمودند و من خدمتتان رسیدم برای عرض تشکر است. شما خیلی خدمت کردید و اگر آرامشی بر کشور بود و مردم نگرانی نداشتند، یک مولفه مهم شما بودید.
وی افزود: بخشی از زحمات را جناب آقای حسنزاده و برخی دوستان دیگر انجام دادند و من جریان بودم که روزانه دوستان زحمت میکشند و غیرت ملی خود را خوب بروز دادید. ما به سهم خودمان از همه شما تشکر میکنیم و قدردان زحمات شما هستیم.
مسیر توسعه ملی و مواجهه با تنشها
وی با بیان هدف خود از پیگیری امور جاری افزود: نکته دوم این است که در تردید نداشته باشید؛ واقعاً هدفی که ما الان دنبال میکنیم، حداقل انگیزه من برای برعهده گرفتن این مسئولیت بود. احساس میکنم کشور باید از این مسیر برود به سمت یک راهکار برای توسعه ملی پرشتاب و حل برخی از مشکلات.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در این رقابت تند در دنیا و منطقه، کشور ما باید از سهم مناسبی در درآمدها برخوردار باشد. سالهاست که در درون این دالان پرتنش هستیم و این نیازمند اقدامات متنوع برای هموار کردن مسیر توسعه است. برای این منظور، یک دوره کوتاهمدت لازم است تا زمینههای اولیه برای مسیر درازمدت فراهم شود. ما همه راههایی را که بتواند از طریق مذاکرات مسئله را حل کند، دنبال میکنیم.
مذاکرات هستهای، همکاری با آژانس و تنشها
لاریجانی در ادامه توضیح داد: در موضوع اسنپ، چند پیشنهاد مطرح شد. برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه مدالیتهای برای همکاری با آژانس ارائه دادند که مورد بررسی قرار گرفت و وزیر خارجه ما در مصر با مدیرکل آژانس نشست و تنظیمات لازم انجام شد. این مرحله باعث شد نظارت بر نیروگاه اتمی بوشهر انجام شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اضافه کرد: درباره موارد بمباران، با نظامات خاص عمل شد؛ زیرا مسئله بمباران مراکز هستهای برای نخستین بار در تاریخ بشر اتفاق افتاده و همه آژانس تحت مقررات پادمان ممنوعه، اقدام نکردند. بنابراین، مدالیتهای خاص نوشته و تنظیم شد.
وی افزود: بعد از آن، خواستههای جدید مطرح شد. پیشنهاد اروپاییها این بود که اجرای اسنپ بک، شش ماه به تعویق بیفتد، به شرط مذاکره با آمریکا و رسیدن به چهارچوبی با آژانس. ما این پیشنهادات را اجمالاً پذیرفتیم و برای حل موضوعات نیز اقدام کردیم. اما برخی پیشنهادها، منافع و امنیت ملی ایران را تهدید میکرد؛ از جمله اینکه برد موشکها باید زیر ۵۰۰ کیلومتر باشد که قابل پذیرش نیست.
تجربه برجام و درسهای گذشته
لاریجانی به تجربه برجام اشاره کرد و گفت: ما تمامی تعهدات خود را انجام دادیم، اما اولین کسی که خارج شد، آمریکا بود و اروپاییها نیز آن را اجرا نکردند. این نشان میدهد که حتی حق کوچکی که به آنها داده شود، ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد. ما در مذاکره هیچ مشکلی نداریم و اگر پیشنهاد معقولی باشد، میپذیریم، اما در حفظ منافع و امنیت ملی تعصب داریم و آن را فدای هیچ چیزی نمیکنیم.
مشارکت فعال بخش خصوصی در تصمیمسازیها
وی تأکید کرد: در تصمیمسازیها باید بخش خصوصی مشارکت فعال داشته باشد. در مجلس این موضوع را پیگیری کردیم تا اتاق بازرگانی بتواند نماینده در کمیسیونها داشته باشد و نظرات خود را مطرح کند. همچنین مکانیزمی برای ارتباط مستقیم با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایجاد میکنیم تا مشکلات ضروری امروز و اصلاحات زیربنایی در تصمیمگیریها لحاظ شود.
مسیر توسعه و نقش دانشگاهیان
لاریجانی گفت: این مسیر هم برای حل مسائل کوتاهمدت کشور و هم برای ایجاد بستر توسعه درازمدت حیاتی است. شما باید نقش فعال خود را ایفا کنید و با ارائه پیشنهادات اصلاحی، از قوانین و مقررات برای تحقق منافع ملی و توسعه کشور استفاده نمایید. این مسیر نیازمند تلاش مستمر و هماهنگی در تمامی بخشها، از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سیاست خارجی است تا ملت ایران بتواند به قلههای موفقیت برسد.
ضرورت قانونمداری و تعدیلهای منطقی
لاریجانی با بیان اهمیت قانونمداری اظهار داشت: اینکه ما قوانین را متوقف کنیم کار درستی نیست؛ زیرا قانون باید حاکم بر کشور باشد. اما قبول داریم که در برخی موارد به دلیل شرایط خاص، نیاز به تعدیلهایی است. پیشنهاد دهید، این مسیر در شورا و سایر نهادها قابل پیگیری است و ما میتوانیم شما را در آن همراهی کنیم.
نقش فعال اقتصاددانان و بخش خصوصی در مذاکرات
وی بر مشارکت مستقیم فعالان اقتصادی و تجار در مذاکرات تأکید کرد: اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصی میتوانند هم در مذاکرات نقش داشته باشند و هم خارج از مسائل امنیتی، کارساز باشند. ما بسترهای لازم را فراهم میکنیم و استقبالمان را اعلام میکنیم. توصیه ما این است که این نقش فعال، به ویژه در تعامل با همسایگان، تقویت شود. سفر اخیر من به عربستان نیز محور همکاریهای اقتصادی با این کشور بود و بنا شد مکانیزمی برای فعال شدن بخش خصوصی ایجاد شود.
مواجهه با تحریمها و فرصتهای اقتصادی
لاریجانی با اشاره به وضعیت تحریمها گفت: تحریم موضوع بزرگی است و به تدریج نیمی از جهان تحت تحریم قرار گرفتهاند. حتی روسیه و در آینده چین نیز درگیر خواهند شد. این گروههای تحریمی خودشان میتوانند نظاماتی ایجاد کنند. ما معتقدیم که سلطه از طریق تحریم به شکل مطلق ممکن نیست و کشورهای دیگر نیز ناراضی هستند؛ بنابراین لازم است راهکارهای هوشمندانه برای اقتصاد در شرایط تحریمی پیشبینی شود.
وی افزود: نگرش امنیتی به اقتصاد باید به نحوی باشد که بخش امنیتی مانع فعالیت اقتصادی نشود. اقتصاد باید مسیر خود را طی کند و اتاق بازرگانی، به عنوان نهادی مدنی، تصمیمگیری نماید. مردم باید در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند و دخالتهای اضافی به صلاح نیست. نظارت قانونی ارزشمند است و اگر قانون الزام کرده باشد، همه تبعیت میکنیم.
توجه به کالاهای اساسی و سامانهها
لاریجانی درباره مسائل عملی و مدیریت کالاهای اساسی توضیح داد: در موضوع کالاهای اساسی، من چند روز پیش با وزیر محترم جلسه داشتم تا وضعیت را بررسی کنیم. نکاتی که شما مطرح کردید با آنچه وزیر میگفت کمی تفاوت داشت، اما حتماً پیگیری خواهد شد. پیشنهاد میکنم جلسهای با مسئولین داشته باشید تا پیشنهادهای عملی شما مطرح و اجرایی شود.
وی همچنین به اهمیت امنیت سایبری سامانهها اشاره کرد: نگرانی شما در مورد سامانهها کاملاً به جاست و ما اطلاعات لازم را در این بخش داریم. از نظر امنیت سایبری، توجه ویژهای به این موضوع خواهیم داشت. همچنین در خصوص مدیریت مصرف در پیک تابستان، به ویژه در حوزه برق، آمادگی داریم که اقدامات لازم برای هماهنگی و رفع موانع انجام شود.
نقش بخش خصوصی در توسعه ملی
لاریجانی تأکید کرد: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی میتوانند نقش بسیار مؤثری در توسعه ملی ایفا کنند. دولت مسیر قانونی و بسترهای لازم را برای فعالیت آنان فراهم میکند. هم در مذاکرات داخلی و بینالمللی و هم در مدیریت بحرانها و چالشهای اقتصادی، مشارکت فعال شما میتواند به ثبات و پیشرفت کشور کمک کند.
ضرورت تأمین انرژی برای صنعت و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مشکلاتی که داریم، مربوط به برق یا گاز است؛ برنامهریزی برای گاز زمستان و برق تابستان مورد نیاز است، بیان داشت: من به دولت توصیه کردم که حتی از طریق برق کشورهای همسایه و تأمین گاز از آنها، تأمین انرژی را ادامه دهیم تا قطع برق رخ ندهد. اما ظرفیت حداکثری کشتیها و محدودیتهای حملونقل به کارخانهها آسیب میزند.
وی افزود: من پیشنهاد میکنم مسئول مربوطه در دبیرخانه جلسهای برگزار کند تا راهحلی برای این موضوع بیابیم؛ کارخانجات نباید اینچنین تعطیل شوند، زیرا این تعطیلیها ضرر فراوانی به تولید ملی وارد میآورد. من پیگیری خواهم کرد تا علت مشکل بررسی و رفع گردد؛ علت این است که دولت منابع کافی در اختیار ندارد.»
لزوم توجیه سود و رعایت مصلحت اقتصادی
لاریجانی در واکنش به پیشنهاد یکی از فعالین اقتصادی حاضر در جلسه گفت: اصل سخن شما درست است؛ در ایجاد تسهیلات باید متناسب با شرایط عمل کرد و سود متعارف نیز باید رعایت شود. برخی دوستان به مسئلهٔ کریدورها اشاره کردند که از موضوعات بسیار مهم است و اکنون در دستور کار ما قرار دارد و روی آن کار میکنیم. این امر کاملاً بر منافع ملی و امنیت کشور تأثیرگذار است.
وی افزود: اگر ایدهای دارید، زیرا در ابعاد مختلف اکنون به تصمیم نزدیک میشویم، آن را به ما ارائه دهید و نظر کارشناسی بدهید. دستکم دو کریدور مهم با طرفهای دیگر مورد مذاکره قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است؛ این سه کریدور شمال-جنوب، شرق-غرب و بخش جنوبی کشور را دربرمیگیرد که انشاءالله محقق خواهد شد.
امنیت آب و پیگیری دبیرخانه
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره امنیت آب کشور نیز گفت: در خصوص امنیت آب، نگرانی شما کاملاً بجاست و این موضوع برای کشور حیاتی است. به دبیرخانه میگویم با شما جلسهای برگزار کنند و آقای حسنزاده این مسائل را پیگیری نمایند. مسائل دیگری نیز مطرح شد؛ برخی از مقررات که مربوط به اصلاحات زیربنایی است، نیازمند تأمل و برنامهریزیاند تا چگونه بتوانیم شتابی به توسعه ملی ببخشیم.
وی افزود: اینها موضوعاتی است که اکنون نمیتوانیم همه را فوراً اجرا کنیم، اما لازم است از هماکنون درصدد اصلاحات باشیم. اصلاحات حکمرانی اقتصادی باید صورت گیرد تا اقتصاد کشور بتواند با شتاب حرکت کند؛ بخشی از مسائل خارجی و بینالمللی است و بخشی نیز مشکلات داخلی است.
چابکسازی دولت و ضرورت ایجاد مکانیزم برای اشتغال کارکنان مازاد
لاریجانی اظهارداشت: در رابطه با فربه شدن دولت که اشاره کردید، سخن درستی است. آقای رئیسجمهور نیز چند جلسه در این زمینه برگزار کردهاند. باید مکانیزمی ایجاد شود که چگونه دولت را چابک کنیم؛ زیرا در دورههای گذشته دولت فربه شده و به تعبیر شما میلیونها نفر نانخور ایجاد شدهاند.
دبیر شورای امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: اکنون هدف ما کوچکتر کردن دستگاه است، ولی باید مکانیزمی فراهم شود که این افراد دچار مشکل نشوند و برای آنان فرصتهای شغلی فراهم گردد.
وی افزود: نخستین گام، کنترل ورودیها است تا ورود به دستگاه دولتی محدود شود و تبدیل موقعیتها به اشتغال در بخش خصوصی صورت پذیرد؛ البته کاهش سریع آمار کارکنان امر سادهای نیست و نیاز به راهحلهایی دارد تا افراد از نظام دولتی به بخش خصوصی منتقل شوند.
پیگیری مطالبات بخش خصوصی درباره کالاهای اساسی و سامانهها
لاریجانی درباره کالاهای اساسی نیز گفت: در موضوع کالاهای اساسی، چند روز پیش با وزیر محترم جلسهای داشتم تا وضعیت را بررسی کنم. برخی اظهارات شما با نکاتی که وزیر بیان کرده، تفاوتهایی داشت که قطعاً پیگیری خواهد شد و جلسهای با مسئولان برگزار میگردد تا پیشنهادهای عملی شما مطرح و اجرا شود.
وی افزود: من توصیه میکنم جلساتی با مسئولین مربوطه برگزار کنید و پیشنهادهای عملی خود را به آنان ارائه دهید؛ من نیز این مطالب را سفارش و پیگیری خواهم کرد. درباره سامانهها و نگرانیهای امنیتی در این حوزه، شما حق دارید؛ ما اطلاعات لازم را داریم و باید از نظر امنیت سایبری توجه ویژهای به این بخش بشود که این موضوع را دنبال میکنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین بیان کرد: در خصوص مدیریت مصرف در پیک تابستان، بهویژه در حوزه برق، آمادگی داریم برای رفع موانع و هماهنگیها ورود کنیم.
جمعبندی و دعوت به مشارکت فعال
لاریجانی در پایان تأکید کرد: این مسائل نشان میدهد که باید از هماکنون برای اصلاحات اساسی در حکمرانی اقتصادی برنامهریزی کنیم تا توسعه ملی با شتاب دنبال شود. همزمان راهکارهای عملی برای مقابله با تحریمها و فعالسازی کریدورها در دستور کار است.
وی افزود: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی میتوانند نقش محوری در این مسیر ایفا کنند و دولت نیز مکانیسمها و تسهیلات لازم را فراهم خواهد آورد. ما بر این باوریم که راهحلها باید عملی، متناسب با شرایط و در خدمت منافع و امنیت ملی باشند.
انتهای پیام/