علیرضا نوریزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری نخستین دوره فلوشیپ نشر ایران، عنوان کرد: این دوره با هدف شناسایی، شبکهسازی و توانمندسازی ناشران و فعالان جوان و نوآور صنعت نشر کشور، اردیبهشتماه سال جاری با همکاری گسترده نهادهای علمی و فرهنگی، همزمان با نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
وی ادامه داد: فلوشیپ نشر به دنبال تحقق اهداف کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقویت دیپلماسی فرهنگی و نشربینالمللی، همچنین حمایت از بنیانهای اقتصاد، فرهنگ و صنایع خلاق برگزار میشود.
نوریزاده با بیان اینکه این رویداد، با الهام از مدلهای موفق بینالمللی (Fellowship) طراحی شده است، گفت: تلاش شد با پذیرش بیش از ۱۰۰ نفر از ناشران جوان و برگزاری دورهای فشرده متشکل از کارگاههای تخصصی، منتورینگ با حضور پیشکسوتان صنعت نشر و ارائه فرصتهای شبکهسازی، گامی نوین در مسیر نوسازی توانمندسازی و بینالمللیسازی این صنف مهم برداریم.
وی با اشاره به بازخوردهای مثبت شرکتکنندگان و درخواست مکرر آنها برای تداوم این برنامه، توضیح داد: چنین استقبالی، گویای اثربخشی و ضرورت استمرار آن است، بنابراین با توجه به ماهیت فرابخشی گسترده و آیندهنگرانه این رویداد و نقش کلیدی آن در پیشبرد اهداف دیپلماتیک فرهنگی و کمک به اقتصاد فرهنگ در حوزه نشر، دبیرخانه دائمی فلوشیپ ایجاد شد.
مدیرکل دفتر مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی همچنین درباره ماموریتهای اصلی این دبیرخانه، گفت: برنامهریزی، سیاستگذاری و اجرای سالانه رویداد فلوشیپ نشر با تاکید بر اهداف دیپلماسی نشر و توسعه اقتصاد فرهنگ، ایجاد و توسعه یک شبکه ملی و بینالمللی از ناشران توانمند شده و فارغالتحصیلان دورهها بهعنوان سفیران فرهنگی و پیگیری و پایش مستمر فعالیتهای فارغالتحصیلان و حمایت از پروژههای نوآورانه ایشان در عرصههای بینالمللی و اقتصادی، برخی از این ماموریتها است.
به گفته نوریزاده، جذب حمایتهای مالی و معنایی نهادهای حامی و توسعه شراکتهای استراتژیک داخلی و خارجی و مستندسازی و نشر دستاوردهای رویداد برای الگوسازی و انعکاس دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه نشر نیز در ادامه فعالیتهای این دبیرخانه دنبال خواهد شد.
∎