شناسهٔ خبر: 75044153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در میز تخصصی مسکن و راه خراسان رضوی تاکید شد؛

لزوم اولویت‌بندی تسریع در تکمیل پروژه قطار حومه‌ای مشهد ـ گلبهار ـ چناران

در میز تخصصی مسکن و راه، اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی خراسان رضوی و تسریع در تکمیل پروژه قطار حومه‌ای مشهد ـ گلبهار ـ چناران تا افق ۱۴۰۶ مورد تأکید قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

علیرضا قامتی -معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری- در میز تخصصی مسکن و راه که با حضور سعید جغتایی -رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور-، شهرام ملکی -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید- و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع و تعدد پروژه‌ها در استان، ضروری است اولویت‌بندی دقیق انجام شود تا شاهد بهره‌برداری مؤثر از طرح‌های عمرانی و حمل‌ونقلی استان باشیم.

سعید جغتایی -رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور- در این نشست گفت: منابع محدود ایجاب می‌کند که برخی طرح‌ها در اولویت قرار گیرند تا در مدت زمان مشخص به نتیجه برسند و شاهد بهره‌برداری مؤثر از آن‌ها باشیم.

وی افزود: ادامه روند فعلی که به شکل تدریجی و پراکنده به پروژه‌ها تخصیص اعتبار داده می‌شود، ممکن است باعث شود هیچ‌کدام از طرح‌ها به بهره‌برداری نرسند. بنابراین ضروری است در سطح استان با توجه به مزیت‌ها و فرصت‌های موجود، اولویت‌بندی مشخصی انجام شود.

جغتایی تصریح کرد: برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ لازم است پیشنهادهای کارشناسی و اولویت‌های استان خراسان رضوی به‌طور مشخص تدوین و ارائه شود تا بتوان در سطح ملی تصمیم‌گیری دقیق‌تری داشت.

وی با بیان اینکه برخی پروژه‌ها با وجود پیشرفت فیزیکی بالا همچنان با مشکل منابع مالی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: در مواردی مانند پروژه‌های آبرسانی روستایی که اخیراً به استان تفویض اختیار شده است، مدیریت استانی می‌تواند نقش مهمی در تسریع روند تکمیل و بهره‌برداری ایفا کند.

در ادامه این نشست، شهرام ملکی -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با اشاره به اهمیت پروژه قطار حومه‌ای مشهد ـ گلبهار ـ چناران گفت: این طرح به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی استان در توسعه شهری و مدیریت سرریز جمعیت نقش ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به طول حدود ۴۰ کیلومتری مسیر و تکمیل عملیات زیرسازی پروژه اظهار کرد: اکنون تنها عملیات روسازی و نصب تجهیزات باقی مانده و این طرح می‌تواند با هم‌افزایی سازمان برنامه و بودجه، شرکت عمران شهر جدید گلبهار و سایر دستگاه‌های مرتبط تا افق ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد.

ملکی افزود: پروژه قطار حومه‌ای مشهد ـ گلبهار زمان سفر را از حدود یک ساعت و نیم به ۲۴ دقیقه کاهش می‌دهد و این موضوع مطالبه جدی مردم و یک فرصت استثنایی برای توسعه استان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت عمران شهرهای جدید آمادگی دارد ۵۰ درصد منابع مورد نیاز را از طریق فروش اراضی و ظرفیت‌های داخلی تأمین کند، مشروط بر اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز ۵۰ درصد دیگر را متقبل شود. همچنین تخصیص کامل اعتبار ۳۳۰ میلیارد تومانی سال جاری برای خرید ریل ضروری است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در روز شنبه پنجم مهر، وی خاطرنشان کرد: فاز نخست پروژه به طول ۳۶ کیلومتر از گلبهار آغاز و تا ایستگاه ثامن در مشهد ادامه خواهد داشت و در مراحل بعدی نیز اتصال به خط ۳ مترو مشهد و تکمیل تونل پیش‌بینی شده است.

وی بر ضرورت هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از ظرفیت‌های استانی و تدوین برنامه زمان‌بندی شفاف برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و مسکن در خراسان رضوی تأکید کرد.

انتهای پیام 

برچسب‌ها: