شناسهٔ خبر: 75018767 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بهره‌برداری از ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید در مشهد با حضور استاندار

استاندار خراسان رضوی در مراسم بهره‌برداری از ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید در شهر مشهد بر اهمیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و تأثیر آن بر محیط زیست تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین مظفری امروز در مراسم بهره‌برداری از ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید در مشهد با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی در هر جامعه شهری، بحث زیرساخت‌های حمل‌ونقل و توجه به محیط زیست است، گفت: این دو مقوله به‌طور طبیعی کاملاً به هم مرتبط هستند. افزایش سیستم حمل و نقل عمومی نه تنها آسایش و آرامش را برای مردم فراهم می‌کند، بلکه تأثیر مستقیمی بر ارتقای مباحث زیست‌محیطی دارد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های پیچیده مشهد به‌عنوان یک کلانشهر، افزود: توجه به حمل‌ونقل عمومی یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات این شهر است. هرچند که ۱۵ درصد حمل‌ونقل در مشهد توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود، اما این رقم هنوز تا استانداردها فاصله دارد و باید تلاش کنیم که این سطح را ارتقا دهیم.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و گفت: باید فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی و استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی به ویژه سه‌شنبه‌های بدون خودرو را ترویج دهیم.

مظفری با اشاره به طراحی خطوط دوچرخه و مسیرهای دوچرخه‌ای در مشهد، تصریح کرد: این شهر یکی از شهرهایی است که زیرساخت‌های خوبی برای دوچرخه‌سواری دارد. باید این امکانات را تبلیغ و ترویج کنیم، زیرا دوچرخه‌سواری نه تنها یک ورزش خوب است بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

استاندار خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که با همکاری اعضای شورای شهر، شهرداری و دولت، زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در مشهد بهبود یابد و مردم از خدمات بهتر و مؤثرتری برخوردار شوند.

وی همچنین بر ورود بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل تأکید کرد و گفت: باید پروژه‌های اقتصادی روشنی تعریف شود تا بخش خصوصی بتواند از این فرصت بهره‌مند شود.

وضعیت اتوبوسرانی در مشهد نسبت به دیگر کلانشهرها مناسب است

شهردار مشهد نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت اتوبوسرانی در این شهر گفت: خوشبختانه وضعیت اتوبوسرانی مشهد نسبت به دیگر کلانشهرها مناسب است، اما با توجه به برنامه حمل‌ونقل عمومی کشور، هنوز عقب هستیم.

محمدرضا قلندر شریف افزود: هدف ما این است که در حوزه اتوبوسرانی به ۴۰ درصد و در حوزه حمل‌ونقل مترویی به ۱۵ درصد برسیم. در حال حاضر، سهم اتوبوس‌ها حدود ۱۵ درصد و سهم مترو تنها ۵ درصد است.

وی با اشاره به تعداد سفرهای درون‌شهری، اظهار کرد: ما روزانه حدود ۷ میلیون سفر درون‌شهری داریم و در این دوره مدیریت شهری، تا کنون حدود ۳۰۰ اتوبوس جدید وارد ناوگان کرده‌ایم. البته باید توجه داشت که برخی اتوبوس‌ها نیز از ناوگان خارج می‌شوند.

شهردار مشهد به اقدامات انجام شده برای بهبود ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: افزون بر خرید اتوبوس‌های جدید، ما بازسازی اتوبوس‌های قدیمی را نیز در دستورکار داریم. سال گذشته ۱۰۰ اتوبوس بازسازی شد و امسال نیز قصد داریم حدود ۲۰۰ اتوبوس دیگر را بازسازی کنیم.

قلندر شریف همچنین به قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد و افزود: ما یک قرارداد ۳۰۰ دستگاهی و یک قرارداد ۸۰ دستگاهی جدید و ورود بخش خصوصی به این حوزه را داریم. تلاش ما بر این است که خود را به حداقل‌های لازم برسانیم، هرچند که هنوز فاصله زیادی با هدف ۴۰ درصدی داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز برای اولین‌بار پس از نزدیک به سه دهه، اتوبوس‌های دو کابین ۱۸ متری وارد ناوگان و خطوط اتوبوسرانی می‌شوند. امروز ۱۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد شده و به زودی ۲۰ دستگاه دیگر نیز به ناوگان شهری مشهد اضافه می‌شود. همچنین ۲۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری نیز امروز وارد شده که در مجموع ۳۵ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی مشهد افزوده می‌شود.

شهردار مشهد با اشاره به محدودیت‌های تولید اتوبوس در کشور گفت: با توجه به قراردادهایی که داریم، پیش‌بینی می‌شود که با احتساب اتوبوس‌های جدید و بازسازی شده، تعداد کل اتوبوس‌های ناوگان به حدود دو هزار و ۴۰۰ دستگاه برسد که آمار بسیار خوبی است و می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

قلندر شریف همچنین با تأکید بر اینکه هدف ما ارتقای حمل و نقل عمومی در مشهد است، به پیشرفت‌های حوزه قطار شهری اشاره و بیان کرد: خط سه و خط چهار در حال اتمام حفاری هستند و فاز یک خط سه نیز بهره‌برداری شده و در حال تکمیل است.

مشهد دارای ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین حمل‌ونقل عمومی در کشور است

سخنگوی شورای شهر مشهد، نیز در حاشیه این مراسم گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها به اتوبوس‌ها محدود نمی‌شود و شامل مترو و تاکسیرانی نیز می‌شود.

موسی‌الرضا حاجی بگلو با اشاره به افزایش ۳۵ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی افزود: این اقدام به افزایش کیفیت حمل‌ونقل عمومی و بهبود هوای شهر کمک می‌کند. با افزایش خطوط و تعداد اتوبوس‌ها، استفاده از خودروهای شخصی کاهش می‌یابد که این امر منجر به کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت هوا می‌شود.

وی به قراردادهای اخیر منعقد شده در این زمینه اشاره و بیان کرد: این نشان‌دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای مشهد به‌عنوان یک کلانشهر است.

سخنگوی شورای شهر مشهد با اشاره به عدم افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی برای زائرین و مجاورین عنوان کرد و افزود: اجازه ندادیم هزینه‌های اتوبوس و مترو بر اساس نرخ تورم یا هزینه‌های تمام شده افزایش یابد. امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم که مشهد دارای ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین حمل‌ونقل عمومی در کشور است.

هدفگذاری ۷۵ درصدی برای افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در مشهد

در ادامه معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این مراسم گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد سفرها توسط حمل‌ونقل عمومی و ۶۰ درصد توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود. بر اساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی، هدف ما رساندن سهم حمل‌ونقل همگانی به ۷۵ درصد و کاهش سهم خودروهای شخصی به ۲۵ درصد است.

پوریا محمدیان‌یزدی افزود: هم‌اکنون روزانه حدود یک میلیون سفر با اتوبوس انجام می‌شود که معادل ۱۵ درصد کل سفرهای شهری است. این میزان باید به دو میلیون سفر افزایش یابد. برای تحقق این هدف، تعداد اتوبوس‌های شهر باید از ۱۷۰۰ دستگاه فعلی به ۳ هزار دستگاه برسد و تقویت خطوط BRT در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین به وضعیت مترو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار سفر با مترو انجام می‌شود که ۵ درصد سهم سفرهای شهری را شامل می‌شود. با تکمیل خطوط ۳ و ۴ مترو و تأمین ناوگان مورد نیاز شامل ۶۰ دستگاه واگن برای خط ۱ و ۲۱۰ دستگاه برای خط ۳، این سهم باید به ۱۵ درصد افزایش یابد.

معاون عمران شهرداری مشهد ادامه داد: روزانه حدود یک و نیم میلیون سفر با تاکسی انجام می‌شود. سیاست ما در این حوزه حفظ تعداد تاکسی‌ها و تمرکز بر نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات است.

محمدیان یزدی به تأمین منابع مالی برای توسعه ناوگان اشاره کرد و گفت: شهرداری مشهد در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق برای توسعه ناوگان منتشر کرده بود، اما با تلاش‌های صورت‌گرفته، این رقم در سال جاری به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. اتوبوس‌هایی که امروز وارد مشهد شده‌اند از محل فروش همین اوراق مشارکت تأمین شده‌اند.

وی همچنین از ورود اولین سری اتوبوس‌های ۱۸ متری با استاندارد یورو ۵ و تجهیزات ایمنی به‌روز به ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و بیان کرد: امسال در مجموع ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ۱۸ متری به مشهد اضافه خواهد شد که نقش مهمی در جابه‌جایی مسافران به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی ایفا می‌کند.

معاون شهردار مشهد متذکر شد: ما موفق به انعقاد قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ارزش ۳.۲ همت از منابع داخلی شهرداری شده‌ایم. این قراردادها در کنار برنامه‌های بازسازی ۱۸۰ دستگاه اتوبوس موجود، موجب افزایش سهم اتوبوسرانی در سفرهای شهری و کاهش بار ترافیکی خواهد شد.

به‌روزرسانی ناوگان اتوبوسرانی مشهد با همکاری بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: این سازمان با همکاری بخش خصوصی، دارای یک هزار و۷۴۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی است. از این تعداد، یک هزار و ۶۰۵ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فعال در ۱۶۸ خط مختلف خدمات‌رسانی می‌کنند.

محسن شریعتی افزود: با توجه به کاهش تولیدات کارخانجات تولیدی ناوگان اتوبوسرانی کشور طی چند سال اخیر، عمر ناوگان اتوبوسی شهرداری به ۱۰ سال و نیم رسیده است، حدود ۸۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های موجود، فرسوده و بالای ۱۰ سال عمر دارند.

وی با بیان اینکه در دوره ششم شورای شهر، برنامه‌ریزی‌هایی برای نوسازی ناوگان انجام شده است، گفت: ما موفق به خرید ۳۳۰ دستگاه اتوبوس جدید شدیم و برنامه‌ریزی ما این است که به‌تدریج هر سال ۲۰۰ دستگاه برای جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده و همچنین ۲۰۰ دستگاه برای توسعه ناوگان وارد کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: امسال برای ورود ۴۸۰ دستگاه اتوبوس قرارداد داریم که به‌تدریج از ابتدای سال به ناوگان اضافه می‌شود. امروز نیز ۳۵ دستگاه به ناوگان اضافه می‌شود که از این تعداد، ۱۰ دستگاه آن اتوبوس دو کابین است که بعد از ۳۰ سال دوباره به شهر مشهد برگشته و می‌تواند در خطوط محوری بی‌آرتی و کمربندی خدمات مناسبی ارائه دهد.

شریعتی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ۶ ماهه دوم سال نیز شاهد ورود ناوگان جدید خواهیم بود. با تکمیل این برنامه‌ها امیدواریم سهم اتوبوسرانی از ۱۵ درصد فعلی به‌طور مستمر افزایش یابد و گام مهمی در جهت تحقق مشهد به‌عنوان شهری با حمل‌ونقل عمومی کارآمد و پایدار برداشته شود.