وی به درستی اشاره کرد که میبایست آدمیان آنچه را برای خود نمیپسندند برای دیگران هم نپسندند، اما در دنیای فعلی ما کشورهایی هستند که ظلم، ستم و تجاوز را برای اعمال فشار بر دیگران روامیدارند، اما در همین حال اگر دیگرانی بخواهند از حق خود استفاده کنند و متجاوزان را تنبیه و سرکوب کنند، آن گاه سخن آن مدعیان به آسمان بلند میشود که مردم، ما مورد تجاوز وستم قرار گرفتهایم.
نمونه بارز این وضعیت، رژیم صهیونی است که اساساً با زور شکل گرفته و سالهاست که با زورگویی ادامه حیات داده است. اما در همین حال اگر فلسطینیها مقاومت کنند آنان را به تروریسم متهم میکنند و حامیانشان مانند آمریکا هم از آنان حمایت میکنند.
این وضعیت بیانگر دنیای وارونهای است که مفاهیم در آن وارونه جلوه داده میشود. در چنین زمینهای، مسعود پزشکیان با جملاتی از کتابهای مقدس مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، به خوبی یادآوری کرد که ما بیش از آنکه از دیگران انتظار شفقت داشته باشیم، میبایست خود با دیگران درست رفتار کنیم.
علاوه بر این، پزشکیان ایران را متعهد به قواعد و چهارچوبهای سازمانهای بینالمللی معرفی کرد و با سخن گفتن از صلح و مصالحه در جهان و منطقه، با ذکر مثالهایی نشان داد که خواهان تفاهم و مصالحه در جهان است. پیام پزشکیان در نطق خود، فریاد رسای مقاومت مردم بزرگ و مقاوم ایران در برابر ظلم و ستم بود. وی همچنین نشان داد ما ایرانیها به عنوان یک ملت ریشهدار بیش از دیگران از انسانیت حمایت میکنیم. آنجا که گفت:
بنیآدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی
نشاید که نامت نهند آدمی
*استاد تاریخ
منبع: روزنامه ایران؛ سوم مهرماه۱۴۰۴