شناسهٔ خبر: 74996049 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مصرف‌کنندگان اروپایی تمایلی به خرید محصولات آمریکایی ندارند

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد: مصرف‌کنندگان منطقه یورو به دلیل ترس از تعرفه‌ها، هزینه‌های خود را کاهش دادند و از کالاهای آمریکایی دوری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نتایج تحقیق بانک مرکزی اروپا نشان داد که مصرف‌کنندگان منطقه یورو با پیش‌بینی تعرفه‌های آمریکا، عادت‌های مصرفی خود را تغییر داده‌اند و از محصولات آمریکایی فاصله گرفتند و هزینه‌های اختیاری خود را کاهش می‌دهند.

مصرف‌کنندگان منطقه یورو که در سال‌های پس از همه‌گیری کرونا، پس‌اندازهای فراوانی اندوختند، در تمام طول سال در خرید محتاط بوده‌اند، زیرا عدم قطعیت در مورد تعرفه‌ها، بخش‌های کلیدی اقتصاد این بلوک را در بلاتکلیفی نگه داشته است.

بانک مرکزی اروپا در مقاله‌ای در بولتن اقتصادی خود اعلام کرد: در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به تعرفه‌ها، مصرف‌کنندگان عادت‌های هزینه‌ای خود را به شیوه‌های قابل توجهی تغییر می‌دهند. این بانک دریافت که حدود ۲۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی، از محصولات آمریکایی رویگردان شده‌اند. حدود ۱۶ درصد نیز اظهار کردند که هزینه‌های کلی خود را کاهش داده‌اند.

این بانک اعلام کرد: خانوارهای پردرآمد بیشتر احتمال دارد که از کالاهای آمریکایی رویگردان شوند، در حالی که خانوارهای کم‌درآمد بیشتر تمایل دارند هزینه‌های کلی خود را کاهش دهند و افزود که سواد مالی نیز بر این تصمیمات تاثیر گذاشته است.

طبق گزارش بانک مرکزی اروپا، تقریبا تمام کاهش هزینه‌ها بر اقلام اختیاری تاثیر گذاشته و هزینه‌های ضروری تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

رویترز گزارش کرد، برخی از مصرف‌کنندگان نیز انتظارات تورمی بلند مدت خود را افزایش داده‌اند که نشان می‌دهد تاثیر درک شده از تعرفه‌ها بر تورم، ممکن است کاملا گذرا نباشد.