محمدامین هنرور در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در رشتههای علوم پزشکی، دانشجوی دکترای حرفهای پس از سه سال وارد محیطهای بیمارستانی میشود و تجربه عملی کسب میکند، اما در رشتههای فنی مهندسی، کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاهی به تنهایی پاسخگوی نیازهای صنعت نیستند، لازم است برخی دروس در محیط صنعت تدریس شود تا دانشجو با مسائل واقعی روبهرو شود و بتواند دانش تئوری خود را در عمل به کار گیرد، آموزش عملی دانشجویان رشتههای فنی مهندسی باید در محیطهای واقعی صنعتی انجام شود تا بتوانند با چالشهای واقعی این حوزه آشنا شوند و مهارتهای کاربردی کسب کنند.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف آباد در این زمینه افزود: این دانشگاه گامهایی برای برگزاری بخشی از آموزشها در صنعت برداشته، اما این اقدامات کافی نیست و نیازمند همکاری و همدلی جدیتر میان صنعت و دانشگاه و حتی تدوین دستورالعملهای کلان در سطح وزارتخانههاست تا این رویکرد بهصورت نظاممند اجرا شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجفآباد درباره مشکلات زیرساختی آزمایشگاهها گفت: تحریمها انتقال فناوریهای پیشرفته را دشوار کرده و از سوی دیگر، بسیاری از تجهیزات موجود فرسوده و قدیمی هستند و نیاز به بهروزرسانی دارند. استفاده از توانمندی نیروهای بومی میتواند راهگشا باشد، نمونههای موفقی از طراحی کیتها و ستهای آزمایشگاهی توسط مدرسان داخلی وجود دارد که هماکنون در اختیار دانشجویان قرار گرفته و مورد استفاده قرار میگیرد.
هنرور در بخش دیگری از سخنان خود به چالشهای نگارش پایاننامهها اشاره کرد: دلایل بسیاری برای مشکلات موجود در این حوزه وجود دارد که نیازمند بررسیهای علوم اجتماعی است، اما مهمترین توصیه من به دانشجویان تحصیلات تکمیلی این است که به توانمندیهای خود اعتماد کنند و متکی به خود باشند. هیچکس به اندازه خود دانشجو دلسوز او نیست، همچنین باید برنامهریزی دقیقتری برای نگارش پایاننامه انجام شود تا از کمبود وقت و افت کیفیت جلوگیری شود.
وی با اشاره به وضعیت بازار کار تصریح کرد: در حال حاضر، برخلاف گذشته، صنایع کشور بهشدت نیازمند نیروهای متخصص و باسواد هستند. ما درخواستهای متعددی برای معرفی دانشجویان توانمند دریافت میکنیم تا در بخشهای خصوصی، دولتی و نیمهدولتی جذب شوند، این روند نشان میدهد که بازار کار برای فارغالتحصیلان توانمند و با مهارت باز است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجفآباد ادامه داد: دانشجویان میتوانند دوره کارآموزی خود را در صنایع بگذرانند، به شرط آنکه این صنایع آنها را بورسیه کاری کنند. اگر دانشجو در طول تحصیل مهارتهای نرمافزاری را بیاموزد و با فضای صنعت آشنا شود، شانس بالایی برای جذب در بازار کار خواهد داشت، این موضوع نیازمند برنامهریزی مشترک دانشگاه و صنعت است تا دانشجو از همان دوران تحصیل با محیط کاری آینده خود آشنا شود.
هنرور با تأکید بر اینکه آموزش عملی در صنعت باید به یک الزام آموزشی تبدیل شود، بیان کرد: همانطور که دانشجویان پزشکی بخشی از آموزش خود را در محیط بیمارستان میگذرانند، دانشجویان رشتههای فنی مهندسی نیز باید در محیطهای صنعتی آموزش ببینند، این تجربه نهتنها مهارتهای فنی آنها را ارتقا میدهد، بلکه موجب میشود با مشکلات واقعی صنعت آشنا شوند و راهکارهای عملی برای آنها پیدا کنند.
وی در پایان عنوان کرد: اکنون زمان آن رسیده که با برنامهریزی دقیق و همکاری همهجانبه، آموزش دانشگاهی را به نیازهای واقعی صنعت پیوند بزنیم. این همگرایی، هم کیفیت آموزش را ارتقا میدهد و هم مسیر اشتغال دانشجویان را هموارتر میکند، بهروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی، استفاده از ظرفیت نیروهای بومی، اعتماد به توانمندی دانشجویان و ایجاد فرصتهای واقعی کارآموزی، چهار رکن اصلی برای رسیدن به این هدف هستند.