شناسهٔ خبر: 74971287 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با آنا تاکید شد

صنعت هوایی همواره تحریم بود، نگران مکانیسم ماشه نیستیم/هر صندلی پرواز ۵۰ دلار هزینه برای شرکت‌ها

سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور با تأکید بر اینکه صنعت هوانوردی ایران از ابتدای انقلاب تحت فشار تحریم‌ها بوده و اگر مکانیسم ماشه اجرایی شود تاثیری بر فعالیت این صنعت نخواهد داشت، گفت: حدود ۷۰ درصد هزینه‌های این صنعت ارزی بوده و به طور میانگین هر ساعت صندلی پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی نزدیک به ۵۰ دلار هزینه در بر دارد.

صاحب‌خبر -

سیدحمیدرضا صانعی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در رابطه با تاثیر مکانیسم ماشه بر صنعت هواپیمایی کشور گفت: در حال حاضر هنوز مشخص نیست این سازوکار چگونه و در چه سطحی اجرا خواهد شد و کدام تحریم‌ها بازخواهد گشت که اگر این تحریم‌ها به صورت گسترده اعمال شود بخشی از این موضوع ابعاد حقوقی دارد که باید توسط کارشناسان حقوق بین‌الملل بررسی شود با این حال ممکن است این روند منجر به تحریم‌های ثانویه و حتی محدودیت‌های سازمان ملل شود.

سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور، افزود: باید توجه داشت که هم‌اکنون صنعت هوانوردی ایران عملاً مشمول تمامی محدودیت‌هااست که این محدودیت‌ها در تمامی حوزه‌ها از جمله خرید هواپیما، تأمین قطعات و دریافت خدمات سوخت و هندلینگ در کشور‌های دیگر بوده بنابراین تغییر چشمگیر یا جدیدی ایجاد نمی‌شود، زیرا تحریم‌ها از سال‌های نخست انقلاب تاکنون به‌صورت مستمر بر این صنعت اعمال شده است.

قطعات صنعت هواپیمایی چگونه وارد می‌شود

صانعی خاطرنشان کرد: در تأمین قطعات و تجهیزات شرکت‌های ایرانی ناچارند از کانال‌های غیررسمی و واسطه‌ای اقدام کنند و هیچ شرکت تولیدکننده اصلی هواپیما در اروپا یا آمریکا ارتباط مستقیمی با ایران ندارد و هر بار که مقصد نهایی قطعات ایران تشخیص داده می‌شود شرکت واسط تحریم می‌شود. همین موضوع باعث شده هزینه‌ها دو تا سه برابر افزایش یابد تا زمانی که قطعات وارد کشور شود.

ورود ۲۳ فروند هواپیما به کشور

سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور در ادامه اظهار داشت: با وجود این فشار‌ها صنعت هوانوردی کشور همچنان به فعالیت ادامه داده و حتی در سال گذشته حدودا ۲۳ وسیله پرنده جدید شامل هواپیما‌های باریک‌پیکر، پهن‌پیکر و بالگرد وارد ناوگان شده است که این رقم به معنای ۲۳ فروند هواپیما نیست بلکه مجموعه‌ای از انواع پرنده‌ها را در بر می‌گیرد.

صانعی در پاسخ به اینکه چند فروند هواپیما فعال است گفت: در حال حاضر ۱۴۳ فروند هواپیما در ناوگان فعال، کشور حضور دارد که البته برخی از آنها در خط پروازی و برخی دیگر به دلیل تعمیر یا چک‌های فنی موقتاً از خط خارج شده‌اند و همچنی ابید افزود که این عدد همواره متغیر است، زیرا برخی هواپیما‌ها به دلیل پایان عمر عملیاتی کنار گذاشته می‌شوند و هواپیما‌های جدید جایگزین می‌گردند.

افزایش ظرفیت پرواز‌ها در کشور

وی در رابطه با تأثیر ورود این ناوگان جدید بر ظرفیت پرواز‌ها توضیح داد: برخلاف برخی ادعا‌ها در حال حاضر کمبود صندلی جدی در مسیر‌های پرتقاضا وجود ندارد به طوری که در شلوغ‌ترین ایام سال قیمت بلیت در بسیاری از مسیر‌ها پایین‌تر از سقف منصوب عرضه می‌شود. به‌عنوان نمونه در ایام پرترافیک سفر به مشهد بلیت‌ها با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از نرخ‌های سقف در بازار موجود بود.

سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: چالش اصلی مربوط به فرودگاه‌های کوچک و غیر اقتصادی مانند شاهرود، پیام، همدان یا اراک است که به دلیل نبود تقاضای کافی یا محدودیت‌های عملیاتی پرواز‌های منظم ندارند، در گذشته شرکت‌های دولتی با ضرر در این مسیر‌ها پرواز می‌کردند، اما امروز با کاهش ناوگان کوچک تعداد پرواز‌ها به این فرودگاه‌ها محدود شده است.

آیا هواپیمای جدید وارد آسمان ایران می‌شود؟

وی با اشاره به ورود هواپیما‌های جدید تا پایان سال گفت: دولت واردکننده هواپیما نیست و این شرکت‌های هواپیمایی هستند که با توجه به صرفه اقتصادی اقدام به خرید و ورود ناوگان جدید می‌کنند این روند به‌طور مستمر ادامه دارد و اگر چنین ورودی وجود نداشت امروز ناوگان فعال ما به‌شدت کاهش یافته بود.

صانعی اظهار کرد: برنامه‌های مدونی برای تقویت این بخش در حال پیگیری است از جمله فعال‌سازی شرکت‌های منطقه‌ای و مذاکرات برای ارائه تخفیفات ویژه در حمل بار هوایی که می‌تواند به رونق این بخش کمک کند.

تعیین نرخ بلیت

وی در رابطه با قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: صنعت هوانوردی ذاتاً صنعتی پرهزینه است و حدودا ۷۰ درصد هزینه‌های آن ارزی است و همچنین برآورد‌ها نشان می‌دهد هر ساعت صندلی پروازی برای شرکت‌ها حدود ۵۰ دلار هزینه دارد که با نوسانات ارزی هزینه تمام‌شده بلیت تغییر می‌کند و شرکت‌ها با ناترازی درآمد و هزینه مواجه می‌شوند.

سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور افزود: باید اشاره کرد که شرکت‌ها نمی‌توانند هر قیمتی را به مسافران تحمیل کنند و توان خرید مردم برای آنها باید مهم باشد به همین دلیل در بیشتر ایام سال بلیت‌ها با قیمت‌هایی کمتر از هزینه تمام‌شده عرضه می‌شود و از سوی دیگر نرخ‌گذاری تکلیفی طبق رأی دیوان عدالت اداری نباید در صنعت هوانوردی اعمال شود و بازار باید بر اساس عرضه و تقاضا عمل کند.

بازار سیاه در صنعت هواپیمایی

صانعی درباره بازار سیاه بلیت نیز گفت: بازار سیاه زمانی ایجاد می‌شود که نرخ‌ها به شکل دستوری پایین نگه داشته شود، اما در سال‌های اخیر با آزادسازی نرخ‌ها و نظارت‌های مشترک وزارتخانه موارد تخلف گسترده مشاهده نشده است و مواردی که گزارش شده است نیز بلافاصله پیگیری و با فروشنده متخلف برخورد شده است.

وی در پایان تأکید کرد: صنعت هوانوردی ایران از ابتدای انقلاب تحت فشار تحریم‌ها بوده و امروز هم تفاوت چندانی با گذشته نداردو اگر مکانیسم ماشه اجرایی شود نگرانی برای اجرای آن وجود ندارد و تاثیری بر فعالیت این صنعت نخواهد داشت و در کل شاید بسته به تصمیمات شورای امنیت و سازمان ملل، می‌تواند محدودیت‌های جدیدی را به همراه داشته باشد اما به احتمال زیاد تغییری اساسی نسبت به گذشته رخ نخواهدداد و این صنعت همواره برای محدودیت ها و تحریم ها، اقدام و برنامه های جدید خواهد داشت.

انتهای پیام/