به گزارش جامجمآنلاین ازفارس؛ وزارت راه و شهرسازی در طول یک سال گذشته تلاش کرده است با اجرای پروژههای گسترده درحوزههای حملونقل، توسعه شبکه جادهای و ریلی، و همچنین سرمایهگذاری در بنادر و زیرساختهای لجستیکی، نقش خود را در ارتقای توسعه اقتصادی کشور پررنگتر کند. عملکرد این وزارتخانه در دو بخش اصلی «راهسازی و توسعه شبکه حملونقل» و «سرمایهگذاری و زیرساختهای راهبردی» قابل بررسی است.
راهسازی و توسعه شبکه حملونقلشبکه حملونقل جادهای ایران که بیش از یک قرن قدمت دارد، امروز با بیش از ۲۲۱ هزار کیلومتر طول، شریان اصلی ارتباطی مراکز جمعیتی و صنعتی کشور محسوب میشود. این شبکه شامل ۳۱۳۰ کیلومتر آزادراه، ۲۱ هزار و ۱۱۲ کیلومتر بزرگراه، ۲۶ هزار و ۹۴۹ کیلومتر راه اصلی، نزدیک به ۳۹ هزار کیلومتر راه فرعی، حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی شوسه است. در این راستا، وزارت راه و شهرسازی طی یک سال گذشته موفق به بهرهبرداری از ۷۷ کیلومتر آزادراه جدید به ارزش روز ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شد.
این پروژهها شامل آزادراه مراغه–هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، کنارگذر اراک به طول ۲۴ کیلومتر، و آزادراه تبریز–مرند به طول ۲۴ کیلومتر هستند. علاوه بر این، پروژههای مهم دیگری همچون آزادراه حرم تا حرم (قطعه گرمسار–سمنان به طول ۳۶ کیلومتر) با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد و آزادراه تبریز–صوفیان–مرند با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در آستانه بهرهبرداری قرار دارند.
در زمینه توسعه بزرگراهها و راههای اصلی نیز احداث و بهرهبرداری از ۷۶۰ کیلومتر مسیر جدید با ارزشی بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان به انجام رسیده است. همچنین برای بهبود دسترسی روستاها و افزایش عدالت منطقهای، ۲۴۱۳ کیلومتر راه روستایی جدید با سرمایهای معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان احداث شده است. سرمایهگذاری، توسعه و زیرساختهای راهبردییکی از مهمترین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته، جذب سرمایهگذاری بخش غیردولتی به ارزش ۲۰۵ هزار و ۷۷۳ میلیارد ریال در بنادر کشور بوده است.
علاوه بر این، قرارداد تأمین ۲۷ فروند شناور با صنایع داخلی به ارزش حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال منعقد شده است که میتواند توان دریایی کشور را افزایش دهد. در حوزه همکاریهای بینالمللی، تفاهمنامهای با جمهوری قزاقستان برای احداث ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ امضا شد.
همچنین احداث کریدور لجستیکی منتهی به بندر شهید بهشتی، اسکلههای نفتی در بندر شهید رجایی، لایروبی خور موسی در بندر امام خمینی (ره)، احداث پست برق ۶۳ کیلوولت و برج کنترل بندر امام خمینی (ره) و اجرای پروژههای حفاظتی ساحلی در بندر شهید بهشتی چابهار از جمله اقدامات مهمی است که با مجموع سرمایهای بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال به انجام رسیده یا در حال تکمیل است.
از دیگر اقدامات شاخص میتوان به آغاز مطالعات برای ایجاد بندر بزرگ کوه مبارک در منطقه مکران اشاره کرد که میتواند بهعنوان گلوگاهی راهبردی برای توسعه تجارت دریایی ایران عمل کند. همچنین طرح احداث مخازن ذخیره فرآوردههای نفتی با ظرفیت ۶۰ هزار تن نیز در دستور کار قرار گرفته است.
∎