مهدیه آزادی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در این خصوص در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از مهمترین معضلات کودکان در بدو ورود به مدرسه، وابستگی آنها به خانواده است که این وابستگی در تعدادی از دانشآموزان به صورت وابستگی عاطفی و برخی دیگر از کودکان نیز وابستگی به انجام کارهای شخصی است.
وی در مورد اقدامات قبل از شروع به کار مدارس گفت: والدین میتوانند ضمن ایجاد فضای مثبت و امیدبخش در خانه، از خاطرات خوب مدرسه برای فرزندان خود تعریف کنند. علاوه بر این آماده کردن کیف و لوازم مدرسه با مشارکت کودک باعث میشود اعتماد به نفس در کودکان تقویت شود.
آزادی با بیان این که داشتن خواب کافی در شب قبل از بازگشایی مدارس و صبحانه سالم بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: گفت: والدین باید در روز اول مدرسه، آرامش خود را به کودک منتقل کنند و با انجام خداحافظی کوتاه و پرهیز از نگرانیهای افراطی و اعتماد به معلم، به کاهش اضطراب فرزندان خود کمک کنند.
معاون آموزش ابتدایی استان تاکید کرد: والدین هیچگاه نباید کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه کند چرا که هر دانشآموز مسیر منحصر به فردی دارد و والدین باید حتی کوچکترین پیشرفتهای کودک خود را تحسین و تشویق کنند.
آزادی به نقش مهم معلمان پایه اول ابتدایی نیز اشاره کرد و گفت: معلم پایه اول در حقیقت معمار اولین تجربه تحصیلی کودک است بنابراین باید فضایی سرشار از محبت و امنیت و نشاط را برای دانشآموزان خود فراهم کند و با صبوری کردن، تفاوتهای فردی دانش آموزان را بشناسد و بپذیرد.
وی افزود: ارتباط سازنده معلم با والدین نیز موضوعی بسیار کلیدی است و برگزاری جلسات کوتاه و صمیمی، ارائه راهکارهای تربیتی مشترک و اطلاع رسانی شفاف به خانوادهها باعث میشود تا کودک با اطمینان بیشتری، مسیر یادگیری را طی کند.
این مسئول در پایان بیان کرد: روز اول مهر بیش از آن که روز آغاز آموزش رسمی باشد، روز آغاز اعتماد و پیوند، اعتماد والدین به معلم و همچنین پیوند کودک با همسالان و تعلق خاطر آنها به محیط مدرسه است و هر چه این پیوند محکمتر شکل بگیرد، مسیر تربیتی فرزندانمان هموارتر و شیرینتر خواهد شد.
انتهای پیام