شناسهٔ خبر: 74952129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی:

پژوهش بخش جدایی‌ناپذیر فرایند آموزشی شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: مدارس باید به‌ نحوی برنامه‌ریزی کنند که پژوهش به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرایند آموزشی تبدیل شود و دانش‌آموزان بتوانند در محیطی پویا، تجربه‌های علمی و عملی کسب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عبدالرضا پیرحسینلو صبح امروز _یکشنبه سی‌ام شهریور_ در آئین نواختن زنگ جوانه‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه حاج محمودی اراک اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان پایه هفتم در استان مرکزی، نقطه عطفی مهم در مسیر آموزشی آن‌ها به شمار می‌آید، امروز، این دانش‌آموزان با ورود به مرحله‌ای تازه از تحصیل، با نظام ارزشیابی نمره‌گذاری مواجه می‌شوند که مسئولیت‌پذیری و جدیت بیشتری را در فرآیند یادگیری طلب می‌کند.

وی افزود: این مرحله نه‌تنها آغاز یک دوره تحصیلی جدید است، بلکه فرصتی طلایی برای شکوفایی استعدادها، تجربه روش‌های نوین آموزشی و تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: با وجود این ظرفیت‌ها، وضعیت آموزشی استان مرکزی با چالش‌هایی جدی روبه‌روست، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، پایین بودن سرانه فضای آموزشی در مقایسه با دیگر استان‌هاست.

پیرحسینلو عنوان کرد: انتظار می‌رود مسئولان امر با نگاهی دقیق‌تر و مسئولانه‌تر، در قانون‌گذاری‌ها و تخصیص منابع، توجه ویژه‌ای به توسعه فضاهای آموزشی و پژوهشی در استان مرکزی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز که فناوری با سرعتی بی‌سابقه در حال تحول است، نظام آموزشی نیز باید خود را با این تغییرات هماهنگ کند، تجربه‌های گذشته نشان داده‌اند که روش‌های سنتی تدریس، دیگر پاسخگوی نیازهای نسل جدید نیست، دانش‌آموزان امروز با دنیایی روبه‌رو هستند که در آن هوش مصنوعی، یادگیری دیجیتال و روش‌های تعاملی نقش پررنگی دارد. بنابراین، ورود فناوری‌های نوین به کلاس‌های درس، نه‌تنها یک ضرورت بلکه یک فرصت برای تحول بنیادین در آموزش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: یادگیری زمانی اثربخش‌تر و ماندگارتر خواهد بود که با پژوهش همراه شود، پژوهش دانش‌آموز را از حالت منفعل خارج کرده و او را به یک یادگیرنده فعال تبدیل می‌کند. این رویکرد، نه‌تنها موجب درک عمیق‌تر مفاهیم می‌شود، بلکه زمینه‌ساز رشد تفکر انتقادی، خلاقیت و توانایی حل مسئله در دانش‌آموزان خواهد بود.

پیرحسینلو عنوان کرد: مدارس باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که پژوهش به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند آموزشی تبدیل شود و دانش‌آموزان بتوانند در محیطی پویا، تجربه‌های علمی و عملی کسب کنند.

وی ادامه داد: در کنار نقش مدرسه و معلمان، خانواده‌ها نیز وظیفه‌ای مهم در تربیت و آموزش فرزندان دارند، مشارکت فعال والدین در امور مدرسه، نه‌تنها به بهبود فضای آموزشی کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد محیطی حمایتی و انگیزشی برای دانش‌آموزان می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: والدین باید با اعتماد به نظام آموزشی، در کنار معلمان و مدیران مدارس قرار گیرند و با همکاری و تعامل سازنده، زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه فرزندان خود باشند، این مشارکت می‌تواند در قالب حضور در جلسات مدرسه، همکاری در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان شکل گیرد.

پیرحسینلو گفت: ارتقای کیفیت آموزش در استان مرکزی نیازمند یک نگاه جامع و آینده‌نگر است.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های آموزشی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تقویت پژوهش‌محوری در مدارس و مشارکت مؤثر خانواده‌ها، چهار ستون اصلی این تحول است، اگر این عناصر به‌درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند، می‌توان امیدوار بود که دانش‌آموزان پایه هفتم امروز، با بهره‌گیری از فرصت‌های آموزشی مناسب، به نسل آینده‌ساز کشور تبدیل شوند، نسلی که با دانش، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری، مسیر پیشرفت ایران را هموار خواهد کرد.