در این مقاله با ما همراه باشید تا 10 نکته مهم درباره سرویس دوره ای موتور سیکلت را به شما آموزش دهیم.
چرا سرویس دورهای موتور یک اجبار است، نه انتخاب؟
خیلی از ما فکر میکنیم تا وقتی موتور روشن میشود و حرکت میکند، همه چیز خوب است. اما معمولا خرابیها ممکن است خودشان را نشان ندهند و درست در موقعیتی خطرناک به سراغ موتور سیکلت شما بیاید؛ بنابراین توصیه ما برای جلوگیری از خرابی موتور و به خطر افتادن جان موتور سواران، جدی گرفتن سرویس دورهای موتور سیکلت است.
چک لیست سرویس دورهای موتور سیکلت
حالا به اصل مطلب رسیدهایم؛ شما برای سرویس دوره ای موتور کار خاصی نباید بکنید و فقط و فقط لازم است این 10 نکته زیر را رعایت کنید:
آببندی صحیح و آچارکشی موتور صفر کیلومتر
موتوری که تازه خریداری کردهاید، درست مثل نوزادی است که تازه پا به دنیا گذاشته. در ۱۰۰۰ کیلومتر اول توصیه میکنیم با موتور سیکلت به هیچ وجه بار اضافه حمل نکنید، دور موتور را بیش از ۲۰۰۰ نبرید، تعویض دندهها را به موقع انجام دهید و به هیچ وجه گاز سنگین و ناگهانی با موتور ندهید.
معمولا در اولین سرویس نمایندگی، روغن موتور عوض و آچارکشی تخصصی با ست آچار از نوع حرفهای انجام میشود. بیتوجهی به این مرحله، در کارکرد موتور تاثیر منفی زیادی میگذارد.
تعویض به موقع روغن موتور
روغن موتور، هم نقش خنککننده، هم روانکننده و هم پاککننده را در موتور سیکلت دارد. در موتور لازم است هر 3 تا 4 هزار کیلومتر یا حداقل سالی یک بار، روغن را تعویض کنید. همچنین نوع روغن موتور مورد مصرف (مینرال، نیمه سنتتیک، سنتتیک) باید طبق دفترچه راهنما و شرایط آبوهوایی انتخاب شود.
تعویض فیلتر روغن
هر بار که روغن عوض میکنید، فیلتر روغن را هم فراموش نکنید. فیلتر کثیف مثل کلیهای است که از کار افتاده باشد؛ نتیجه عدم تعویض فیلتر روغن، گردش روغن آلوده و فرسایش سریع موتور خواهد بود.
چک دورهای لاستیکها
لاستیکها تنها نقطه تماس موتور شما با جادهاند؛ بنابراین یکی از نقشهای کلیدی در حفظ جان شما را دارند. برای بررسی لاستیک موتور سیکلت آج تایرها را مرتب بررسی کرده، فشار باد را به صورت هفتگی تنظیم و در صورت کم باد بودن با کمپرسور باد آن را پر کنید. توصیه میکنیم به هیچ وجه از لاستیک صاف یا ترکخورده استفاده نکنید، حتی اگر ظاهرش سالم به نظر برسد.
بررسی وضعیت باتری
باتری نیروی اولیه استارت موتور و نیروی برق روشنایی موتور را فراهم میکند و نقش مهمی در موتور سیکلت دارد. توصیه میکنیم در زمان عدم استفاده طولانی از موتور سیکلت، باتری را حتما جدا کنید و هرچند وقت یکبار وضعیت باتری را بررسی و اتصالات باتری را از زنگزدگی پاک کنید.
ترمز؛ ناجی جان شما
قطعا همه ما با نقش مهم ترمز چه در موتور و چه در ماشین آشنا هستیم و میدانیم توجه به ترمز در سرویس دورهای موتور سیکلت چقدر واجب است. سعی کنید لنت ترمز را هرچند وقت یکبار، مخصوصا اگر صدای فلز شنیدید، تعویض کنید. دیسک ترمز را هر 5 تا 10 هزار کیلومتر بررسی کنید. رنگ روغن ترمز را هم به صورت هفتگی بررسی و در صورت تغییر رنگ، آن را تعویض کنید.
بررسی زنجیر چرخ
زنجیر چرخ باید همیشه تمیز و روان باشد. برای نگهداری از آن توصیه میکنیم ماهی یکبار زنجیر چرخ را با اسپری مخصوص تمیز کنید و بعد از شستشو، گریس یا روغن بزنید.
برخی سرویسهای ساده مثل تنظیم زنجیر یا باز کردن قطعات پوششی را میتوانید در خانه انجام دهید. برای این کار داشتن ابزار مناسب مثل ست آچار و دریل شارژی ضروری است. اگر قصد خرید دریل شارژی دارید، مدلی انتخاب کنید که سبک و پرقدرت باشد تا هنگام کار طولانی خسته نشوید.
کمکفنرها و سیستم تعلیق؛ سواری نرم و ایمن
خرابی کمکفنر باعث لرزش، خستگی و کنترل ضعیف موتور میشود. هر 15 تا 30 هزار کیلومتر باید کمک فنر را سرویس یا تعویض کنید.
بررسی شمع، سوپاپ و انژکتور
شمعها بسته به نوعشان بین ۳ تا ۳۰ هزار کیلومتر عمر میکنند. همچنین سوپاپها نیاز به فیلرگیری دورهای دارند. انژکتور هم هر ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر لازم است که سرویس شود؛ اگر موتور کاربراتوری دارید، تنظیم آن هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر لازم است.
توجه به سیستم خنککننده موتور
چه در تابستان و چه در زمستان حتما سطح آب و ضدیخ رادیاتور را مرتب چک کنید. کمبود مایع خنککننده مساوی است با جوش آوردن و آسیبهای جدی به موتور سیکلت.
هر چند وقت یک بار موتور سیکلت را به صورت کامل سرویس کنیم؟
- موتورهای شهری: هر ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر سرویس سبک.
- موتورهای اسپرت: هر ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر سرویس کامل.
- موتورهای آفرودی: بسته به شرایط خاکی، حتی زودتر.
علائمی که نشان میدهند وقت سرویس موتور سیکلت فرا رسیده!
- صدای غیرعادی موتور
- کاهش شتاب
- لرزش غیرعادی
- سخت روشن شدن
- نشتی روغن یا افزایش مصرف سوخت
جمعبندی
موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه محبوب و بسیار کارآمد به خصوص در شهرهای شلوغ مورد استفاده قرار میگیرد. سرویس دورهای موتور سیکلت، علاوه بر حفظ جان شما و سرنشینان، مانع هزینههای اضافی و غیر قابل جبران در درازمدت میشود.