به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، علیرضا گلستانی عراقی، فیلمنامهنویس و نمایشنامهنویس حوزه کتاب و ادبیات کودک و نوجوان، در این نشست ادبی اظهار داشت: پس از مطالعه کتاب و مشورت با همکاران، تصمیم گرفتیم جلسه نقد و بررسی را به گونهای برگزار کنیم که مخاطبان اصلی یعنی نوجوانان در آن فعال باشند. خوشبختانه چند نفر از بچهها کتاب را خوانده بودند و بازخوردهای بسیار خوبی ارائه دادند.
وی ادامه داد: این امر باعث شد فضایی شکل بگیرد که هم بزرگترها با ادبیات کودک و نوجوان بیشتر آشنا شوند و هم بچهها فرصت پیدا کنند تفکر نقادانه خود را تقویت کنند.
گلستانی همچنین از برگزاری جلسهای دیگر در هفته آینده خبر داد و گفت: نوجوانانی که کتاب را مطالعه کردهاند، در حضور خانم صوفیان، نویسنده کتاب، دیدگاهها و نقدهای خود را مطرح خواهند کرد. این برنامه بستری برای آموزش نقد صحیح و پرورش تفکر خلاق آنان است.
وی درباره راهکار تشویق نوجوانان به مطالعه افزود: کتابخوانی از والدین آغاز میشود. وقتی خانوادهها اهل مطالعه باشند و درباره کتاب با فرزندانشان گفتوگو کنند، بچهها بهطور طبیعی به مطالعه علاقهمند میشوند.
در ادامه گلستانی به نقش فعالیتهای موسسهای مانند قصهبازی و فلسفه برای کودکان اشاره کرد و گفت: این برنامهها زمینه گفتوگو و تحلیل کتاب را میان کودکان و نوجوانان فراهم میکنند و باعث میشود کتاب فقط خوانده و کنار گذاشته نشود.
پیوند نسلها و فرهنگها در قالب قصه
مرضیه خدادادگان، کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در این نشست درباره اهمیت اثر گفت: ادبیات کودک و نوجوان علاوه بر تقویت زبان و خلاقیت، رشد عاطفی و شناختی را به همراه دارد و میتواند راهی برای انتقال فرهنگها و ارزشها باشد.
وی افزود: محور داستان گمشدن یک بستنی است که نمادی از کودکی و خیال است و فراموشی آن به معنای از دست رفتن بخشی از معصومیت کودکانه است. شخصیت مادربزرگ نماد حافظه جمعی و فرهنگی ماست و با نوهاش، حنا، پیوندی عمیق برقرار میکند.
خدادادگان با اشاره به عناصر اسطورهای داستان بیان کرد: کتاب با بهرهگیری از نمادهایی چون افسانه ماهدخت، کوه قاف و ایزد باد، پیوندی میان دنیای واقعی، خیال و اسطوره ایجاد میکند. حتی شخصیت منفی قصه، آکاتاش، در نهایت با نیروی قصه نرم میشود و اهمیت حقیقت و همدلی نمایان میشود.
وی تاکید کرد: بستنیجویان تلاشی است برای پیوند دادن کودکان ایرانی با ادبیات بومی و اسطورههای ملی، تا آنها دنیای خیال را با ریشههای فرهنگی خود تجربه کنند.
روایت نویسنده از مسیر خلق اثر
سمیه صوفیان، نویسنده کتاب هم درباره مسیر نویسندگی و انگیزه نوشتن این اثر گفت: از کودکی به نویسندگی علاقه داشتم، اما بعدها فهمیدم که بیشتر مایلم برای کودکان بنویسم. جرقه نوشتن این کتاب از مادربزرگی آغاز شد که قصههای زیادی میدانست اما گرفتار فراموشی شد.
وی ادامه داد: با استفاده از عناصر فانتزی مانند بستنی، تلاش کردم پیوندی میان نسلها و فرهنگها برقرار کنم. کودکان ایرانی باید با مفاهیمی چون کوه قاف و سیمرغ آشنا شوند و تخیل خود را در بستر ادبیات بومی پرورش دهند.
صوفیان درباره واکنش کودکان به کتاب افزود: بچهها توانستند با قصه ارتباط برقرار کنند و برداشتهای خود را بیان کنند. خانوادهها باید فضایی ایجاد کنند تا فرزندانشان بتوانند نظر خود را آزادانه مطرح کنند؛ این احترام به دیدگاه کودک، دقت و تفکر او را افزایش میدهد.
وی همچنین درباره آثار دیگرش توضیح داد: «بستنیجویان» سومین کتاب من است. پیش از این کتابی کوتاه درباره «اختراعات ایرانی» و اثری دیگر با عنوان «ماجرای انیمیشن» به روایت بزی که پرواز کرد، برای نوجوانان نوشتهام.
∎