مهدی باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای جهانی شدن گردشگری در شهر زنجان، میتوان از راهکارهای متعددی بهره برد که بر اساس مطالعات و تحلیلهای انجام شده در زمینه توسعه گردشگری این شهر انجام گرفته است.
وی با اشار به توسعه و ساماندهی بازار تاریخی زنجان یادآور شد: بازار تاریخی این شهر با توجه به ارزشهای معماری و فرهنگی بسیار، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران جهانی دارد اما نیازمند احیا، ساماندهی مبلمان داخلی، حفظ حریم ساخت و سازها و یکپارچهسازی منظر شهری است تا بتواند در مسیر جهانی شدن قرار گیرد.
باقری اظهار داشت: استفاده از جاذبههای طبیعی، تاریخی و مذهبی از دیگر موارد این بخش است، شهر زنجان دارای جاذبههای متنوعی است که باید به طور کامل معرفی و بهرهبرداری شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان ادامه داد: مراسم مذهبی شاخص مانند عزاداری روز هشتم محرم در حسینیه اعظم که در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است ، میتواند به عنوان رویدادی ملی و بینالمللی برای جذب گردشگر مطرح شود.
وی بهبود آراستگی و زیباسازی شهری در افزایش گردشگری شهر زنجان را یادآور شد و گفت: افزایش نظافت، روشنایی ورودیهای شهر، کاشت نهال و بهبود فضای سبز و پارکها از عوامل موثر در جذب گردشگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
باقری افزود: برگزاری سالانه بیش از ۴۴ رویداد گردشگری که ۲۲ مورد آن در تقویم ملی ثبت شده است، باعث شناخته شدن بیشتر زنجان در سطح ملی و منطقهای شده و میتواند در جذب گردشگر خارجی نیز موثر باشد.
وی با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین دستگاههای متولی گردشگری در این زمینه نیز اثرگذار است، گفت: همکاری و هماهنگی بین سازمانهای مختلف مرتبط با گردشگری، میراث فرهنگی و شهرداری برای بهبود خدمات و زیرساختها، از جمله سرویسهای بهداشتی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان ادامه داد: بهرهگیری از تکنیکهای تحلیل و مدل برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها و اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری به صورت علمی و کاربردی میتواند به تحقق توسعه پایدار گردشگری کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: این راهکارها در کنار توجه به مزیتهای جغرافیایی و تاریخی زنجان، میتواند زمینهساز جهانی شدن گردشگری این شهر شود و جایگاه آن را در سطح بینالمللی ارتقا دهد.