شناسهٔ خبر: 74941859 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آرزوی آزادراهی در آذربایجان‌غربی برآورده می‌‎شود؟

ارومیه- ایرنا- اولین اقدامات برای راه‌اندازی آزادراه بین ۲ مرکز استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی یعنی شهرهای ارومیه و تبریز با تلاش‌ دولت چهاردهم آغاز شده و با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی، عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، توسعه شبکه راه‌ها در تمام کشورها به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌ها و زیر ساخت‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود؛ حمل و نقل جاده‌ای نیز به‌ عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد ایران، تأثیر مستقیمی بر تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال و رونق تجارت داخلی و خارجی دارد.

در همین راستا پس از اتمام پل میان‌گذر دریاچه ارومیه که بهره‌برداری از آن حدود سه دهه به طول انجامید و مسیر ارومیه- تبریز را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد، احداث آزادراه این مسیر نیز در دستور کار قرار گرفت تا ضمن کوتاه‌تر کردن این مسیر، آذربایجان‌غربی برای نخستین بار صاحب آزاد راه شود.

این طرح نیز در اواخر دهه ۸۰ با احداث عملیات اجرایی مسیر ارومیه تا پل میان‌گذر آغاز شد که البته با وجود گذشت نزدیک به ۱۵ سال، هنوز به عنوان یک مطالبه استانی به بهره‌برداری نرسیده است.

مهمترین مشکل راه‌اندازی این آزادراه، مسیر عوارضی بعد از میان‌گذر دریاچه ارومیه تا روستای سارای در آن طرف کوه‌های مشرف به دریاچه است که باید با دو تونل، این مسیر کوتاه شده و نیازهای آزادراهی را برطرف می‌کرد، که روی زمین مانده و دچار بلاتکلیفی است.

ضمن اینکه از تقاطع غیرهمسطح ابوذر ( که این طرح نیز جزئی از پروژه آزادراه بود و ابتدای آن به شمار می‌رفت) تا پل میان‌گذر باید تبدیل به آزادراه می‌شد که این مهم هم به نتیجه نرسیده و همچنان در حد بزرگراه باقی مانده است؛ چرا که هم دسترسی به مسیر از معابر و برخی روستاها وجود دارد و هم اینکه تقاطع‌های غیرهمسطح به همراه کندروی مسیر احداث نشده است.

اما پس از روی کارآمدن دولت چهاردهم و انتصاب رضا رحمانی به عنوان استاندار آذربایجان‌غربی، توجه به توسعه زیرساخت‌های این استان به طور چشم‌گیری افزایش یافت که آزاد راه ارومیه- تبریز یکی از مهمترین قطعات این پازل بود؛ در نهایت در ۲۱ تیرماه سال جاری عملیات اجرایی این آزاد راه آغاز شد تا یکی از استراتژیک‌ترین طرح‌های استانی از بلاتکلیفی رها شود.

اقدامات تکمیل آزادراه ارومیه – تبریز آغاز شد/ فازهای یک و دو در دستور کار

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسئولان استان در حوزه احداث جاده را، آزادراه ارومیه - تبریز دانست و گفت: اقدامات کارگاهی تکمیل این آزادراه در قالب فاز یک و ۲ در خاک سرزمینی استان شروع شده است.

پیمان آرامون افزود: از ۶ قطعه این آزادراه، ۲ قطعه در استان آذربایجان‌غربی واقع شده که رفع برخی نواقص از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح و کندروهای آن هنوز باقی مانده است.

وی با اشاره به ابراز تمایل پیمانکار برای اجرای قطعه ۳ آزادراه از عوارضی تا منطقه سرای، اضافه کرد: با اهتمام ویژه استاندار آذربایجان‌غربی، قطعات یک و ۲ این آزادراه یعنی از خروجی ارومیه تا عوارضی نیز به مفاد قرارداد قطعه سه اضافه شد تا نواقصات رفع شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در قطعات یک و ۲ این مسیر، ۲۱ کیلومتر کندرو و ۲ تقاطع غیر همسطح تا عوارضی باید احداث شود.

وی اظهار کرد: البته پس از عوارضی هم دو قطعه تونل هر کدام به طول ۲.۲ کیلومتر احداث می‌شود تا مسیر ارومیه تا تبریز ۱۳ کیلومتر کمتر شود.

آرامون یادآور شد: افق و مدت قرارداد منعقد شده با سرمایه گذار سه ساله و میزان آن، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بوده که ۶۰ درصد آورده برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

سرمایه گذاری در آزادراه ارومیه - تبریز، ۲۰ برابر کل هزینه برای جاده‌های استان در سال گذشته

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این‌باره گفت: اعتبار اختصاصی برای تعمیر راه‌های استان در سال گذشته سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود در حالی که فقط برای آزادراه ارومیه - تبریز در فاز جدید، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.

رضا رحمانی افزود: نمایندگان ارومیه و مسوولان راه و شهرسازی استان پیگیر جدی این پروژه بودند که این باعث شده امروز شاهد اجرای این طرح‌ بزرگ باشیم.

وی به عقب‌ماندگی‌ها در حوزه زیرساخت‌های استان اشاره کرد و ادامه داد: ساخت بزرگراه و مجتمع‌های خدماتی نیاز امروزه این استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: راه آهن ارومیه به تبریز و ارومیه به قره تپه سلماس تنها راه آهن متصل ایران به اروپا است که با اجرای کامل این طرح‌ها زنجیره تجارت و مواصلات استان تکمیل می‌شود.

رحمانی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی و شرقی مکمل هم هستند و تضاد منافع میان این دو استان وجود ندارد.

صرفه جویی سالانه ۱۵ هزار میلیارد ریال در سوخت با احداث آزادراه

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص گفت: با اجرای آزادراه ارومیه به تبریز ۱۵ هزار میلیارد ریال سالانه صرفه‌جویی در سوخت پیش‌بینی شده که رقم بالایی است.

هوشنگ بازوند افزود: از نظر ایمنی و سرعت و کاهش تصادفات نیز این پروژه نقش بالایی دارد و مردم با اتمام آن شاهد این تحول خواهند بود.

وی با اشاره به بازدید از پروژه‌های راه سازی استان اضافه کرد: همه پروژه‌ها به رغم شرایط سخت اعتباری فعال بود و آذربایجان‌غربی یک کارگاه خوب در حوزه حمل و نقل است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت آزادراه ارومیه - تبریز در حوزه مسافری، باری و ارتباط تنگاتنگ تر بین استان های آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی انتظار می‌رود که این طرح با سرعت قابل توجهی اجرایی شده و زمینه ارتقای شاخص‌های تجارت در هر دو استان و همچنین امکان تردد راحت و ایمن تر بین ارومیه و استان‌های عمقی کشور از طریق تبریز فراهم شود.