به گزارش خبرنگار بینالملل گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نقاشی تازهای از پابلو پیکاسو که از دورا مار، عکاس و نقاش فرانسوی، طراحی و در دوران اشغال پاریس توسط آلمان تکمیل شده بود، پس از ۸۰ سال برای نخستین بار رونمایی شد.
این اثر با عنوان Bust of a Woman in a Flowery Hat (Dora Maar) در پایان رابطه پرتنش ۹ ساله پیکاسو و مار خلق شده است و او را با نوری نرمتر و رنگارنگتر نسبت به پرترههای پیشین پیکاسو به تصویر میکشد.
پیکاسو آثار زیادی از مار خلق کرده بود، از جمله پرتره مشهور Portrait of Dora Maar و Dora Maar au Chat. با این حال، خود مار درباره این آثار گفته بود: «تمام پرترههایش از من دروغ هستند. همه پیکاسو هستند و هیچکدام دورا مار نیست.»
این زوج در اواخر سال ۱۹۳۵ با یکدیگر آشنا شدند، زمانی که مار برای تبلیغ فیلم The Crime of Monsieur Lange ساخته ژان رنوار مشغول عکاسی بود. در آن زمان، پیکاسو در رابطه با ماری تِرز والتر بود که از او دختری به نام مایا داشت؛ این رابطه در طول سالهای حضور پیکاسو با مار نیز ادامه داشت.
پیکاسو اغلب مار را بهصورت شخصیتی شکنجهشده و در حال گریه به تصویر میکشید، زیرا گرایشهای مازوخیستی او برای پیکاسو جذاب بود. نمونه بارز این نگاه، اثر La Femme qui pleure (زن گریان) است که کارشناسان معتقدند هم رنج ناشی از جنگ داخلی اسپانیا و هم تنشها و درگیریهای عاطفی و فیزیکی میان پیکاسو و مار را نشان میدهد.
در پرتره تازه کشفشده، چهره مار هرچند شکسته و تکهتکه نقاشی شده اما با رنگهای روشن و بدون رعایت پرسپکتیو، عذابکشیده و در آستانه گریه دیده میشود. در آن زمان، مار متوجه شد که پیکاسوی ۶۱ ساله، قصد دارد او را ترک کند و توجهش به هنرمند دیگری به نام فرانسواز ژیلو، ۲۱ ساله معطوف شده است.
این نقاشی در ژوئیه ۱۹۴۳ تکمیل شد و تنها چند بار خارج از کارگاه پیکاسو در خیابان Rue des Grands Augustins پاریس به نمایش درآمد. از زمان خرید آن در آگوست ۱۹۴۴، یعنی همان ماه آزادی پاریس، این اثر در یک مجموعه خصوصی نگهداری شده است.
وجود این نقاشی پیشتر از طریق یک عکس سیاه و سفید در یک فهرست هنری شناخته شده بود. فروشنده که اثر را از یکی از پدربزرگ یا مادربزرگهای خود به ارث برده و یک کلکسیونر فرانسوی ناشناس است، خواسته هویتش فاش نشود.
در دوران اشغال پاریس توسط نازیها، آثار پیکاسو «فاسد» خوانده میشد و کارگاه او مورد تهدید قرار گرفت، بهطوری که نمایش آثارش میتوانست ممنوع شود.
مار، که در سال ۱۹۹۷ در پاریس درگذشت و ۸۹ ساله بود، نه تنها بهعنوان معشوقه و سوژه آثار پیکاسو بلکه بهعنوان یک عکاس سوررئالیست برجسته شناخته میشود و سبک او تاثیر عمدهای بر آثار پیکاسو در طول رابطهشان داشت.
خانه حراج Lucien Paris ارزش این نقاشی روغنی به ابعاد ۸۰ در ۶۰ سانتیمتر را بهطور محافظهکارانه حدود ۸ میلیون یورو (۶.۹ میلیون پوند) برآورد کرده است اما انتظار میرود قیمت فروش بسیار بالاتر باشد. پیش از رونمایی برای مطبوعات، وجود اثر مخفی نگه داشته شده بود.
کریستوف لوسین، حراجچی، این کشف را قابل توجه خواند و اثر را شاهکار و نمونهای نادر از اهمیت نور و هنر در روزهای تاریک اشغال پاریس توصیف کرد. او گفت: «کارشناسان از طریق عکسها از وجود اثر مطلع بودند اما این نخستین بار است که رنگهای واقعی نقاشی دیده میشوند.»
لوسین افزود: «این پرتره نه تنها یک نقطه عطف در تاریخ هنر است بلکه در زندگی خصوصی پیکاسو نیز اهمیت دارد. کشف آن لحظه بزرگی در زندگی ما بهعنوان کارشناسان است؛ پرترهای تازه از دورا مار که استثنایی و سرشار از احساس است.»
این نقاشی در حراجی Lucien Paris در تاریخ ۲۴ اکتبر به فروش خواهد رسید و پیش از آن به مدت سه روز برای نمایش عموم در دسترس خواهد بود.
انتهای پیام/