
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در این نشست دو روزه که در مجموعه فرهنگی و آموزشی آدینه برگزار شد، علاوه بر سخنرانی مسئولان حوزه سلامت و مشاوره، هشت کارگاه آموزشی تخصصی ویژه کارشناسان اجرایی مراکز مشاوره و بهداشت و درمان، بهمنظور ارائه خدمات حرفهای به دانشجویان پیشبینی شده بود.
در نخستین روز این نشست که روز چهارشنبه، ۲۶ شهریورماه و با حضور مسئولان دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر علیحسین رضایان، معاون رئیس دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران، در سخنانی با اشاره به شرایط ویژه اجتماعی، برگزاری این نشست در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید را اقدامی ضروری دانست و اظهار داشت: «حوادثی که در چند ماه اخیر در کشور روی داد، موجب شد تا دانشجویان تحت فشارها و استرسهای روانی باشند که برگزاری این نشستها میتواند به کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت و درمان، در ارائه خدمات بهینه به دانشجویان کمک مؤثری نماید.»
رضایان همچنین با تاکید بر ضرورت پیشگیری بر درمان، افزود: «وظیفه ما تنها درمان نیست، بلکه باید با نگاهی پیشگیرانه و فعال، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم و با شناسایی دانشجویانی که دارای مشکلات هستند، درصدد حل این مشکلات باشیم و امیدوارم برنامههایی و کارگاههایی که برای کارشناسان در این دو روز اجرا میشود، اهمیت پیشگیری و تشخیص بهموقع بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.»
وی با اشاره به اهمیت فعالیتهایی که کارشناسان اجرایی مراکز مشاوره و بهداشت درمان در دانشگاه انجام میدهند، گفت: «تک تک ما در جایگاه بسیار مهمی قرار گرفتهایم و همه رفتار و گفتار ما نزد دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است و امیدوارم همگی در رفتار و گفتار خود دقت کنیم و با دانشجویان همانند فرزندان خودمان برخورد کنیم و ضمن احساس همدلی و همدردی با این دانشجویان، مسائل و چالشهای کشور را برای دانشجویان تبیین کنیم.»
کارشناسان مراکز مشاوره، نگهبانان امنیت و اعتماد دانشجویان هستند
رحمتاله اللهیاری، سرپرست معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع سازمان امور دانشجویان نیز، در این نشست ضمن قدردانی از کارشناسان اجرایی مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاهها، از این کارشناسان به عنوان ستون فقرات سلامت دانشگاهها یاد و افزود: «شما نگهبانان امنیت و اعتماد دانشجویان هستید. نوع برخورد، مهارتهای کلامی و حتی زبان بدن شما، بستر هرگونه کمک تخصصی بعدی را فراهم میکند.»
وی با بیان اینکه دانشجویان آینده سازان کشور و زیربنای توسعه کشور هستند، اظهار داشت: «سلامت روانی و عاطفی آنان از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ بنابراین فضای عاطفی و روانی دانشگاه از این جهت نیز بسیار مهم است و مراکز بهداشت و هم مراکز مشاوره دانشگاهها در تضمین و پایداری این سلامت نقش دارند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم برخورداری از دانش حداقلی روانشناسی در کارشناسان اجرایی مراکز مشاوره و بهداشت تاکید کرد و گفت: «کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت، باید یک آشنایی اولیه با اصول روانشناسی داشته باشند تا بدانند که چگونه با دانشجویان برخورد کنند.»
اللهیاری همچنین با تاکید بر آموزش مستمر در این بخش، گفت: «علاوه بر کسب مهارتهای ارتباطی، باید در ارائه خدمات از سامانهها و همچنین فناوریهای نوین هم بهره ببریم.»
وی با اشاره به شعار این نشست (خلاق حرفهای، تعهد سازمانی) رعایت اصول اخلاق حرفهای، محرمانگی اطلاعات مراجعان، دقت، نظم و مستندسازی را به عنوان اصول حاکم بر مراکز مشاوره و بهداشت مورد تاکید قرار داد.
اطلاعات دانشجویان در مراکز مشاوره و بهداشت محرمانه است
حمیدرضا حسنآبادی، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، بازآموزی و نوآموزی؛ همگرایی و همراستایی در اجرای فعالیتها؛ هماندیشی و بازنگری در فرایندهای اجرایی دفتر مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم و دانشگاه؛ ایجاد همبستگی در ادامه مسیر و اجرای وظایف ذاتی دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم و همچنین قدردانی از کارشناسان اجرایی مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاههای کشور را از اهداف این نشست برشمرد.
وی در این نشست بر محرمانگی دادهها و اطلاعات دانشجویان تاکید کرد و گفت: «اصل رازداری یکی از اصول مورد تاکید ما در مراکز مشاوره و بهداشت درمان است و تمام اطلاعات دانشجویان و مراجعان محرمانه بوده و رازداری جز وظایف حرفهای و اخلاقی کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت درمان است.»
حسنآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هدف ما در مرکز مشاوره وزارت علوم در دوره مدیریتی جدید، استقرار نظام مدیریت عملکرد بوده است، هماهنگسازی نهادهای کنشگر در عرصه خدمات سلامت دانشجویی؛ برنامه محوری و اصلاح نظام برنامه، بودجه و تشکیلات؛ طراحی نظام تعالی سازمانی؛ نظاممندسازی و نهادینهسازی فرایندهای ارزیابی و نظارت و رتبهبندی؛ انسجام و هویت بخشی به گزارشها و توسعه نظام مطالعات راهبردی را از عناصر اصلی برای تحقق این هدف برشمرد.
مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، در ادامه این نشست گزارشی از فعالیتهای این دفتر ارائه کرد و برگزاری برنامههای مختلف از جمله وبینارها، طرح سیمای زندگی، مصاحبه بالینی تحت عنوان طرح احوالپرسی، طرح پایش سلامت و طرح خوشآمدگویی را از جمله برنامههای این دفتر عنوان کرد.
در ادامه این نشست دو روزه ۸ کارگاه تخصصی با حضور کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت درمان برگزار شد که که بخشی از این کارگاهها به صورت مشترک بین کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت درمان و برخی نیز به صورت تخصصی برای هر دو گروه برگزار شد.
گفتنی است در دو روز برگزاری این نشست بیش از ۳۰۰ نفر از کارشناسان اجرایی مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم تحقیقات و فناوری شرکت کردند.
این نشست شامل بخشهای مختلف بود و در روز پایانی از کارشناسان برتر مراکز مشاوره و مراکز بهداشت درمان دانشگاههای کشور تقدیر شد.
این نشست ۲۶ و ۲۷ شهریورماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی آدینه برگزار شد.