به گزارش ایرنا، این کریدور ترانزیتی جادهای و ریلی به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری افزون بر ۴۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که برخی مراحل اجرای بخش جادهای آن آغاز شده است و بخش ریلی نیز در دست مطالعه قرار دارد.
این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا در شمال آذربایجان شرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل میشود.
با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی نخجوان که میان کشورهای ایران، ارمنستان و ترکیه محصور شده و دسترسی زمینی مستقیمی به سایر مناطق جمهوری آذربایجان ندارد، این کریدور بهعنوان امنترین و پایدارترین مسیر ارتباطی بین نخجوان و باکو، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در پی تنشها و اختلافات مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تردد شهروندان و انتقال کالا از نخجوان به باکو تنها از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است؛ مسألهای که نقش این کریدور را در معادلات منطقهای پررنگتر کرده است.
به واسطه اهمیت این راهگذر، ماه گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در جلفا از نزدیک در جریان روند اجرای این طرح قرار گرفتند و روز گذشته هم اعضای کمیسیون عمران مجلس به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن کشورمان در محل اجرای طرح حاضر شده و بر تسریع در اجرای آن تاکید کردند.
کریدور جلفا - کلاله ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون عمران مجلس در منطقه آزاد ارس، پروژه کریدور جلفا-کلاله را یکی از حساسترین و اولویتدارترین پروژههای وزارتخانه خواند و تأکید کرد که تکمیل این پروژه حیاتی که مطالبه مقام معظم رهبری است، نیازمند تخصیص فوری ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
هوشنگ بازوند با بیان اینکه این پروژه ۱۰۷ کیلومتری یکی از حساسترین و اولویتدارترین پروژههای وزارت راه و شهرسازی است، افزود: حدود ۵۸ کیلومتر از این مسیر موازی با مرز نخجوان، ۴۷ کیلومتر در مجاورت مرز ارمنستان و ۶ کیلومتر دیگر نیز در ادامه مجدد با جمهوری آذربایجان هم مرز است.
معاون وزیر راه با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی فیزیکی پروژه که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال اجراست، اظهار داشت: امسال حدود پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نقد و ۱۶ هزار میلیارد ریال به صورت اوراق برای این پروژه تخصیص یافته است.
وی با اشاره به حمایتهای بالادستی از این پروژه گفت: هفته گذشته در ملاقات با وزیر راه و دکتر لاریجانی تأکید داشتند این پروژه باید سریعاً تکمیل شود.
بازوند با تأکید بر نقش راهبردی کریدورها در توسعه کشور خاطرنشان کرد: کریدورها فقط نقش جابجایی کالا و بار و مسافر ندارند، بلکه در آینده سیاست و قدرت را جابجا میکنند، از این رو انتظار داریم اعضای کمیسیون عمران عنایت خاصی به این پروژه داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۲ پایانه در نوردوز و آقبند در طول این مسیر، ابراز امیدواری کرد که سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به گرهگشایی و تسریع در اجرای این پروژه حیاتی بینالمللی منجر شود.
ضرورت تسریع در تکمیل مسیر کلاله–جلفا
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم بر ضرورت تسریع در تکمیل مسیر کلاله–جلفا تاکید کرد و گفت: این مسیر نقش مهمی در تقویت ارتباط تجاری و لجستیکی ایران با جمهوری آذربایجان و همسایگان خواهد داشت.
علی نیکزاد در جریان بازدید نظارتی از پروژه کریدور کلاله–جلفا اظهار کرد: این مسیر از کشور جمهوری آذربایجان وارد جمهوری اسلامی ایران میشود و پلی که در مرز در حال احداث است به صورت مشترک توسط وزارت راه و شهرسازی ایران و دولت آذربایجان ساخته میشود. این مسیر از خاک ایران عبور کرده و نهایتاً به جلفا و نخجوان متصل خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه در اولویت دولت قرار دارد افزود: این مسیر به دلیل نقش مهمی که در تردد کامیونها، ورود و خروج بار و تقویت تجارت منطقهای دارد یک جاده استراتژیک محسوب میشود و دولت باید در تکمیل آن تسریع کند.
نایب رئیس مجلس با اشاره به اهمیت ژئوپلیتیکی کریدور کلاله–جلفا خاطرنشان کرد: ارمنستان بهدلیل مشکلات و محدودیتهایی که در ارتباط با جمهوری خودمختار نخجوان دارد نمیتواند از مسیرهای قبلی استفاده کند بنابراین این کریدور برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. این پروژه همچنین بخشی از برنامههای توسعهای کشور برای ارتقای موقعیت ایران در مسیرهای ترانزیتی و تجاری منطقه است.
وی با اشاره به اینکه رئیسجمهور بارها بر اهمیت این پروژه تاکید کرده و آن را در ردیف اولویتهای اصلی دولت دانسته است، گفت: در کنار پروژههای بزرگی همچون راهآهن چابهار، کریدور کلاله–جلفا جزو طرحهایی است که باید بدون تاخیر اجرا شود.
نیکزاد با اشاره به تاثیرات تکمیل این مسیر تاکید کرد: راهاندازی این کریدور علاوه بر تقویت ارتباطات لجستیکی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان، موجب رونق ترانزیت کالا، کاهش هزینههای حملونقل و ارتقای نقش منطقهای ایران خواهد شد. به همین دلیل مجلس و دولت با جدیت این پروژه را پیگیری میکنند تا به یک دستاورد بزرگ در همکاریهای دوجانبه تبدیل شود.
قرارگاه خاتمالانبیا بهعنوان پیمانکار و شرکت ساخت به عنوان کارفرما اجرای پروژه را بر عهده دارند و بی تردید تکمیل آن نیازمند عزم مسئولان اجرایی و پشتیبانی نمایندگان مجلس است.