مصطفی مرادیاننژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدامات اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان و برنامههای هوشمندسازی در حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری اظهار کرد: همیشه موضوع هوشمندسازی سیستم و استفاده از روشها و ابزارهای نوین برای رصد، پیشگیری و رفع تخلفات شهری یکی از سرفصلهای اصلی و از تأکیدات جدی مدیریت شهری بوده و این موضوع همواره در اولویت پیگیری اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان قرار داشته است.
وی افزود: یکی از مهمترین برنامههایی که هماکنون در حال پایهگذاری آن هستیم، طراحی و اجرای یک سیستم مبتنی بر بستر وب است که با استفاده از نقشههای هوایی و تصاویر ماهوارهای، امکان پایش تغییرات شهری را در بازههای زمانی مختلف فراهم میکند.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: این سامانه قادر خواهد بود تغییرات بهویژه در حوزههای مسکونی و ساختوسازها را به صورت هوشمند رصد کند و اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود در اختیار کارشناسان قرار دهد.
مرادیاننژاد گفت: در واقع با بهرهگیری از نرمافزارهای اختصاصی، اطلاعات بهصورت خودکار از نقشههای ماهوارهای برداشت و هرگونه تغییر غیرمجاز در فضای شهری شناسایی میشود.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیتها و ملاحظات قانونی موجود، در حال حاضر بسترهای حقوقی و قانونی این اقدام نیز در حال آمادهسازی است که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد بهرهبرداری و رونمایی از این سامانه باشیم که بدون شک، این اقدام تحولی بزرگ در حوزه مدیریت شهری و نظارت بر ساختوسازها به شمار خواهد رفت.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: علاوه بر سامانههای نوین در دست طراحی، هماکنون نیز از ابزارهای نظارتی موجود بهرهبرداری میشود و بهطور مشخص، در سطح شهر علاوه بر حضور میدانی نیروهای ما که بهصورت سه شیفت در شبانهروز مستقر هستند، از ظرفیت دوربینهای نظارتی و ترافیکی سطح شهر نیز استفاده میکنیم.
مرادیاننژاد گفت: این ابزارها به ما کمک میکند تا مواردی همچون تکدیگری، فعالیت خودروهای بارفروش، تخلفات ناشی از عملیات خاکبرداری و حمل مصالح بدون رعایت ضوابط، اضافه بار خودروهای سنگین و حتی حوادث رانندگی که منجر به آسیب به المانها و تأسیسات شهری میشود را شناسایی و پیگیری کنیم.
وی اضافه کرد: بارها شاهد بودهایم که تصادفات شهری موجب تخریب نردهها، المانهای شهری و یا تجهیزات شهری شده است که در چنین مواردی عوامل ما با همکاری پلیس راهور و مراجع انتظامی نسبت به برآورد خسارت و دریافت آن اقدام میکنند و حتی آسیبهایی که به فضای سبز شهری وارد میشود نیز در این چارچوب محاسبه و پیگیری میشود.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به خدمات شاخص این اداره کل از طریق برنامه کاربردی «اصفهان من» تاکید کرد: یکی از مهمترین افتخارات ما ارائه بیش از هفت خدمت در بستر این سامانه است که این خدمات علاوه بر کاهش زمان رسیدگی و تسهیل در روند پاسخگویی، موجب میشود شهروندان بدون مراجعه حضوری و اتلاف وقت، بتوانند درخواستها، شکایات و گزارشهای خود را ثبت کرده و نتیجه آن را به صورت برخط مشاهده کنند.
مرادیاننژاد گفت: برای مثال، صدور مجوزهای مربوط به برگزاری رویدادهای شهری بهویژه در حوزههای مذهبی، دینی و ملی از طریق اصفهان من انجام میشود و در همین راستا، تنها در پنج ماه ابتدایی سال جاری و با توجه به برگزاری مراسم محرم و صفر، بیش از ۱۲۵ مجوز برای ایستگاههای صلواتی و ۱۸۳ مجوز برای نصب داربستها و بنرهای اطلاعرسانی صادر شد.
وی ادامه داد: بخشی از این مجوزهای مربوط به برپایی غرفههای فرهنگی و نمایشگاههای مناسبتی بود که با همکاری سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط صادر شد.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در موضوع ساختوسازها و عملیات خاکبرداری نیز با توجه به حساسیتهای ایمنی و سازهای، نیروهای ما نسبت به تجهیز کارگاه، حضور مهندسان ناظر و رعایت اصول فنی حساسیت ویژهای دارند و در صورت مشاهده تخلف، اقدامات لازم انجام میشود.
استفاده از ابزارهای روز و فناوریهای نوین در کنار نظارت میدانی برای ایجاد شهری قانونمند، ایمن و پاسخگو به مطالبات مردمی
مرادیاننژاد با اشاره به موضوع تخلفات شغلی و مزاحمتهای صنفی گفت: بخش مهمی از شکایات مردمی مربوط به مزاحمتهای شغلی است که تحت عنوان بند ۲۰ قانون شهرداریها پیگیری میشود که در این زمینه، کارشناسان ما پس از بررسی شکایات، در صورت وارد بودن موضوع، ابتدا با تذکر و اخطاریه و سپس با هماهنگی اماکن و در صورت لزوم از طریق کمیسیون بند ۲۰، اقدام میکنند.
وی افزود: آرای صادره از کمیسیون لازمالاجرا است و در برخی موارد تا پلمب دائم و حتی انتقال شغل نیز پیش میرود و این فرآیند موجب رضایتمندی شهروندان شده و بسیاری از مزاحمتهای شغلی در محلات مرتفع شده است.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: بخش دیگری از مراجعات شهروندان مربوط به تخلفات ساختمانی است و بسیاری از شهروندان در همسایگی خود شاهد ساختوسازهایی هستند که ممکن است از نظر ایمنی یا حقوقی دارای اشکال باشد که در این موارد، از طریق سامانه ۱۳۷ امکان اطلاعرسانی برای شهروندان فراهم است و کارشناسان ما پس از ثبت گزارش در کوتاهترین زمان ممکن در محل حاضر شده و بررسیهای لازم را انجام میدهند.
مرادیاننژاد گفت: این اقدامات با همکاری مناطق پانزدهگانه شهرداری و با محوریت اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری انجام میشود.
وی با اشاره به اهمیت سامانه ۱۳۷ اضافه کرد: این سامانه در واقع پل ارتباطی مستقیم شهروندان با مدیریت شهری است و یکی از سریعترین راههای ثبت و پیگیری درخواستها محسوب میشود و فرایند رسیدگی نیز نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است؛ به گونهای که بسیاری از شهروندان از سرعت عمل در رسیدگی به تماسهایشان ابراز رضایت کردهاند.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع تحویل اجناس امانی تصریح کرد: بعضی از تجهیزات همچون داربستها و ملزومات کارگاهی که به دلایل قانونی جمعآوری میشود، به انبارهای شهرداری منتقل میشود که در این زمینه نیز امکان پیگیری و دریافت اجناس امانی از طریق سامانه فراهم شده است.
مرادیاننژاد تأکید کرد: هدف اصلی ما استفاده از ابزارهای روز و فناوریهای نوین در کنار نظارت میدانی برای ایجاد شهری قانونمند، ایمن و پاسخگو به مطالبات مردمی است.
وی اظهار داشت: امیدواریم با بهرهبرداری از سامانههای جدید، تقویت اپلیکیشن اصفهان من، ارتقای فرآیندهای نظارتی و رسیدگی سریع به درخواستها و شکایات، بتوانیم سطح رضایتمندی شهروندان را افزایش داده و شهری پویا، سالم و هوشمند برای آینده رقم بزنیم.