به گزارش خبرگزاری آنا؛ طی روزهای گذشته صدور قبوض برق با مبالغ بالا یا به اصطلاح "قبوض نجومی" در ایران به موضوعی جنجالی تبدیل شده است. این قبوض باعث اعتراضات گستردهای در میان مردم و رسانهها شدهاند. قبوض بالای برق باعث واکنشهای گستردهای در شبکههای اجتماعی و رسانهها شده است. مردم با استفاده از هشتگهایی مانند #قبض_برق_نجومی و #اعتراض_به_قبض_برق، نارضایتی خود را اعلام کردهاند.
بر اساس گزارشهای شرکت توانیر، حدود ۸۲ درصد از مشترکان برق در ایران کمتر از الگوی مصرف تعیینشده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلوواتساعت) مصرف داشتهاند. برای این گروه، تنها ۷ درصد افزایش سالانه تعرفه برق اعمال شده است. در مقابل، حدود ۱۵ درصد از مشترکان مصرفی بین الگوی تعیینشده تا دو برابر آن داشتهاند که برای این دسته، علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد، ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو اعمال شده است. در مجموع، این مشترکان با افزایش تعرفه ۲۳ درصدی مواجه شدهاند.
در حالت عادی عواملی همچون افزایش دمای هوا، عدم مدیریت مصرف و نقص در سیستم قرائت کنتور میتواند موجب افزایش بی رویه و تصاعدی بهای برق محاسبه شده باشد. در واقع گرمای شدید تابستان باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولرهای گازی شده است. همچنین برخی مشترکان بدون توجه به الگوی مصرف، از وسایل برقی بهطور مفرط استفاده میکنند و در موارد بسیار معدودی، اشتباهات انسانی یا فنی در قرائت کنتورها منجر به صدور قبوض بالاتر از میزان واقعی مصرف شده است.
اما موضوعی که هم اکنون مطرح میشود به نظر متفاوت از این موارد است؛ در واقع برخی از مشترکان عنوان میکنند که قبض برق میلیونی برای آنها صادر شده است، اما تغییر در مصرف آنها وجود نداشته و همچنین برخی دیگر نیز که اقدام به پرداخت قبض نجومی نموندهاند، عنوان میکنند که پس از اعتراض مبلغ مذکور به آنها بازنگشته است بلکه با عنوان بستامکار در حساب آنان ثبت شده است.
اما دلیل واقعی این اتفاق چیست؟ در همین رابطه حسین افضلی، مدیرعامل پیشین برق منطقهای و شبکه توزیع کشور، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا توضیحاتی را درباره دلایل بروز این وضعیت ارائه کرد.
افضلی با اشاره به افزایش چشمگیر مبالغ برخی قبضها اظهار کرد: اخیراً اتفاقی که در فرآیند صدور قبض برق برای برخی مشترکین رخ میدهد، این است که مبالغ درجشده در قبوض با ارقام گذشته فاصله زیادی دارد؛ مسئلهای که در میان مردم به اصطلاح 'قبض نجومی' نام گرفته است.
وی افزود: در بسیاری از این موارد، پس از مراجعه مشترکین به شرکت برق و بررسی سوابق مصرف، مشخص میشود که میزان مصرف واقعی با مبلغ درجشده همخوانی ندارد و در نتیجه، افراد بستانکار میشوند. این مسئله موجب شده تا این سوال مطرح شود که چرا چنین اتفاقی در حال تکرار است و آیا تبدیل به یک رویه شده یا خیر.
مدیرعامل پیشین صنعت برق کشور با تاکید بر اینکه چنین اتفاقاتی پیش از این نیز سابقه داشته است، ادامه داد: در گذشته هم مواردی پیش میآمد که مثلاً مامور قرائت کنتور، بنا به دلایلی از مراجعه به موقع خودداری میکرد. در این حالت، ممکن است قرائتها در یک بازه طولانیتر تجمیع شود و در نتیجه، مصرف چند دوره در یک قبض لحاظ گردد که باعث افزایش ناگهانی مبلغ آن میشود.
ممکن نیست خطای سیستمی رخ دهد
افضلی با رد احتمال وجود ایراد فنی در تجهیزات اندازهگیری مصرف، توضیح داد: در اغلب این موارد، مشکل از دستگاه یا کنتور نیست، بلکه به فرآیند اجرا و قرائت برمیگردد. گاهی مصرف بالا در یک بازه خاص اتفاق افتاده و قبض نیز همان را منعکس کرده است. برای مثال، خود من در سال ۹۷ با اینکه خیلی صرفهجویی میکردم، ولی باز هم قبض با رقم بالایی آمد. با وجود تلاش برای استفاده بهینه، گاهی مصرف بالا میرود و این در قبض منعکس میشود.»
امکان خطا در محاسبه نیز وجود ندارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال بروز خطا در محاسبه مبلغ قبض وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: خیر، امکان خطا در محاسبه وجود ندارد، چرا که تمام فرمولهای محاسباتی در سیستمهای کامپیوتری انجام میشود. تنها دادهای که وارد میشود، رقم قرائت کنتور است. سیستم، تفاوت مصرف در هر دوره را محاسبه کرده و بهصورت ماهیانه تقسیم و بر اساس تعرفه محاسبه میکند. در نتیجه، اگر مصرف بالا باشد، مبلغ نیز متناسب با آن افزایش مییابد.
قبضهای تخمینی عاملی برای بروز خطا
افضلی با اشاره به شرایط خاص برخی دورهها، به ویژه در دورههای بحرانی مانند دوران جنگ، اظهار کرد: در برخی دورهها، مانند زمان جنگ، مأمورین قرائت به دلایل امنیتی ممکن بود نتوانند مراجعه کنند. در چنین شرایطی، برای جلوگیری از اختلال در فرآیند صدور قبض، ممکن است قرائت بهصورت تخمینی انجام شده باشد. اگر این تخمین به درستی انجام نشده باشد، طبیعتاً قبض صادرشده با مصرف واقعی فاصله خواهد داشت.»
وی افزود: اگر تنها یک یا دو دوره چنین اتفاقی بیفتد، طبیعتاً مبلغ نهایی کمتر خواهد بود، اما اگر قرائتها تجمیع شود و به صورت یکجا صادر شود، ممکن است قبض صادرشده رقم بالایی داشته باشد که به نظر مردم غیرواقعی میرسد. با این حال، در بسیاری از این موارد، اگر قبضها به صورت جداگانه و در بازههای زمانی صحیح صادر میشد، ممکن بود مجموع مبالغ حتی از قبض فعلی نیز بیشتر باشد.
راههای کاهش مصرف برق چیست؟
به گزارش آنا، گذشته از موضوع پیش آمده برای برخی از مشترکان به طور کلی با رعایت برخی نکات ساده میتوان مصرف برق و به تبع آن مبلغ قبض را با توجه به محاسبه تصاعدی بهای برق کاهش داد که از آن جمله میتوان به استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی، خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری، استفاده از لامپهای کممصرف و تنظیم دمای کولر و یخچال اشاره کرد.
در واقع انتخاب وسایل برقی با مصرف انرژی پایین میتواند به کاهش هزینهها کمک کند. همچنین برای کاهش مصرف بی دلیل انرژی لازم است که پیش از ترک منزل یا خوابیدن، از خاموش بودن وسایل برقی اطمینان حاصل کنید. در ادامه نیز باید توجه داشت که لامپهای ال ئی دی از لامپهای رشتهای مصرف بسیار کمتری دارند و تنظیم دمای مناسب در کولرهای گازی و یخچالها میتواند مصرف برق را کاهش دهد.
اگر قبض برق نجومی آمد، چه کنیم؟
مشترکانی که نسبت به مبلغ قبض برق خود اعتراض دارند، میتوانند از طریق سامانه برق من اقدام کنند. به این منظور وارد سایت برق من شوید؛ در بخش بازرسی کنترل، درخواست خود را ثبت کنید و پس از بررسی، در صورت وجود اشتباه، مبلغ اضافی اصلاح خواهد شد. همچنین، در صورت بروز مشکلات جدیتر، میتوان با مراجعه به دفاتر شرکت توزیع برق منطقهای یا سازمانهای نظارتی مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، شکایت خود را مطرح کرد.
انتهای پیام/