مرسدس بنز با تصمیمی متحولکننده، دکمههای فیزیکی خودرو را به محصولات آیندهاش بازمیگرداند. این رویکرد جدید بر اساس دادههای کاربران و اولویتدادن به ایمنی شکل گرفته است.
روند افزایش نمایشگرهای لمسی در کابین خودروها طی سالهای اخیر با واکنشهای متفاوتی روبرو شده است. بسیاری از خودروسازان، از جمله مرسدس بنز، به سمت دیجیتالیکردن کامل کنترلها پیش رفته بودند. اما اکنون شواهد نشان میدهد که تجربه کاربری و ایمنی در اولویت قرار گرفته است. این تغییر رویکرد میتواند آینده طراحی داخلی خودروها را دستخوش تحول کند.
چرا مرسدس بنز به دکمههای فیزیکی روی میآورد؟
در اوایل این ماه، مرسدس بنز از GLC جدید رونمایی کرد که نمایشگر بزرگتر آن توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بااینحال، نکته قابلتوجه این است که برخلاف نمایشگر لمسی بزرگ روی داشبورد، این خودرو همچنان دارای کنترلهای فیزیکی شامل دکمهها، سوئیچها و غلتکهایی روی فرمان است. این اتفاق تصادفی نیست. مرسدس بنز با بررسی دادهها به این نتیجه رسیده که کاربران کنترلهای فیزیکی را ترجیح میدهند.
مگنوس اوستبرگ، رئیس بخش نرمافزار مرسدس بنز، در نمایشگاه خودرو مونیخ به اتوکار گفت: «دادهها نشان میدهند که دکمههای فیزیکی خودرو بهتر هستند و به همین دلیل آنها را بازگرداندهایم.» این خودروساز از طریق دادههای جمعآوریشده از CLA، اولین خودروی مبتنی بر نرمافزار خود، دریافته است که دکمهها و سوئیچهای واقعی «برای برخی گروههای سنی و جمعیتها بسیار مهم هستند». فرمان جدید و مجهز به دکمهها در آینده استاندارد خودروهای مرسدس بنز خواهد شد و ممکن است نسخههای متفاوتی برای بازارهای مختلف عرضه شود. البته، اگر انتظار بازگشت کامل دکمهها و دستگیرهها را دارید، ناامید خواهید شد؛ مرسدس بنز تنها به افزودن دکمهها و سوئیچهای فیزیکی بیشتر در نقاط دیگر کابین فکر میکند که احتمالاً این امکانات لوکس فقط به «خودروهای بزرگتر» با «آزادی عمل بیشتر» در طراحی داخلی اختصاص خواهد یافت.
بازگشت دکمهها: روندی فراگیر در صنعت خودروسازی
خودروسازان سرانجام در حال گوشدادن به خواستههای مشتریان و فعالان ایمنی درباره اهمیت کنترلهای فیزیکی هستند. مصرفکنندگان به دنبال دکمهها و سوئیچها برای عملکردهای حیاتی در خودروهای خود هستند و خودروسازان اکنون دادههایی برای اثبات این موضوع در اختیار دارند. بامو هنگام طراحی iX3 جدید متوجه شد که نمیتواند برخی از دکمهها و دستگیرهها را حذف کند؛ به همین دلیل، این کراساوور جدید همچنان دارای یک غلتک فیزیکی برای کنترل صدا است. این شرکت همچنین از دادههای راننده برای تعیین سایر سوئیچهای حیاتی، از جمله کنترلهای آینه و پنجره، استفاده کرد.
فولکسواگن (Volkswagen) نیز در حال بازگرداندن دکمهها به خودروهای خود است و هیوندای (Hyundai) نیز به دلایل ایمنی، همواره بر حفظ آنها پافشاری کرده است. فشار نظارتی نیز در این زمینه رو به افزایش است. یورو اِنکَپ اوایل سال جاری اعلام کرد که ممکن است از ژانویه ۲۰۲۶ قوانین جدیدی را معرفی کند که خودروسازان را به دلیل کمبود کنترلهای فیزیکی جریمه کند، که احتمالاً منجر به کاهش امتیاز ایمنی میشود؛ چیزی که هیچ خودروسازی خواهان آن نیست.
∎