شناسهٔ خبر: 74906612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۱۸ هزار دانش‌آموز قزوینی غربالگری سلامت شدند / لزوم تامین نیروی متخصص در مدارس استثنایی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با بیان اینکه ۱۸ هزار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی در مراکز جامع غربالگری سلامت شده‌اند، گفت: هم‌اکنون ۱۲ مرکز جامع سنجش سلامت در استان داریم و برای احداث سه مرکز جامع دیگر نیز مجوز گرفته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، نجم‌الدین کریمی ظهر امروز _پنج‌شنبه بیست‌وهفتم شهریور_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: باور دارم طلایی‌ترین دوران آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین در همین دوره رقم خواهد خورد که از جمله دلایل آن توجهات رئیس‌جمهور کشور به موضوع آموزش و پرورش به ویژه آموزش و پرورش استثنایی است.

وی اضافه کرد: با همدلی موجود در مجموعه اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و نیروهای با تجربه، جوان و علاقمند به کار قطعاً شاهد اقدامات مؤثری در این مجموعه خواهیم بود و بدون توجه به سلایق و گرایش‌های سیاسی، به دنبال تحقق اهداف در جهت خدمات‌رسانی بهتر به دانش‌آموزان هستیم.

تحصیل ۱۰۵۸ دانش‌آموز استثنایی در استان قزوین

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین تصریح کرد: معلمان دانش‌آموزان استثنایی با علاقه و انگیزه فراوان کار می‌کنند. یکی از دغدغه‌های معلمان این است که محل خدمتشان دور از محل زندگی‌شان است، لذا از اداره کل اجازه گرفتیم که محل خدمت هر معلم استثنایی، نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی‌اش باشد و این کار اجرایی شد.

کریمی افزود: در سطح استان قزوین ۲۲ مدرسه استثنایی داریم که یک‌هزار و ۵۸ دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد، ۹ مدرسه در شهر قزوین و مابقی در سایر شهرستان‌ها فعالیت دارند.

وی ادامه داد: از یک‌هزار و ۵۸ دانش‌آموز استثنایی استان، ۹۵۴ نفر دانش‌آموز کم‌توان ذهنی و ۱۰۴ دانش‌آموز دیگر دارای سایر معلولیت‌ها هستند که کل این دانش‌آموزان در ۱۸۸ کلاس درس ساماندهی شده‌اند.

کمبود نیروی انسانی متخصص در مدارس استثنایی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با بیان اینکه اولویت ما محرومیت‌زدایی نه در شعار بلکه در عمل بوده است، گفت: بنابراین در توزیع تجهیزات آموزشی ابتدا به مناطق محروم و دوردست توجه داشتیم.

کریمی اضافه کرد: در طول یک ماه گذشته ۳ میلیارد تومان اعتبار از سازمان استثنایی کشور دریافت کردیم و متناسب با آمار دانش‌آموزی، مستقیماً به حساب مدارس واریز شد. همچنین تاکنون حدود ۶ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی برای مدارس استثنایی استان خریداری شده و با توزیع آن کاری کردیم که این مدارس برای ۱۰ سال آینده نیاز به تجهیزات نداشته باشند.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص عنوان کرد: ۵۹ دانش‌آموز اوتیسم از ۶ تا ۱۷ سال در ۱۸ کلاس درس مشغول تحصیل هستند. برای ۲۲ مدرسه استثنایی استان فقط شش مشاور، چهار مربی بهداشت، دو نفر کار درمان، شش نفر گفتار درمان و یک نفر فیزیوتراپ داریم.

۷۰ درصد معلمان مدارس استثنایی قزوین زن هستند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با بیان اینکه ۱۸ هزار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی در مراکز جامع سنجش سلامت شده‌اند، افزود: هم‌اکنون ۱۲ مرکز جامع سنجش سلامت در استان داریم و برای احداث سه مرکز جامع دیگر نیز مجوز گرفته‌ایم.

کریمی یادآور شد: پیگیری برای احداث اردوگاه ملی استثنایی در بخشی از اردوگاه یانس‌آباد قزوین، رایزنی برای ساخت یک سالن آمفی‌تئاتر ۵۰۰ نفره با همکاری سازمان نوسازی مدارس و مشارکت خیرین، ساخت یک استخر ویژه دانش‌آموزان اوتیسم و راه‌اندازی مراکز جامع در الموت از دیگر اقدامات در دست انجام است.

وی افزود: ۷۰ درصد نیروهای ما یعنی معلمان و مدیران مدارس استثنایی استان خانم هستند، در حالی که ۷۵ درصد دانش‌آموزان را پسران تشکیل می‌دهند.

شهرداری‌ها سهم هزینه سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی را بپردازند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با ذکر اینکه یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی، موضوع سرویس مدارس است، گفت: چرا که والدین هر روز مجبورند فرزندان معلول خود را از روستاهای دوردست به مدرسه ببرند و همین موضوع گاهی باعث می‌شود از فرستادن فرزندانشان به مدرسه اجتناب کنند.

کریمی اضافه کرد: ۵۰ درصد هزینه سرویس مدارس توسط سازمان استثنایی تأمین می‌شود و برای ۵۰ درصد باقی‌مانده و رفع این مشکل، ضرورت دارد شهرداری‌ها ورود پیدا کنند تا امکان تحصیل برای این دسته از دانش‌آموزان فراهم شود که شهرداری برخی شهرستان‌ها همکاری خوبی با ما داشته‌اند، اما شهرداری قزوین سهم خود را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: بنابراین شهرداری‌ها باید سهم خود از هزینه سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی را پرداخت کنند، تا دانش‌آموزان استثنایی محروم ساکن نواحی دوردست مجبور به ترک تحصیل نشوند.