سرویسهای اطلاعاتی غربی - عبری به این نتیجه رسیدهاند که برای توقف روند پیشرفت علمی ایران باید شخصیتهای برجسته را ترور کنند. بر همین اساس، موساد طی چند عملیات در سالهای ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۹، و ۱۴۰۴شماری از اساتید و عناصر فعال در برنامه هستهای ایران را از طریق بمبگذاری و شلیک مستقیم و حمله نظامی به شهادت رساند.
«مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) در مقالهای تحت عنوان «مقابله با ایران قبل از انتخابات نوامبر» درباره روند متوقفسازی فعالیتهای هستهای ایران مینویسد: «در حالی که آژانس انرژی اتمی وظیفه خود را دنبال میکند، سرویسهای اطلاعاتی ایالاتمتحده، اسرائیل و دیگر قدرتهای غربی باید به تلاشهای مخفیانه برای جلوگیری از برنامه هستهای ایران ادامه دهند.»
خبرگزاری آمریکایی (NBC) نیز فوریه ۲۰۱۲ به نقل از یکی از فرماندهان ارتش آمریکا، به دست داشتن سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هستهای کشورمان اذعان کرد و نوشت: «مأموران موساد، اعضای گروهک تروریستی منافقین را برای ترور افراد مشخصی آموزش میدهند و واشنگتن بهطور کامل در جریان عملیات محرمانه قرار دارد.»مقامات رسمی آمریکایی تأیید کردهاند که سازمان مجاهدین خلق ایران تحت حمایت اسرائیل این ترورها را انجام داده است:
این در صورتی است که آژانس بینالمللی انرژی اتمی سختترین نظارت در مورد فعالیت هستهای ایران را اعمال میکند، حتی از مکانهایی که احتمال میدهد توسط هیئت بازرسان آن سازمان بررسی و نمونهبرداری میگردد. بنابراین توجیه رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی که تحت هیچ نظارتی نیست، صرفاً بهانهای بیش نیست.
اقدامات قهری و یکجانبه
در منشور ملل متحد یکی از راههای پیشبینیشده جهت اعمال فشار بر کشورهای ناقض صلح یا متجاوز، برقراری تحریم بهعنوان یک راهحل غیرنظامی میباشد. تحریمهای اقتصادی از جمله سازوکارهای اجرایی عمدهای است که در سالهای اخیر به دفعات متعدد از سوی شورای امنیت علیه بسیاری از کشورها اعمال شده است.
هدف اصلی از اعمال تحریمهای اقتصادی، جلوگیری از هنجارشکنی اعضای جامعه بینالملل و تشویق به رعایت این اصول و هنجارهاست؛ اما طی دوره اخیر، شورای امنیت در اثر فشار قدرتهای بزرگ رویکردی دوگانه در قبال موضوع هستهای ایران اتخاذ کرده است.
در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی هرگز ماهیت نظامی برنامه هستهای خود و نیز گزارشهای دال بر تولید و انباشت سلاحهای هستهای را انکار نکردهاند، هیچ عکسالعمل بینالمللی در برابر این رژیم صورت نمیگیرد؛ اما علیرغم اذعان نهادهای ذیصلاح بینالمللی بر صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای ایران، همچنان شاهد صدور قطعنامههای ضدایرانی علیه کشورمان در شورای امنیت هستیم.
با وجود فرازونشیبهای متعددی که روند گفتوگوها پیرامون استفاده ایران از انرژی هستهای پشت سر گذاشته شده است، اینک به خوبی روشن است که در این بین هدفی سیاسی دنبال میگردد که انرژی هستهای تنها پوششی بر آن است و آن اعمال فشار علیه ایران به منظور پیمودن مسیری است که در قالب حفظ امنیت جهانی، تأمینکننده خواست سلطه جهانی ایلات متحده باشد.
از سوی دیگر در حالی تحریمهای جدید علیه ایران به تصویب میرسد که ایران با توافق هستهای میان کشورهای ۱+۵ حسن نیت خود را نسبت به همه فعالیتهای هستهای به تصویر کشاند؛ اما کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا با تصویب تحریمهای جدید به بهانه دستیابی ایران به سلاح هستهای نسبت به نقض این توافق اقدام کردهاند و در این روزها در تکمیل حملات نظامی صهیونیست ها و آمریکا تعدادی از کشورهای اروپایی بحث مکانیسم ماشه را مطرح کردهاند.
نقض حقوق بشر در اقدامات قهری و یکجانبه
ناقض اصول | ناقض اسناد حقوق بشری | شرح |
حق برخورداری از استاندارد بالای زندگی |
اعلامیه جهانی حقوق بشر (بند ۱ ماده ۲۵) |
هرکس حق دارد که سطح زندگانی او، سلامتی و رفاه خود و خانوادهاش را از حیث خوراک و مسکن و مراقبتهای پزشکی و خدمات لازم اجتماعی تأمین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری، بیماری، نقص اعضاء، بیوگی، پیری یا تمام موارد دیگری که به عللی خارج از ارادهی انسان وسایل امرارمعاش از دست رفته باشد، از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود. |
حق سلامت |
میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (بند ۱ ماده ۱۲) میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (بند ۱ ماده ۶) |
- دولتهای طرف این میثاق حق هرکس را به بهرهمندی از بهترین حال سلامت جسمی و روحی ممکنالوصول به رسمیت میشناسند. - حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمیتوان خودسرانه (بدون مجوز) از زندگی محروم کرد. |
حق آموزش |
اعلامیه جهانی حقوق بشر (بند ۱ ماده ۲۶) میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (بند ۱ ماده ۱۳) |
- هرکس حق دارد از آموزشوپرورش بهرهمند شود. آموزشوپرورش لااقل تـا حـدودی مربـوط بـه تعلیمـات ابتدایی و اساسـی اسـت باید مجانی باشـد. آمـوزش ابتدایی باید اجباری باشـد. آمـوزش حرفهای بایـد عمومیت پیدا کنـد و آموزش عالی باید با شـرایط تسـاوی کامـل بـه روی همـه باز باشـد تـا همـه بنا به اسـتعداد خـود بتواننـد از آن بهرهمند گردند. - دولتهای طرف این میثاق حق هرکس را به آموزشوپرورش به رسمیت میشناسند. دول مزبور موافقت دارند که هدف آموزشوپرورش باید نمو کامل شخصیت انسانی و احساس حیثیت آن و تقویت احترام حقوق بشر و آزادیهای اساسی باشد. علاوه بر این کشورهای طرف این میثاق موافقت دارند که آموزشوپرورش باید کلیه افراد را برای ایفای نقش سودمند در یک جامعه آزاد آماده سازد و موجبات تفاهم و سازش و دوستی بین کلیه ملل و کلیه گروههای نژادی - قومی یا مذهبی را فراهم آورد و توسعه فعالیت سازمان ملل متحد را بهمنظور حفظ صلح تشویق کند. |
حق توسعه |
اعلامیه نژاد و تعصب نژادی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (ماده ۳ مصوب ۱۹۷۸) |
هر نوع تمایز، محرومیت، محدودیت یا ترجیح بر اساس نژاد، رنگ پوست، قومیت یا ملیت یا نابردباری مذهبی ناشی از ملاحظات نژادی که برابری حاکمیت کشورها و حق تعیین سرنوشت مردم را نابود و یا مورد مصالحه قرار میدهد و یا به شیوهای خودسرانه یا تبعیضآمیز حق هر فرد بشر و گروه برای توسعه کامل را محدود میکند، با ملزومات نظم بینالمللی عادلانه که به حقوق بشر احترام میگذارد، ناسازگار است. حق بر توسعه مستلزم دسترسی برابر به روشهای شخصی و جمعی ارتقا و تحقق در فضای احترام به ارزشهای تمدنها و فرهنگها در سطح ملی و جهانی است. |
*کارشناس حقوق بشر