به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، حسینی عصر امروز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در آئین اختتامیه هفتمین رویداد ملی «سیکاپ» با موضوع محوری خلاقیت و نوآوری در آموزش، در سخنانی با بیان اینکه، محور اصلی این رویداد نوآوری و توجه به نوجوانان و کودکان است، گفت: خلاقیت در واقع به معنای برهم زدن ساختارهای موجود، اندیشیدن به شیوهای متفاوت و توانایی کار تیمی است.
وی با بیان اینکه، با گسترش تیمهای نوآور دانش آموزی آنها میتوانند به شرکتهای بزرگ و ثروتمند تبدیل شوند و این قابلیت در هر یک از دانش آموزان قابل مشاهده است، به دانش آموزان توصیه کرد که این راه را با قدرت ادامه داده و ایدههای خود را با سازمانهای مرتبط با حوزه نوآوری و فناوری در میان گذاشته تا برنامهریزیهای لازم برای سازماندهی آنها صورت گیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از طراحی «جایزه ملی کارآفرینی نوجوانان» در چارچوب راه ابریشم در ماههای آینده خبر داد و افزود: این جایزه در واقع با هدف شناسایی استعدادهای برتر کشور طراحی خواهد شد و امیدواریم شاهد حضور پررنگ شما در عرصههای بالاتر باشم.
نقش مهم خانواده در پرورش نوجوانان خلاق و نوآور
معاون بررسیهای راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاستجمهوری نیز در این آئین با بیان اینکه خانواده نخستین مدرسهای است که در آن فرزندان میآموزند که چگونه بیندیشند و به جهان اطراف خود بنگرند، گفت: پرسشگری از درون خانواده آغاز میشود و خانوادهها به خصوص مادران نقش کلیدی در پرورش نوجوانان خلاق و نوآور دارند.
نرجس ابوالقاسمی در ادامه با تاکید براینکه تجارب جهانی نشان داده است که تحولات بزرگ از بستر خانواده سرچشمه میگیرد، تاکید کرد: خانواده تنها یک پناهگاه عاطفی نیست بلکه بستری برای رشد فردی و در نهایت پیشرفت اجتماعی و ملی است.
وی همچنین افزود: به واسطه خانواده میتوانیم ستونهای ایران توسعه یافته و دوست داشتنی را با پرورش جوانانی خلاق و نوآور پایه گذاری کنیم.
سرمایهگذاری در فناوری های نوین آموزشی یک ضرورت است
عضو هیاتمدیره خانه نوآوری راه ابریشم نیز در این آئین با اشاره به نقش فناوریهای نوین در حوزه آموزش و اینکه بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان جهان از ابزارهای دیجیتال برای یادگیری به عنوان ابزاری برای گسترش عدالت آموزشی بهره میبرند، گفت: حوزه فناوری آموزشی یا EdTech به خصوص در آموزش آنلاین، در سالهای اخیر با رشد چشمگیری در دنیا همراه بوده است.
احمدرضا علائی طباطبایی هوش مصنوعی را یکی از عوامل بسیار موثر درحوزه آموزش خواند و افزود: این فناوری عمق یادگیری را افزایش داده و یک تسهیلگر برای فراگیری ابزارهای جدید محسوب میشود.
وی با تاکید براینکه باید زمان استفاده کودکان از ابزارهای الکترونیکی را به فرصتی آموزشی تبدیل کنیم، فناوریهایی همچون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، بلاکچین و امنیت دیجیتال را از جمله ظرفیتهای مکمل در حوزه آموزش دانست.
این فعال حوزه آموزش زیست بوم نوآوری و فناوری ایران در ادامه با اشاره به وجود چالشهایی همچون مقاومت در برابر فناوری یا نابرابری دسترسی به اینترنت، گفت: البته فرصتهای زیادی برای تبدیل آموزش به یک مزیت رقابتی و حتی صادرات خدمات آموزشی فراهم است.
وی با اشاره به نقش مهم به کارگیری فناوری در حوزه آموزش، افزود: به طور حتم فناوریهای آموزشی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است از جمله اینکه میتواند منجر به آموزش مادامالعمر، کاهش هزینهها و فراگیری بیشتر شود.
به گفته عضو هیاتمدیره خانه نوآوری راه ابریشم، این خانه نوآوری حرکت به سمت تولید فناوریهای آموزشی را در دستور کار خود قرار داده و نمونههایی از محصولات مرتبط را نیز طراحی و ارائه کرده است چر اکه آینده آموزش در دست فناورانی است که در این عرصه سرمایهگذاری میکنند.
گردهمایی ملی مدیران نوآور در حوزه آموزش و آئین اختتامیه «هفتمین دوره رویداد ملی «سیکاپ» با محوریت خلاقیت و نوآوری در آموزش» و «پنجمین دوره مسابقات توسعه ذهن آر۲» عصر امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه با حضور نزدیک به ۵۵۰ شرکتکننده از ۲۱ استان و ۴۲ شهرستان کشور با حضور جمعی از مسئولان و فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در تالار قلم کتابخانه ملی ایران با اهدا لوح و تقدیر از برگزیدگان این رویداد برگزار شد.