
رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچال دار در توضیح دلیل توقف چند هفته ای کامیون های ترانزیتی ایران در مرز ازبکستان گفت: تا اواخر سال ۱۴۰۳ رانندگان بین المللی ایرانی برای ورود به کشور ازبکستان در مرز آلات مقدار ( ۴۰۰ دلار ) بابت دوزبلاغ پرداخت می کردند و بدون هیچ مشکلی وارد ازبکستان می شدند و کالاهای خود را تخلیه یا بارگیری می کردند.
به گزارش تین نیوز ، عبدالله خانعلی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: مسئولان دو کشور ایران و ازبکستان در راستای بهبود روابط، نشستی برگزار کردند که در این نشست قرار شد که ازبکستان ۴۰۰ دلار را از رانندگان ایرانی دریافت نکند و دوزبلاغ بین دو کشور حذف شود، ولی اگر ناوگان هر یک از این دو کشور از کشور دیگری غیر از کشور خودشان برای کشور مقابل بارگیری کرد، دوزبلاغ ثالث ارائه شود.
خبر مرتبط:
توقف بیش از دو هفته ای کامیون های ایرانی در مرز ازبکستان با ترکمنستان
وی تاکید کرد: یعنی اگر ایران از کشور عراق، افغانستان ،پاکستان و ... برای ازبکستان بارگیری کرد به ازبکستان دوزبلاغ ثالث ارائه کند و بالعکس اگر کامیون ازبکستان از کشور دیگری غیر از ازبکستان برای ایران بارگیری کردند، به ایران دوزبلاغ ثالث ارائه دهند.
خانعلی گفت: در این راستا هر یک از دو کشور ازبکستان و ایران تعداد هزار برگه دوزبلاغ ثالث در اختیار طرف مقابل قرار داده اند اما حالا مشکلی ایجاد شده که مربوط به تفسیر کشور ثالث است.
وی عنوان کرد: رانندگان ایرانی کالاهای خریداری شده تجار ازبکستانی از کشور های چین و هند و دبی را که در بنادر ایران تخلیه می شود در قلمروی جمهوری اسلامی ایران برای ازبکستان بارگیری می کنند، ایران می گوید چون در خاک ایران بارگیری شده پس نیازی به دوزبلاغ ثالث ندارد ولی ازبکستان می گوید که چون مبدا محموله کشور ثالث است نیاز به دوزبلاغ ثالث دارد.