شناسهٔ خبر: 74863962 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران و روزهای جنگ؛

تمایز جشنواره تهران۴۲ با دوره‌های قبلی/ دفاعی که تاریخ مصرف ندارد

هنر سینما و فیلم کوتاه در چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار است آینه‌ای دراماتیک از تجاوز رژیم صهیونی به کشورمان را پیش روی اهالی سینما، رسانه و فیلم کوتاه قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، روزشمار جشنواره فیلم کوتاه تهران آغاز شده است. پس از پویش «وطن به روایت من» چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران بستری دیگر برای تصویر کردن جنگ ۱۲ روزه خواهد بود.

 اولین اقدام سینمای ایران در مواجهه با جنگ ۱۲ روزه پویش «وطن به روایت من» بود. در این پویش فیلم‌سازان مستعد و دغدغه‌مند از روزهای جنگ با دشمن، روایتی در قالب یک فیلم کوتاه ارائه دادند. برخی فیلم‌هایشان را در روزهای جنگ ساخته بودند، برخی دیگر نیز پس از آغاز پویش دست به چنین کاری زدند.

تفاوت چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه با دوره‌های قبلی
هر ساله اهالی رسانه، سینما و فیلم کوتاه دور هم جمع می‌شوند تا به تماشای آثار داستانی، مستند، تجربی، انیمیشن و بین‌الملل در مدیوم فیلم کوتاه بنشینند. جشنواره فیلم کوتاه تهران به مثابه یک مأمن نیز تمام تلاش خود را می‌کند تا این دورهمی با بهترین کیفیت صورت گیرد و تا گامی در جهت بهبود و پیشرفت سنیمای ایران برداشته شود.

برای تمام افرادی که وارد این رویداد می‌شوند، پیش‌فرض‌هایی وجود دارد. چهل و یک دوره قبلی پیش‌فرض‌ها و چارچوب‌هایی بنا کرده‌اند که اهالی جشنواره بتوانند بر اساس آن‌ها با آثار روبرو شوند. رژیم شوم صهیونی تا پیش از این به عنوان یک ظالم تمام عیار در جنایات غزه شناخته می‌شد. در واقع این ضدقهرمان پیش از این جشنواره فیلم کوتاه تهران تعریف شده بود. 

امسال اما همه چیز متفاوت خواهد بود. چرا که اسرائیل به خاک ایران و به شکل مستقیم به هم‌وطنان ما حمله کرده است. خون مردم کشور در بازه زمانی ۱۲ روزه بازیچه حکومتی تروریستی شده است. به همین سبب پیش‌فرض‌های تازه‌ای باید خلق شود. هنر سینما و فیلم کوتاه قرار است آینه‌ای دراماتیک از این تجاوز باشد. در نتیجه امر جشنواره متفاوت از سال‌های گذاشته در پیش روی اهالی سینما، رسانه و فیلم کوتاه خواهد بود.
 
این دفاع تاریخ مصرف ندارد! 
رابرت مک‌کی در کتاب «داستان» تعریف جالب توجهی از مرگ در مدیوم نمایش و هنر دارد. او می‌گوید برخی از تراژدی‌ها هرگز فراموش نخواهد شد. مرگ هملت تاریخ مصرف ندارد. ساحت هنر به جاودانی این مرگ کمک شایانی کرده است. بحث بر سر بی‌اهمیت بودن مرگ‌ نیست. هنر متعالی می‌تواند به تثبیت قهرمان و منکوب کردن شر یاری رساند. در این راستا سینما می‌تواند رشادت‌های قهرمان‌های ملی، جنایت‌های دشمن و وضعیت مردم در آن ۱۲ روز را سندیت ببخشد.

تاریخ مصرف را از آن‌ها بگیرد و عمری دراز و طولانی به تمام گزاره‌ها مذکور بدهد. حال که زمان کوتاهی از جنگ ایران و رژیم صهیونیستی گذشته است، چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نه تنها با رویدادهای پیشین خود متفاوت است، با جشنواره‌های سال آینده‌اش نیز متمایز خواهد بود.

چهره‌های متفاوت جنگ در جشنواره
چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت خوبی برای روبرو شدن با جنگ از زوایای مختلف است. پس از تلاش‌های متفاوت در باب ژانر و تنوع ژانر. اکنون فرصت خوبی برای استفاده از این تلاش‌ها فراهم شده است. جنگ ۱۲ روزه می‌تواند از فیلترهای متفاوتی مثل ژانر کمدی عبور کند.

در نتیجه به تصویر کشیدن مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونی می‌تواند سویه‌های دیگری علاوه‌بر سویه‌های اسطوره‌ای و حماسی داشته باشد.   

انتهای پیام/ 121