شناسهٔ خبر: 74842354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در همایش رؤسای ادارات و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی سراسر کشور:

مشارکت کلید اصلی حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور است /تربیت در یک حلقه مشارکتی شکل می گیرد

وزیر آموزش و پرورش در همایش رؤسای ادارات و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی سراسر کشور با تأکید  بر این‌که مشارکت کلید اصلی حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور است ، گفت: تربیت در یک حلقه مشارکتی شکل می گیرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش امروز، یکشنبه بیست و سوم شهریور ماه در همایش آموزشی - توجیهی رؤسای ادارات مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی  با اشاره به اين‌که حوزه سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی سه بخش مختلف دارد که به یکدیگر مربوط هستند، گفت: این حوزه ها با وجود ارتباط تنگاتنگ،  چالش های مربوط به خود را نیز دارند که باید در مسیر حل مسائل آنها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اين‌که امروز مدارس غیردولتی نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت کشور ایفا می کنند، اظهار کرد: ۱۵ درصد دانش آموزان  در ۲۰ هزار مدرسه غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند  که بخش قابل توجهی از دانش آموزان کشور است.

کاظمی ادامه داد : بر خلاف تصور، اگر درست برنامه ریزی کنیم این سازمان می تواند به عدالت و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان  این‌که حساسیت هایی که در سطح جامعه نسبت به این مدارس ایجاد شده است ، می تواند آسیب های جدی وارد کند، تصریح کرد: نظارت بر مدارس غیردولتی و فعالیت هایش باید به یک ساختار قوی تبدیل شود تا از آسیب های آن کاسته شود .

وی با تأکید بر این‌که مشارکت کلید اصلی حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور است، گفت: مشارکت نباید به مشارکت حداقلی مالی تقلیل داده شود و باید در تمامی سطوح و ابعاد گسترش یابد.

وی با اشاره به اين‌که تربیت در یک حلقه مشارکتی شکل می گیرد، تصریح کرد: امروز باید تمامی برنامه های مشارکتی در سازمان طراحی و سیاست گذاری شود و بعد از اجرا توسط دیگر حوزه ها ، آسیب شناسی لازم صورت پذیرد .

کاظمی با تأکید بر این‌که باز مهندسی  جدی در حوزه مشارکت ها در نظام تعلیم و تربیت صورت پذیرد ، گفت: باید ساختاری مبتنی بر فناوری ها و مأموریت های جدید طراحی و بازسازی شود.

وی افزود: طراحی نقشه و مسیرهای دست یابی به هدف، مهمترین کاری است که در جهت اجرای برنامه ها باید به آن پرداخت .

کاظمی با اشاره به اين‌که ۷ هزار و ۷۰۰ فضا در دستور ساخت و ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه در حال افتتاح است، اظهار کرد: استاندارد سازی تجهیزات مورد نیاز در کلاس درس و هوشمند سازی کلاس ها از برنامه های جدی دستگاه آموزش و پرورش است.

کاظمی با تأکید بر این‌که کیفیت با معلم درکلاس درس رقم می خورد، گفت: برای اولین بار ۳۸۰ هزار معلم ابتدایی در سطح استان ها مورد آموزش های جدید قرار گرفته اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره‌ به این‌که سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی  نسبت به برگزاری دوره های کیفیت بخشی و آموزشی اقدامات بیشتری انجام دهد ، گفت: باید از ظرفیت مدارس غیر دولتی برای توسعه عدالت آموزشی استفاده کنیم.

کاظمی با بیان این که  هر جا یک مدیر خوب است آنجا کیفیت نیز بالاست ، خاطرنشان کرد: مدیر مدرسه راهبر اصلی تربیت است و باید دغدغه مند ترین آدمها در حوزه تعلیم و تربیت را به عنوان مدیران مدارس انتخاب کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که امروز دغدغه رییس جمهور کیفیت است ، تصریح کرد: باید ساختارها را چابک کنیم و با استفاده از فناوری های روز نظارت مان را افزایش دهیم .

کاظمی با اشاره به اين‌که مهر امسال ، باید مهری آرام و بی دغدغه باشد ، گفت:باید تمامی تلاش خود را  به کار بگیریم تا مهری آرام و بی دغدغه را برای هموطنان و مردم شریف کشور رقم بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اين‌که سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی  در بسیاری از حوزه های علمی ، آموزشی ، تربیتی و فرهنگی حرکتی رو به رشد و رو به جلو داشته است، خاطرنشان کرد: توسعه مهارت های فنی و حرفه ای در دانش آموزان مدارس غیر دولتی نیز باید مورد توجه جدی تری قرار گیرد و هر دانش آموز  یک مهارت را فرا گیرد.