شناسهٔ خبر: 74841546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

نمایش بخشی‌نگری در مدیریت | بالاخره عرضه خودرو در بورس کالا خوب است یا بد؟

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده است، این در حالی است که در زمانی که مقیمی مدیریت ایران‌خودرو را برعهده داشت، مصرانه دنبال عرضه خودرو در بورس کالا بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت گفت: عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها راه‌حلی جامع برای مشکلات بازار خودرو نیست، بلکه می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و آسیب به حقوق مصرف‌کنندگان شود.

این اظهارات درحالی از سوی مقیمی مطرح می‌شود که اکنون به عنوان معاون وزیر صمت و  رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مشغول به کار است. در ادامه جزئیات اظهارات او را می‌خوانید.

مخالفت در زمان معاونت

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به تجربه گذشته عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: عرضه کالای نهایی در بازاری که ذاتاً با هدف رقابت برای دستیابی به قیمت بالاتر فروش طراحی شده است، رضایت مصرف‌کننده نهایی را جلب نمی‌کند.

وی گفت: هرچند هدف از ورود خودرو به بورس کالا، ایجاد شفافیت و حذف واسطه‌گری اعلام شده بود، اما سازوکار رقابت قیمتی در عمل منجر به افزایش بهای خودرو برای خریداران واقعی شده است، ضمن اینکه درخصوص منافع حاصل از فروش خودرو‌ها به قیمتی بالاتر از قیمت تولیدکنندگان، شفافیت لازم وجود نداشته و امکان تخصیص این منابع به خارج از صنعت وجود دارد.

به گفته مقیمی، بخش زیادی از معاملات در بورس خودرو توسط خریداران سرمایه‌ای یا واسطه‌ها انجام می‌شود و این موضوع باعث شده مصرف‌کننده‌ای که نیاز روزمره به خودرو دارد، امکان خرید مستقیم از واحد‌های تولیدی را نداشته باشد.

معاون وزیر صمت با اشاره به تجربیات گذشته عرضه خودرو در بورس کالا، تأکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها راه‌حلی جامع برای مشکلات بازار خودرو نیست، بلکه می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و آسیب به حقوق مصرف‌کنندگان شود. سابقه عرضه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نشان داد که قیمت کشف‌شده در بازار بیش از قیمت مدنظر واحد‌های تولیدی بود و این امر نظم بازار را برهم زد.

یک‌بام و دوهوای معاون وزیر

نمایش بخشی‌نگری در مدیریت | بالاخره عرض خودرو در بورس کالا خوب است یا بد؟

این اظهارات در حالی از سوی معاون وزیر مطرح شده است که در زمان تصدی مسئولیت مدیرعاملی ایران‌خودرو از سوی او، برای نخستین بار عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد.

خبرگزاری مهر در گزارشی از نشست شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و فرشاد مقیمی، مدیرعامل وقت ایران‌خودرو، نوشته است: بر اساس توافق رئیس سازمان بورس و مدیرعامل این غول خودروسازی، مقرر شد که کلیه اقدامات و پیگیری‌های لازم جهت حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو با جدیت دنبال شود.

از دیگرتوافقات این نشست، عرضه برخی از محصولات شرکت خودروسازی مذکور که قابلیت عرضه در بورس کالای ایران را دارند، بود.

بخشی‌نگری و آسیب به اقتصاد ایران

بخشی‌نگری و عدم جامع‌نگری به منافع کلان ملی، باعث می‌شود که همواره شاهد اظهارات متناقض مدیران باشیم. در واقع دیدگاه مدیران باتوجه به منافع سازمان یا سیاست‌های سازمانی که در آن مسئولیت دارند، تغییر می‌کند. 

در واقع آقای مقیمی در زمان فعالیت به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو، خواهان افزایش سودآوری شرکت تحت مدیریت خود بود. از این رو با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت داشت. 

او حالا در جایگاهی متفاوت در وزارت صمت مشغول به فعالیت است و حالا دیدگاهی متفاوت و سیاستی متفاوت را در پیش گرفته است.