به گزارش ایرنا آذربایجان غربی جزو استانهایی است که دارای پنج پایانه رسمی شامل پایانههای مرزی بازرگان، پلدشت، سرو، رازی و تمرچین و سایت موقت کیله سردشت و یک مرز مصوب در کوزه رش سلماس است؛ وجود این مرزها باعث شده تا توسعه راهها در این منطقه در اولویت قرار گیرد. هر چند این استان فاقد آزاد راه بوده ولی در مجموع ۱۲ هزار و ۳۵۹ کیلومتر طول راههای استان اعم از بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و مرزی است که شامل سه درصد از مجموع راههای کشوراست.
از این میزان هشت هزار کیلومتر راههای روستایی و یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آنتنی و مرزی است. در این میان بیشترین میزان راههای استان با ۱۷ درصد در ارومیه و با ۱۰ درصد از مجموع راهها به خوی تعلق دارد. در سالهای اخیر با آغاز بکار دولت چهاردهم شتاب بخشی به ارتقاء ایمنی جادههای استان بسیار قابل توجه بود و این روند در سالجاری نیز تشدید شده است.
ارسلان شکری در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای اجرای برنامههای دولت، این ادارهکل در آذربایجانغربی با عملیاتی کردن بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از طرحهای راهداری، گام بلندی در جهت ارتقای ایمنی راههای روستایی و مرزی استان برداشته است.
وی افزود: با تلاش شبانهروزی راهداران، امسال ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی و یکهزار و ۱۷۰ کیلومتر راه مرزی برای هموار و مرتبسازی سطح جادههای خاکی، تسطیح و رگلاژ شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی همچنین از اجرای ۸۰۵ کیلومتر شانهسازی و رفع افتادگی شانه خبر داد و اضافه کرد: این اقدام با هدف هدایت آبهای سطحی و ایجاد فضای توقف اضطراری صورت گرفته و ترمیم آن موجب پایداری بیشتر جادهها شده است.

وی اظهار کرد: در ۴۵۰ کیلومتر از محورهای استان عملیات اصلاح شیب شیروانی انجام شده و برای افزایش ایمنی نیز ۸۵ کیلومتر ایمنسازی نقاط پرتگاهی به اجرا درآمده است.
شکری با بیان اینکه در بخش راهداری دورهای نیز یکهزار و ۳۰ کیلومتر عملیات ارتقاء ایمنی با استفاده از ماشینآلات راهداری انجام شده، اضافه کرد: این اقدامات نقش مؤثری در کاهش سوانح، روانسازی تردد و بهبود شاخصهای حملونقل استان دارد.
اجرای بزرگترین پروژه راهداری آذربایجانغربی در محور سهراهی راژان – دیزج ارومیه
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی از ادامه عملیات اجرایی پروژه ساماندهی، تعریض و ارتقای محور سهراهی راژان به دیزج بهعنوان بزرگترین طرح تاریخ راهداری استان خبر داد و گفت: عملیات زیرسازی مسیر به طول حدود سه کیلومتر در سمت چپ محور (لاین برگشت) شامل دکاپاژ، بسترسازی، خاکبرداری و خاکریزی در حال اجراست.
وی با بیان اینکه تاکنون سه دستگاه ابنیه فنی با دهانه ۲ متری احداث شده و ساخت ابنیه چهارم نیز در مرحله قالببندی قرار دارد، خاطرنشان کرد: این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر و با دو خط عبور اجرا میشود و با تکمیل آن، محور درجه دو فعلی به محور اصلی درجه یک ارتقا مییابد.
شکری پیش بینی اجرای این طرح را پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هزینه اجرای این طرح بهصورت مرحلهای تخصیص پیدا میکند.
وی با تأکید بر اهمیت این طرح بیان کرد: با بهرهبرداری از محور سهراهی راژان به دیزج، بیش از ۸۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای راژان، رزگه، قارانه، هاشمآباد، زیوه، دیزج، دزگیر، نرگی، ناری و دیگر مناطق همجوار از زیرساختهای ایمن، روان و استاندارد جادهای برخوردار میشوند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی افزود: این محور بهعنوان یکی از مسیرهای حیاتی جنوب ارومیه، علاوه بر ارتقاء سطح دسترسی مردم، نقش مهمی در توسعه اقتصادی، کاهش تلفات جادهای، تسهیل تردد، خدماترسانی و توانمندسازی روستاهای منطقه ایفا میکند.
وی با اشاره به تاکید استاندار آذربایجانغربی بر تسهیل ترددها، خاطرنشان کرد: تسهیل ترددهای جادهای و ایجاد زیرساختهای حملونقلی استاندارد، از اولویتهای اصلی استان در مسیر توسعه است و اجرای چنین پروژههایی میتواند بستر مناسبی برای سرمایهگذاری در نقاط مختلف استان فراهم کند.
شکری اضافه کرد: این پروژه در راستای سیاستهای دولت چهاردهم برای محرومیتزدایی و تقویت زیرساختهای مناطق کمتر برخوردار آغاز شده و بهعنوان بزرگترین پروژه راهداری تاریخ آذربایجانغربی در حال اجراست.

ساخت ۶۰ کیلومتر راه روستایی در تکاب
وی اضافه کرد: در حوزه راههای روستایی، با توجه به اهمیت توسعه و بهسازی مسیرهای ارتباطی در مناطق محروم، با پیگیریهای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان و مشارکت معدن طلای آقدره، تفاهمنامهای برای ساخت و بهسازی ۶۰ کیلومتر راه روستایی در تکاب به امضا رسیده است که این اقدام نقش بسزایی در ارتقاء زیرساختهای ارتباطی و تسهیل دسترسی روستاییان دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی گفت: محورهای گولهگوله، آلاسقل، گوگردچی و قرهعمر از جمله پروژههای در دست اجرا هستند که بخشی از آنها به طول ۱۰ کیلومتر هماکنون در مرحله زیرسازی قرار دارد و بهزودی آماده آسفالت میشود.
اجرای لکهگیری و روکش آسفالت بیش از ۶۰۰ کیلومتر از جادههای آذربایجانغربی
وی با اشاره به حجم عملیات لکه گیری و روکش آسفالت انجام شده در محورهای مختلف استان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، با اعتبار هزینه شده بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد ریال عملیات لکهگیری و روکش آسفالت در محورهای مختلف استان اجرا شده است که از این میزان، حدود ۷۰ کیلومتر در مسیر منتهی به پایانه مرزی تمرچین انجام گرفته است.
شکری با اشاره به پروژههای در حال اجرا، اظهار کرد: هماکنون عملیات لکهگیری و روکش آسفالت به طول ۳۳۳ کیلومتر با اعتباری بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست انجام است.
به گفته وی، در راستای ارتقاء ایمنی محورهای مواصلاتی استان، ۲۰ فقره مناقصه برای اجرای عملیات لکهگیری و روکش آسفالت به طول ۱۸۷ کیلومتر و با اعتبار چهار هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال در حال برگزاری است که پس از تعیین پیمانکاران آغاز میشود که از این میزان، ۱۷۲ کیلومتر مربوط به روکش آسفالت و ۳۱ کیلومتر به لکهگیری اختصاص دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی بیان کرد: نگهداری و بهسازی مستمر راههای آذربایجانغربی، علاوه بر افزایش ایمنی سفرهای جادهای، نقش مهمی در تسهیل جابهجایی بار و مسافر و همچنین توسعه اقتصادی استان ایفا میکند.