محمدهادی زاهدی، محمد هادی زاهدی رئیس انجمن هوش مصنوعی، در گفتوگو با خبر گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو با اشاره به مشارکت فعال دانشگاههای کشور در این پروژهها، گفت: «در این جلسه گزارشی از عملکرد دانشگاههای مختلف ارائه شد. دانشگاهها مدلهای زبانی مورد استفاده، مراحل طراحی و توسعه، و چارچوبهای فنی پروژههای خود را تشریح کردند.»
وی با تأکید بر اهمیت سرریز دانش از دانشگاه به صنعت افزود: «نقطه قوت اصلی این پروژهها، تجمیع توان علمی اساتید، دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههاست. این همافزایی علمی منجر به تولید دانش بومی و قابل استفاده در صنعت خواهد شد و قطعاً آثار آن از یک سال آینده در حوزههای مختلف کشور قابل مشاهده خواهد بود.»
زاهدی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۶ دستگاه اجرایی کشور درگیر توسعه دستیاران هوش مصنوعی هستند، تأکید کرد: «این سرریز دانشی میتواند فراتر از دولت، به تمامی صنایع کشور از جمله فولاد، پتروشیمی، صنایع دریایی، هوایی، غذایی و کشاورزی نیز تسری یابد.»
وی همچنین درباره مدلهای زبانی پایهای که در این پروژهها مورد استفاده قرار میگیرند گفت: «همانطور که در جهان نیز مرسوم است، کشورهای مختلف مدلهای زبانی بزرگ را بومیسازی کردهاند. این دستیارهای هوشمند نیز میتوانند با استفاده از مدلهای پایه قابل استقرار محلی (local)، تعامل مؤثری برقرار کرده و از طریق تغذیه محتوایی غنیتر شوند. در این زمینه، معاونت علمی نیز چارچوبهای فنی مشخصی ارائه کرده است.»
رئیس انجمن هوش مصنوعی با رد هرگونه نگرانی درباره جایگزینی انسان توسط هوش مصنوعی گفت: «این فناوری قرار نیست جای انسانها را بگیرد یا تصمیمگیریهای کلیدی را انجام دهد. بلکه مانند یک دوست هوشمند و همراه مهربان، در کنار مدیران و تصمیمگیران قرار میگیرد تا تصمیمات دادهمحور، دقیقتر و سریعتر اتخاذ شود.»
وی در ادامه تأکید کرد: «همافزایی دانش سازمانی دستگاههای اجرایی با قابلیتهای دستیارهای هوش مصنوعی، میتواند منجر به ارتقاء بهرهوری، کاهش هزینهها و چابکسازی ساختارهای مدیریتی کشور شود.»
تیم حرفهای دانشگاه شهید بهشتی متولی توسعه دستیار هوشمند وزارت علوم
محمد هادی زاهدی رئیس انجمن هوش مصنوعی در ادامه با اشاره به تیم مجری این پروژه گفت: تیم تعیینشده برای توسعه دستیار هوش مصنوعی وزارت علوم، تیمی حرفهای و متخصص از بهترین اساتید دانشگاه شهید بهشتی است که سابقه اجرای پروژههای مشابه را دارند.
وی افزود: «در وزارت علوم، ما با مجموعهای از اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، و برنامههایی نظیر برنامه هفتم توسعه مواجه هستیم. همچنین آییننامهها و بخشنامههای داخلی متعددی داریم. یکی از مهمترین محورهای این پروژه، توجه به قوانین و مصوبات هیئتهای امنای دانشگاههاست، چرا که بخش قابل توجهی از سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای دانشگاهها و پژوهشگاهها بر این اساس انجام میشود.»
زاهدی با اشاره به نقش دفتر گسترش آموزش عالی در اعطای مجوز دورههای آموزشی گفت: «اگر این فرایند اعطای مجوزها همراستا با آمایش سرزمینی و ظرفیتهای استانی تنظیم شود، دستیار هوش مصنوعی میتواند نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیریهای راهبردی ایفا کند؛ از جمله اینکه چه دورههایی در کدام استان برگزار شود، ظرفیت پذیرش چقدر باشد، و تا چه اندازه با نیاز بازار کار همخوانی داشته باشد.»