شناسهٔ خبر: 74817852 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

زیان انباشته ۲ خودروساز بزرگ کشور به ۳۱۰ همت رسید

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به وضعیت فعلی صنعت خودرو گفت: بدهی جاری ۲ خودروساز بزرگ به ۶۲۰ همت می‌رسد و بالغ بر ۳۱۰ همت زیان انباشته دارند.

صاحب‌خبر -

آرش محبی‌نژاد، افزود: آینده‌فروشی خودروسازان داخلی در قالب قراردادهای سه‌جانبه، خرید دین، اوراق گام، ال‌سی داخلی و SCF در مجموع به ۱۲۰ همت رسیده است.

محبی‌نژاد شکاف بازار خودرو در سال‌های اخیر (تفاوت قیمت بازار و درب کارخانه) را ۶۴۰ همت عنوان کرد و گفت: بدهی جاری این ۲ خودروساز به ۶۲۰ همت می‌رسد، در حالی که مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان نیز ۱۶۰ همت برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار مقایسه‌ای، تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تا پایان مرداد ۱۴۰۴ نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، تولید انواع خودرو در گروه سایپا با کاهش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار بود تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ به رقم یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد، اما تاکنون تنها یک‌میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۶ دستگاه محقق شده است.

محبی‌نژاد، در ادامه با اشاره به عملکرد تولید خودرو در مرداد امسال گفت: در مرداد امسال، تولید خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افت داشت، اما ایران‌خودرو توانست در همین ماه رشد ۲۶ درصدی ثبت کند و در مجموع تولید تجمیعی سواری تا پایان مرداد با رشد مثبت ۲ درصد همراه شد که این تغییر حاصل تصمیم‌گیری سریع بخش خصوصی بود.

محبی‌نژاد با تأکید بر اینکه تحقق برنامه تولید وزارت صمت با شرایط موجود امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: ایران‌خودرو در مرداد بار اصلی تولید کشور را به دوش کشید، اما این روند پایدار نخواهد بود؛ چراکه منابع ورودی محدود است و مشکلات جدی در فروش نیز وجود دارد.

وی افزود: اقتصاد تابع دستور نیست بلکه تابع قوانین خود است. اگر منابع مالی به‌درستی مدیریت نشود، استمرار تولید صنعت خودرو با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.