شناسهٔ خبر: 74804741 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد؛

دایره مخاطبان انیمیشن گسترده‌تر است/جشنواره فیلم کودک باید «برای کودکان» باشد

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» گفت: معمولاً دایره مخاطبان انیمیشن در سینما گسترده‌تر از فیلم‌های رئال است. مخاطبان اصلی کودکان و نوجوانان هستند، اما خانواده‌ها هم معمولاً همراه می‌شوند. بنابراین وقتی یک فیلم انیمیشن با داستان و جذابیت‌های خوب اکران شود، هم برای بچه‌ها دیدنی است و هم برای والدین.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا - محمدحسین صادقی، تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا بیان کرد: برای موفقیت، فیلم باید در درجه اول به لحاظ داستانی جذابیت و کشش داشته باشد تا تماشاگر را با خود همراه کند. از سوی دیگر، عناصر بصری و تصاویر هم اهمیت زیادی دارند. انیمیشن باید ویژگی‌هایی داشته باشد که برای مخاطب امروز دیدنی و چشم‌نواز باشد. نکته دیگر این است که انیمیشن ذاتاً با رویاپردازی و خلق جهان‌های انتزاعی و فانتزی پیوند خورده است. این وجه خیال‌انگیز، اگر پررنگ باشد، باعث جذابیت بیشتر می‌شود. پس داستان خوب، جذابیت بصری و جهان‌سازی فانتزی سه عامل کلیدی موفقیت انیمیشن هستند؛ هم برای کودک و هم برای سایر اعضای خانواده.

داستان خوب، جذابیت بصری و جهان‌سازی فانتزی سه عامل کلیدی موفقیت انیمیشن هستند

وی درباره اینکه در سینمای ایران کمتر آثاری برای نوجوانان تولید شده که با آنها ارتباط برقرار کند، مطرح کرد: دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه باید به «رژیم مصرف رسانه‌ای» نوجوانان توجه کنیم. نوجوانان در بازه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال (حتی از ۱۰ سال به بالا) بیشتر سراغ سریال‌های پرقسمت می‌روند. نمونه‌اش انیمه‌های خارجی است که در دنیا بسیار رایج شده‌اند و نوجوانان ما هم آن‌ها را دنبال می‌کنند.

این تهیه کننده با اشاره به پروژه های جدید در کنار این پروژه، یک انیمیشن سینمایی هم در مراحل ابتدایی تولید داریم که عباس عسکری کارگردان فیلم «لوپتو»، کارگردانی‌اش را بر عهده دارد.

دایره مخاطبان انیمیشن گسترده‌تر است/جشنواره فیلم کودک باید «برای کودکان» باشد قابی از انیمیشن «لوپتو»

وی در ادامه با اشاره به رقابت آثار کودک در جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح کرد: این جشنواره برای ما خاطره انگیز است. زمانی که خودمان توانستیم در آن فیلم داشته باشیم و در جشنواره حضور پیدا کنیم، متأسفانه دوران کرونا بود. در آن سال جشنواره یکی از خاص‌ترین و البته سخت‌ترین دوره‌های خود را تجربه کرد، به‌طوری‌که نمایش‌ها تنها در یک سالن برگزار می‌شد.

معتقدم جشنواره فیلم کودک می‌تواند موتور محرک سینمای کودک در ایران باشد

این تهیه کننده درباره رویکرد جشنواره فیلم کودک تصریح کرد: معتقدم جشنواره فیلم کودک می‌تواند موتور محرک سینمای کودک در ایران باشد. البته واقعیت این است که در سال‌های گذشته، به‌ویژه حدود هفت تا ۱۰ سال پیش، این جشنواره کمی به حاشیه رانده شده بود و تأثیر جدی و تعیین‌کننده‌ای بر سینمای کودک ایران نداشت اما در چهار، پنج دوره‌ اخیر، دوباره در حال بازیافتن جایگاه واقعی خود است. امیدوارم جشنواره کودک با جدیت بیشتری رویکرد خود را بر «فیلم‌های برای کودک» متمرکز کند، نه صرفاً «فیلم‌هایی درباره‌ کودک».

وی در پایان عنوان کرد: در سال‌های گذشته بارها شاهد بودیم که فیلم‌هایی با موضوع کودک و نه لزوماً مناسب برای مخاطب کودک در جشنواره نمایش داده شده، حتی تشویق و تقدیر شده‌اند اما این فیلم‌ها، به‌طور واقعی، برای مخاطب کودک جذاب یا مناسب نبوده‌اند.

به گزارش ایرنا، سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال در سه بخش ملی، بین الملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر در اصفهان برگزار می‌شود.