بهگزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، نمایش «خردهجنایتهای زن و شوهری» اثر اریک امانوئل اشمیت، از ۱۰ تا ۲۴ شهریور ماه در مجموعه یادگاران صنعتی، پلاتو همایون در حال اجراست.
این نمایش به کارگردانی گندم نیکو و هنرمندی مینا یزدیزاده و عدنان محمدیپور اجرا میشود.
استقبال مخاطبان از این اثر به گونهایست که ظرفیت اجراها تکمیل است و به همین دلیل به مدت ۵ شب دیگر تمدید شد.
نمایشنامه «خرده جنایت های زن و شوهری» که متن آن در ایران با ترجمههای محمود بهفروزی در نشر قطره و شهلا حائری در نشر جامی چاپ شده، نمونهای شاخص از نمایشنامههای گفتوگو محور و روانکاوانه در دو دهه اخیر است.
این نمایشنامه تنها دو شخصیت اصلی دارد: «گیلس» و «لیزا» پس از حادثهای که حافظه گیلس را از او میگیرد، لیزا تلاش میکند گذشته زندگی مشترکشان را برای او بازگو کند. اما روایت او پر از تناقض، نیمهحقیقت و سکوتهای معنادار است. مخاطب در طول اجرا درمییابد حقیقت نه در کلام مستقیم بلکه در شکاف میان روایتها و واکنشهای شخصیتها پنهان است.
«خرده جنایتهای زن و شوهری» یک ادعای رسالت اجتماعی است
گندم نیکو کارگردان نمایش «خرده جنایتهای زن و شوهری» گفت: این نمایشنامه به ۲۳ زبان دنیا ترجمه شده است، اشمیت نویسندهای است که فلسفه خوانده و درد اجتماعی جامعه را میشناسد.
وی با بیان اینکه موضوع نمایشنامه و این حساسیت را در اطرافیانم به تکرار دیدم، افزود: این نمایشنامه، فراتر از یک اتفاق هنری است یک ادعای رسالت اجتماعی است؛ در دنیای پر هیاهوی ما آمار فزاینده طلاق تنها یک عدد نیست یک درد در دل خانوادههاست.
نیکو تصریح کرد: ما هنرمندان باور داریم که هنر آینهای برای بازتاب واقعیتهای جامعه و یک راه برای گفتوگو درباره مسائل مهم است.
این فعال اجتماعی ادامه داد: این نمایشنامه با تکیه بر نشان دادن اختلافات زن و شوهر قصد دارد، زخم اجتماعی را عمیق و صادقانه نشان دهد.
وی با بیان اینکه ما فقط نمیخواهیم این مشکل را به تصویر بکشیم بلکه میخواهیم فضایی را برای همدلی و درک متقابل ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: هدف این نمایش این است تا زوجین بتوانند راهی برای ترمیم رابطه پیدا کنند، خوشبختانه تا امشب در اجرا همه صندلیها پر بودند، این نمایش را لازمه اجتماع امروز میدانم.
وی با اشاره به اینکه این اثر میخواهد به مخاطب پیچیدگی رابطه را نشان دهد که بیشتر از هرچیزی نیاز به گفتوگو دارد، گفت: متاسفانه آمار طلاق هر سال بیشتر میشود و این موضوع در استان کرمان بدتر است.
وی تاکید کرد: این نمایشنامه گفتوگو محور است و ما گاهی میزانسنهای تکراری و چرخه تکرار زندگی را نشان دادیم همچنین بازیگرهای ما که یک زوج هستند با نمایشنامه و شخصیتها همذات پنداری داشتند. این نمایش اولین بار در کرمان روی صحنه رفته است، یک پارت گفتوگو اضافه کردیم که با تسهیلگری طیبه عباسلو انجام شد که دکترای جامعه شناسی دارند و بیشتر گفتوگو بین شرکتکنندگان را مدیریت میکنند.
وی ابراز کرد: امیدواریم این کار را در سیرجان و حتی همه شهرستانهای کرمان اجرا کنیم.
وی معتقد است که اگر یک بذر در ذهن مخاطب کاشته شود، حتی اگر سالها طول بکشد که جوانه بزند برای خود من ارزشمند است و رسالتم را انجام دادم.
وی از کارهای پیشین خود گفت از اینکه دستیار کارگردان، منشی صحنه و مدیر تولید بوده است اما به طور کلی به دستیار کارگردانی علاقه دارد و تاکنون در ۱۶ کار از عوامل صحنه بوده است.
او با بیان اینکه چندین سال بود که دوست داشتم این کار را به صحنه ببرم، اظهار کرد: با حمایتها و پشتوانه سرپرست گروه تئاتر نیما، استاد گرانقدرم امیرحسین طاهری این کار را کارگردانی کردم.
وی با بیان اینکه با هزینههای موجود این کار برای ما بعد مالی نداشت، ادامه داد: من خیلی دوست دارم که زوج ها بیایند و این تاتر را ببینند، ما حتی برای زوج ها یک تخفیف خوب گذاشتیم، بهای بلیط ۲۰۰ هزار تومان است اما برای زوجین ۱۵۰ تومان است.
وی ابراز کرد: حتی اگر شرایطی پیش آید حاضریم برای مراکز مشاوره و زوج درمانی یک سانس رایگان داشته باشیم.
بهگزارش ایبنا، «خردهجنایتهای زن و شوهری» رابطه زناشویی را فراتر از عشق صرف میبیند و نشان میدهد زندگی مشترک مجموعهای از خردهجنایتهاست: دروغهای کوچک، تحقیرهای پنهان و سکوتهای طولانی که تأثیر روانی قابلتوجهی بر هر دو طرف دارد. طنز تلخ و کنایههای ظریف، فضایی خلق میکند که تماشاگر هم میخندد و هم به تأمل وامیماند.
این نمایشنامه نه تنها یک اثر نمایشی جذاب، بلکه متنی پژوهشی و تحلیلی است که پرسشهایی اساسی درباره حقیقت، حافظه، عشق و قدرت در زندگی مشترک مطرح میکند.
اجرای این اثر با استناد به متن چاپشده، فرصتی استثنایی برای مخاطبان فراهم کرده تا با دقت بیشتری پیچیدگیهای روابط انسانی و سبک نویسندگی اریک امانوئل اشمیت را بررسی کنند.
∎