شناسهٔ خبر: 74790711 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

احمدی باصیری: جشنواره جوانان پلی میان نسل‌ها در هنر نگارگری است

برنا- گروه فرهنگ و هنر؛ صدیقه احمدی باصیری، نگارگر با اشاره به رشد کیفی آثار جشنواره امسال گفت: جشنواره جوانان نه‌تنها عرصه‌ای برای نمایش خلاقیت و تجربه‌های تازه است بلکه پلی میان نسل‌های گذشته و آینده در هنر نگارگری به شمار می‌آید و می‌تواند مسیر رشد این هنر اصیل ایرانی را هموار کند. برنا- گروه فرهنگ و هنر؛ صدیقه احمدی باصیری، نگارگر با اشاره به رشد کیفی آثار جشنواره امسال گفت: جشنواره جوانان نه‌تنها عرصه‌ای برای نمایش خلاقیت و تجربه‌های تازه است بلکه پلی میان نسل‌های گذشته و آینده در هنر نگارگری به شمار می‌آید و می‌تواند مسیر رشد این هنر اصیل ایرانی را هموار کند.

صاحب‌خبر -

صدیقه احمدی باصیری، نگارگر و داور کارگاه نگارگری جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان درباره کیفیت آثار جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: امسال روند کار‌ها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود. به‌ویژه در بخش تذهیب، بچه‌ها کار‌های قوی‌تری ارائه کردند. در بخش نگارگری هم شاهد کار‌های مدرن‌تری بودیم که با وجود پایبندی به سنت، ایده‌پردازی‌های تازه‌ای در آن‌ها دیده می‌شد. البته در بخش گل و مرغ بیشتر همان سبک سنتی ادامه پیدا کرده بود اما در مجموع آثار معاصر و خلاقانه هم به چشم می‌خورد. این روند، برای این گروه سنی بسیار امیدوارکننده است و نشان می‌دهد در آینده می‌توانند رشد چشمگیری داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه نگارگری در فرهنگ ایران افزود: نگارگری ریشه نقاشی ایرانی است و از هنرجویان انتظار می‌رود که توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند. ما پیشینه‌ای بسیار غنی در این هنر داریم و استادانی برجسته در کشور حضور دارند که می‌توانند پشتوانه‌ای بزرگ برای جوانان باشند. در بسیاری از کار‌ها مشخص بود که هنرجویان زیر نظر استادان مختلف آموزش دیده‌اند و حتی می‌شد قلم هر هنرجو را به استادش نسبت داد. با این حال، به نظر می‌رسد در دانشگاه‌ها به بخش نگارگری کمتر پرداخته می‌شود و بیشتر بر تذهیب تمرکز شده است.

باصیری بخش مهم جشنواره را در ایجاد ارتباط میان نسل‌ها دانست و اظهار کرد: این جشنواره پلی میان نسل قبل و نسل آینده است. در واقع، دوره جوانی مثل فصل بهاری است که اگر به درستی از آن استفاده شود، ثمره‌اش در پاییز برداشت خواهد شد. هنرجویان در این جشنواره نه‌تنها آثار همدیگر را از نزدیک می‌بینند، بلکه با استادان و هم‌نسلان خود ارتباطی برقرار می‌کنند که گاه سال‌ها ادامه می‌یابد. این ارتباط چهره‌به‌چهره و رقابت سالم در کارگاه‌ها، شور و شوقی به همراه دارد که هیچ‌وقت از طریق عکس یا فضای مجازی به دست نمی‌آید.

وی در ادامه به مقایسه تجربه خود با نسل امروز اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در جشنواره شرکت می‌کردیم، برای نخستین بار استادان یا هنرجویانی از شهر‌های دیگر را می‌دیدیم. اما امروز بچه‌ها از قبل از طریق شبکه‌های اجتماعی با هم آشنا هستند، آثار همدیگر را می‌شناسند و حتی استادان یکدیگر را می‌شناسند. این آشنایی قبلی مزیتی است، اما دیدار و کار عملی در کنار هم، تجربه‌ای متفاوت و ماندگار به آنها می‌دهد.

این نگارگر در پایان درباره ضرورت پیوند سنت و معاصریت گفت: جوانان باید توجه کنند که کار امروز نمی‌تواند صرفا تکرار گذشته باشد. شاهکار‌های دوره صفویه به اوج رسیده‌اند و ما باید امروز به زبانی معاصر کار کنیم. هنوز آثار معاصر ما تاثیری در حد شاهکار‌های صفوی نداشته‌اند و فاصله زیادی باقی است؛ بنابراین نیاز داریم بیشتر فکر و کار کنیم تا نگارگری امروز بتواند در شان هنر ایرانی بدرخشد.

انتهای پیام/