شناسهٔ خبر: 74773958 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

این بخش از خودروی شما عمدا خراب می‌شود تا زنده بمانید؛ ناحیه مچاله‌شونده خودروها چیست؟

صاحب‌خبر -

ناحیه مچاله‌شونده خودرو بخشی است که عمداً در تصادف خراب می‌شود تا انرژی ضربه را جذب کند. با این نوآوری مهندسی و نقش حیاتی آن در نجات جان سرنشینان آشنا شوید.

شاید عجیب باشد اما بخشی از خودروی شما برای نجات جانتان عمداً خراب می‌شود. این همان ناحیه مچاله‌شونده خودرو است که نقشی حیاتی در افزایش ایمنی در تصادف دارد.

ایمنی در صنعت خودروسازی همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده است. مهندسان برای دهه‌ها روی راه‌حل‌هایی کار کرده‌اند تا اثر ضربات شدید را کاهش دهند و یکی از این نوآوری‌های کلیدی، طراحی هوشمندانه‌ای است که انرژی تصادف را جذب می‌کند.

ناحیه مچاله‌شونده چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایده‌ی ناحیه مچاله‌شونده (Crumple Zone) نخستین بار در سال ۱۹۳۷ توسط یک مهندس خودرو به نام بِلا بارِنی مطرح شد. بارِنی در ۳۰ سالگی به این نتیجه رسید که اگر بخش‌های جلویی و عقبی خودرو در تصادفات از روبه‌رو یا عقب، قابلیت «مچاله شدن» داشته باشند، بهتر از سرنشینان محافظت می‌کنند. همزمان، او معتقد بود که بخش مرکزی خودرو باید بسیار مستحکم ساخته شود تا راننده و مسافران را ایمن نگه دارد.

بیشتر بخوانید

فعالیت‌های بارِنی در شرکت مرسدس-بنز منجر به استفاده از اولین ناحیه مچاله‌شونده در مدل ۱۹۵۸-۱۹۵۹ مرسدس-بنز W111 Fintail شد. این خودرو به دلیل نوآوری‌اش، به عنوان محصولی شناخته می‌شود که ایمنی خودرو را برای همیشه متحول کرد.

ناحیه مچاله‌شونده بخشی از خودروی شما، معمولاً در جلو و عقب است که طوری طراحی شده تا هنگام برخورد، به شکلی کنترل‌شده تغییرشکل دهد. این تغییرشکل، زمان برخورد را افزایش می‌دهد و با طولانی‌تر کردن فرایند تصادف، نیروی واردشده به سرنشینان را به شدت کاهش می‌دهد. در نتیجه، احتمال زنده‌ماندن و آسیب‌دیدگی کمتر آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

خودروهای قدیمی با بدنه‌های صلب، تمام نیروی تصادف را مستقیماً به سرنشینان منتقل می‌کردند. در چنین شرایطی، ممکن بود خم شدن شاسی یا حتی ورود موتور به داخل کابین، صدمات جدی و مرگباری به همراه داشته باشد.

طراحی این ناحیه و نقش آن در کنار سایر سیستم‌های ایمنی

شرکت‌های خودروسازی معمولاً طراحی دقیق این نواحی را به عنوان اطلاعات اختصاصی و محرمانه حفظ می‌کنند. با این حال، مشخص است که مهندسان از ترکیبی از فلزات مختلف در کنار پلاستیک و مواد کامپوزیتی برای ساخت آن‌ها بهره می‌برند تا جذب انرژی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

از زمان طراحی پیشگامانه بِلا بارِنی در مرسدس-بنز W111، کار او به سنگ‌بنای طراحی خودروهای امروزی تبدیل شده و به سرنشینان اجازه می‌دهد حتی از تصادفات بسیار هولناک نیز جان سالم به در ببرند.

البته ناحیه مچاله‌شونده تنها بخشی از سیستم‌های ایمنی یکپارچه خودرو است. این بخش در هماهنگی کامل با عناصر دیگری مانند کیسه‌های هوا (ایربگ)، کمربندهای ایمنی و ستون فرمان جمع‌شونده کار می‌کند تا ایمنی شما و سرنشینان را در زمان حادثه تضمین کند. به همین دلیل، هنگام بررسی ایمنی یک خودرو، باید فراتر از این ناحیه، به تمام ویژگی‌های ایمنی مدرن آن توجه کرد.

برچسب‌ها: