به گزارش ایرنا، در حالی مرمت و بازسازی پل تاریخی محمد حسن خان در بابل آغاز شد که کارشناسان و فعالان میراثی استان بر این باورند همزمان با آغاز مرمت این بنای فاخر تاریخی ممنوعیت قطعی تردد خودروهای سبک هم باید از زیر پل تاریخی اعمال شود.
پل تاریخی محمد حسن خان بابل که به عنوان یکی از نمادهای مهم تاریخی و میراثی این خطه از شمال محسوب می شود در سالهای اخیر سازه آن آسیب های جدی دید تا جایی که بخشی از طاق این بنا فرو ریخت.
تردد خودروهای سنگین و سبک از زیر پل تاریخی محمد حسن خان هر از چند گاه به سوژه خبری در این استان تبدیل می شود چراکه رانندگان سازه های بتنی زیر پل تاریخی را جابجا و تردد از زیر پل محمد حسن خان را از سر می گیرند.
این اقدام سبب شد که بخش های از طاق پل فرو بریزد و شکاف های عمیقی بر سازه این بنای فاخر ایجاد شود که هر روز عمق این شکاف ها بیشتر و خطر ریزش این بنای تاریخی بیشتر می شود.
مطالبات شهروندان برای نجات این بنای میراثی به گونه ای افزایش یافت که در شبکه های اجتماعی گروه های حمایتی به نام «نجات پل تاریخی» شکل گرفت و هر روز پیگیر مرمت این بنا هستند.
کارشناسان و دوستداران میراثی شهرستان بر این باورند ممنوعیت تردد همیشگی خودروهای سبک و سنگین از زیر این پل جدی ترین اقدامی است که باید انجام شود چون مرمت این بنا بدون ممنوعیت تردد خودروها دستاوردی برای این پل تاریخی ندارد.
نکته شگفت انگیز تردد خودر در زیر پل به جایی رسید تا برخی از رانندگان خودروهای سنگین دارای ارتفاع زیاد برای این که بتوانند به هر شکلی از زیر این پل عبور کرده و راهشان را برای رسیدن به مقصد نزدیک کنند، باد لاستیک خودرو را کم کنند تا ارتفاع کمتر شود و خودرو هنگام عبور گیر نکند.
وزیر میراث فرهنگی ۱۱ بهمن ماه سال گذشته برای بازدید و بررسی چند طرح تاریخی به مازندران سفر کرد. در این سفر وزیر میراث فرهنگی بعد از بازدید از پل محمد حسن خان قول مرمت این بنا را داده بود.
در فروردین ماه سال جاری کارشناسان میراثی از وزرات میراث فرهنگی برای بررسی آخرین وضعیت در محدوده پل محمد حسن خان حضور یافته و شرایط مرمت این بنا را از نزدیک ارزیابی کردند.
در شرایط فعلی جدی ترین پیشنهاد کارشناسان و شهروندان آن است که همزمان با مرمت این بنا جاده جایگزینی در محدوده پل برای تردد خودروهای سبک در نظر گرفته شود تا تردد خودرو از زیر پل ۳۰۰ ساله بابل برای همیشه ممنوع شود.
این پُل تاریخی که از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می کرد و در یک مقطعی از تاریخ عبور احشام از روی این پُل انجام می شد، میراث فرهنگی با قرار دادن نماد از تندیس کوچ دامداران بر روی این پُل فضای خاصی را ایجاد کرده که احتمال فروپاشی این بنای تاریخی و پایان خاطره بازی روستانشینان جنوب بابل با این بنا هر روز برنگرانی آنها می افزاید.
تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال ۱۳۴۳ تنها راه ارتباطی بابل به بندپی، آمل، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود، ۱۲۰ هزار ریال ذکر کرده اند.
نگین میراثی بابل
در این پیوند فرماندار بابل اظهار کرد: پل تاریخی محمد حسن خان بابل نگین میراثی شهرستان بابل و استان مازندران محسوب می شود که مرمت و بهسازی این بنای فاخر یک مطالبه چند ساله بود.
مصطفی میرتبار گفت: خوشبختانه با پیگیریهای انجامشده و توجه ویژه وزارت میراث فرهنگی، عملیات بازسازی و مرمت این پل ارزشمند آغاز و در آینده نزدیک علاوه بر مرمت فنی، زمینه مناسبسازی فرهنگی و گردشگری آن فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت پل محمدحسنخان بهعنوان نمادی از هویت تاریخی شهرستان بابل تأکید کرد: حفاظت از میراث تاریخی تنها یک وظیفه عمرانی نیست بلکه گامی مهم در جهت پاسداشت فرهنگ و تاریخ منطقه محسوب میشود.
فرماندار بابل گفت: در حال حاضر همه تلاش ها بر آن است تا با استفاده از ظرفیت های شهرداری بابل مناسب سازی بخش های مختلف پل تاریخی همزمان با بهسازی این بنای فاخر انجام شود.
ممنوعیت تردد واجب تر از مرمت
قاسم اسحاقی ملکشاه دوستدار میراث فرهنگی بابل که چند سال اخیر با حضور در محدوده پل محمدحسنخان مشغول تهیه عکس و فیلم از تردد خودروهای سنگین از زیر این پل تاریخی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ممنوعیت تردد خودرو از زیر پل تاریخی محمد حسن خان واجب تر از مرمت این بنای تاریخی است.
وی گفت: اگر این بنای فاخر مرمت شود ولی تردد خودروها از زیر پل جریان داشته باشد بهسازی این بنا به مرور تخریب می شود و این امر زمینه ای برای هدر رفت سرمایه ملی است.
اسحاقی با بیان این مطلب که تقاضای ما از همه مسوولان مربوطه چاره اندیشی برای ممنوعیت تردد خودر از زیر پل تاریخی است، اظهار کرد: دوستدران میراث فرهنگی در این شهرستان برای تحقق این مهم مکاتبه های زیادی با دستگاه های اداری مربوطه انجام دادند.
پل محمدحسن خان با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض، دارای ۶ چشمه یا طاق اصلی و ۲ چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.
پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این پل ۳۰۰ ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۱۴ به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند.
عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پُل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.