شناسهٔ خبر: 74764548 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

عضویت دانشگاه تبریز در کارگروه منابع آب و کنترل آلودگی شبکه دانشگاهی بریکس

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز از عضویت این دانشگاه در کارگروه «منابع آب و کنترل آلودگی» شبکه دانشگاهی بریکس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط‌عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تبریز، دکتر سعید شجاعی با اعلام این خبر گفت: شبکه دانشگاهی بریکس یکی از مهم‌ترین ابتکارات علمی و آموزشی کشورهای عضو بریکس است که با هدف توسعه همکاری‌های دانشگاهی، اجرای پژوهش‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو و ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند.

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه‌های برجسته‌ای از سراسر جهان در این کارگروه حضور دارند که از جمله می‌توان به دانشگاه سنت‌پترزبورگ روسیه، دانشگاه فنی آفریقای جنوبی، دانشگاه آمریکایی شارجه، دانشگاه سیچوان چین و چندین مرکز معتبر دیگر اشاره کرد.

به گفته وی، مأموریت دانشگاه تبریز در این کارگروه، مشارکت فعال در تدوین نقشه راه کنترل منابع آبی و ارائه روش‌های نوین برای کاهش آلودگی هوا در کشورهای عضو بریکس، از طریق همکاری و تعامل با دیگر دانشگاه‌های عضو است.

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز گفت: شبکه دانشگاهی بریکس در سال ۲۰۱۵ با هدف گسترش همکاری‌های علمی، اجرای پژوهش‌های مشترک، تبادل دانشجو و طراحی برنامه‌های آموزشی نوآورانه تأسیس شد.

به گفته دکتر شجاعی، در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ و معتبر از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی و اندونزی در این شبکه عضویت دارند و شمار اعضای آن به بیش از ۱۷۸ دانشگاه و مؤسسه علمی بین‌المللی رسیده است.

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به اولویت‌های این شبکه بیان کرد: توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌هایی همچون علوم کامپیوتر و امنیت اطلاعات، مطالعات بریکس، انرژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، منابع آب و کنترل آلودگی، اقتصاد، علوم ریاضی و طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی، کشاورزی پایدار و امنیت غذایی و نیز علوم بهداشت در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است حضور این دانشگاه در این جمع معتبر، فرصت ارزشمندی برای تقویت دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی به شمار می‌رود و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، توسعه فناوری‌های نوین، تبادل استاد و دانشجو و مشارکت فعال در رویدادها و نشست‌های بین‌المللی باشد.