به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا فتحعلی مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گزارشی از عملکرد یک ساله بانک قرضالحسنه مهر ایران ارایه کرد و از تخصصی شدن بانکهای قرضالحسنه و گسترش خدمات ارزی این بانک خبر داد.
وی به تخصصی شدن بانکهای قرضالحسنه اشاره کرد و گفت: طبق توصیه برنامه هفتم توسعه، بانک مرکزی وظیفه دارد بانکهای قرضالحسنه را تخصصی کند که این امر باعث طراحی و ابلاغ ظرفیتهای جدید برای این بانکها شده است.
این مقام ارشد بانکی ادامه داد: بانک قرضالحسنه مهر ایران با تکیه بر الزامات برنامه هفتم توسعه و تاکید بانک مرکزی، مسیر تخصصیسازی خدمات بانک را در دستور کار قرار داده است.
فتحعلی با اشاره به گسترش خدمات ارزی، خاطر نشان کرد: خدمات ارزی تا پیش از این، جزو خدمات بانکهای قرضالحسنه نبوده اما اکنون این امکان فراهم شده است تا همگان از این خدمات بهره مند شوند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران در ادامه افزود: این موضوعات در مجمع عمومی بانک طرح و تصویب خواهد شد و اهداف ما شامل توسعه نقشآفرینی مالی در قالب قرضالحسنه، ارائه خدمات بانکی و مالی از طریق بسترهای دیجیتال و رابطهای برنامهنویسی (API)، ارائه خدمات مشاوره مدیریت و فعالسازی ظرفیتهای ارزی است.
وی ضمن اشاره به جذب منابع ارزان قیمت، تصریح کرد: با وجود محدودیت ۱۷ ساله در جذب سپردههای سرمایهگذاری، بانک قادر به جذب منابع ارزان قیمت در قالب عقود است.
فتحعلی، ارائه خدمات با نرخ چهار درصد را از دیگر خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران دانست و افزود: بانک مرکزی مجوزی برای تاسیس بانکهای قرضالحسنه صادر کرده که امکان ارائه خدمات با نرخ چهار درصد را با رعایت دیگر عقود به بخشی از اقشار جامعه فراهم میکند.
افزایش سقف تسهیلات بانک قرضالحسنه مهر ایران
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران از افزایش سقف تسهیلات این بانک خبر داد و گفت: سقف تسهیلات بانکهای قرضالحسنه افزایش یافته است. این رقم افزایش برای اشخاص حقیقی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، برای اصناف و کسبوکارهای خرد تا سقف یک میلیارد تومان و برای شرکتها تا سقف ۱.۵ میلیارد تومان است.
وی در ادامه این مطلب تاکید کرد: این تغییرات از هفته آینده اعمال خواهد شد اما شرایط اعتبارسنجی و بازپرداخت تغییری نخواهد کرد و حداکثر سررسید وامها ۶۰ ماهه است.
فتحعلی با اشاره به اینکه ضمانتنامه تا۱۰ برابر تسهیلات است، اظهار داشت: در حوزه ضمانتنامه، تا ۱۰ برابر تسهیلات اشخاص حقیقی امکان پرداخت ضمانت وجود دارد و ضمانتنامههای نقد یا شبه نقد سقف ندارند.
وی بانک سوپرمارکت مالی را امری مورد توجه در این حوزه برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود عنوان کرد و گفت: هدف بانک مهر ایران تبدیل شدن به یک "سوپرمارکت مالی" است که تمام نیازهای مشتریان را پوشش دهد.
مدیرعامل بانک در ادامه سخنان خود به برنامه این بانک برای ایجاد سوپرمارکت مالی اشاره کرد و افزود: بانک مهر ایران قصد دارد با ایجاد یک “سوپرمارکت مالی “در قالب بانک قرضالحسنه، خدمات بانکی و مالی را از طریق بسترهای دیجیتال و API ارائه دهد.
وی بیان داشت: خدمات مشاوره مدیریت و ارائه خدمات ارزی در سطوح یک و ۲ نیز در دستور کار قرار دارد و صدور ضمانتنامه بانکی که پیش از این انجام نمیشد، از این پس در قالب خدمات جدید اجرایی خواهد شد.
فتحعلی همچنین بیان کرد: بانک قادر است منابع ارزی و ریالی را در چارچوب قراردادهای شرعی جذب و مدیریت کند.
رشد ۳۹ درصدی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران
این مقام ارشد بانکی در ادامه به معرفی بانک قرض الحسنه مهر ایران پرداخت و گفت: بانک مهر ایران ۱۷ سال پیش مجوز گرفته است و از سال ۱۳۸۶ فعالیت میکند. در سال ۱۳۹۷ مجوز بورس را دریافت کرده است و به عنوان شرکت سهامی عام فعالیت دارد. موضوع فعالیت بانک متعارف بوده است و جز بخش سپردههای سرمایهگذاری به شمار می رود.
وی به محورهای اصلی فعالیت بانکی حوزه کاری خود اشاره کرد و اذعان داشت: سه محور اصلی بانک، خدمترسانی عادلانه به اقشار جامعه، حمایت از گروههای کمبرخوردار و گسترش عدالت مالی و فراگیری مال هستند که بانک در این حوزه کارهای مطلوب و ارزنده ای را انجام داده است.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، ماموریت اصلی بانک را انتقال وجوه، واسطهگری مالی، تولید ثروت و حمایت از اقشار مختلف عنوان کرد و گفت: با توجه به فعالیت ها و عملکرد این بانک در یک سال گذشته، شاهد رشد ۳۹ درصدی منابع بانک بودیم.
وی تخصیص منابع به کسبوکارهای خرد را موضوعی مورد توجه از طرف این بانک دانست و اذعان داشت: بخش قابل توجهی از منابع بانک به کسبوکارهای خرد، مشاغل خانگی و کارآفرینان کوچک اختصاص مییابد.
پنج میلیون فقره تسهیلات پرداخت شد
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران اظهار داشت: بیش از پنج میلیون فقره تسهیلات پرداخت شده و تعداد مشتریان به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده است.
وی نرخ مطالبات غیرجاری بانک را زیریک درصد عنوان کرد و گفت: بیش از ۵۳ درصد افتتاح حسابها بهصورت غیرحضوری انجام میشود و تخصیص تسهیلات بر اساس رتبه اعتباری مشتریان با اتکا به فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی صورت میگیرد.
راهاندازی اندیشکده قرضالحسنه برای توسعه مبانی نظری و محصولسازی مبتنی بر اصول شریعت
فتحعلی به طراحی مدلهای نوین اعتبارسنجی اشاره کرد و بیان داشت: استفاده از هوش مصنوعی و دادههای جایگزین برای اعتبارسنجی و توسعه خدمات دیجیتال از موضوعات مورد توجه این بانک به شمار می رود چرا که باید به روز بود تا بتوان خدمات مطلوب تری ارائه داد.
وی با اشاره به تامین نیاز مالی با قیمت تمام شده پایین، گفت: یکی از مزایای رقابتی بانک، پایین بودن قیمت تمام شده پول و دریافت کارمزد صرفاً برای پوشش هزینه ها به شمار می رود. همچنین در یک سال گذشته، ۷۴ میلیارد تومان به پروژههای اجتماعی در زمینه مسئولیتهای اجتماعی اختصاص یافته است.
این مقام ارشد بانکی با تاکید بر توسعه بانکداری دیجیتال، عنوان کرد: طراحی پلتفرمهای مختلف از دیگر اقدامات مورد توجه بانک قرض الحسنه مهر ایران محسوب می شود.
وی به راه اندازی اندیشکده قرض الحسنه اشاره کرد و گفت: اندیشکده قرضالحسنه برای توسعه مبانی نظری و محصولسازی مبتنی بر اصول شریعت راهاندازی شده و کمیته فقهی بانک برای انطباق محصولات و قراردادها فعال است.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، نسبت کفایت سرمایه بانک را ۸.۶۳ درصد بیان کرد و اذعان داشت: این نسبت بالاتر از استانداردهای بانک مرکزی است و انتظار میرود با افزایش سرمایه بهبود یابد.
وی اظهار داشت: در زمینه افتتاح حساب هم مشتریان استقبال قابل توجهی داشتند و بر همین اساس۵۳ درصد افتتاح حسابها در بستر آنلاین وجود داشته است.
این مقام ارشد بانکی به میزان سرمایه بانک قرض الحسنه مهر ایران اشاره کرد و گفت: سرمایه بانک از ۱۵ همت عبور کرده است و با هدف ترمیم نسبت سرمایه و افزایش تابآوری، قصد افزایش آن به بالای ۲۰ همت، طبق توصیه بانک مرکزی را دارد.
وی عنوان کرد: بر اساس عملکرد مالی بانک قرض الحسنه مهر ایران، ۳۹ درصد رشد منابع، پرداخت بیش از ۴۵ همت تسهیلات به نزدیک پنج میلیون نفر و رشد ۲۵ درصد در تسهیلات داشته ایم.
فتحعلی در خصوص تسهیلات تکلیفی اظهار داشت: بیش از ۱۶ همت تسهیلات در قالب فرزندآوری، ازدواج و... دریافت کرده است که این مقدار به بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر تعلق گرفت.
وی تسهیلات بدون کارمزد را از دیگر عملکردهای این بانک دانست و گفت: ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات بدون کارمزد به اقشار خاص پرداخت شده است.
پرداخت ۶۲ درصد تسهیلات بانکی بدون حضور فیزیکی مشتری
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، تخصیص برنامه در بستر آنلاین را از دیگر عملکردهای این بانک دانست و گفت: ۶۲ درصد تسهیلات بدون حضور فیزیکی مشتریان و با استفاده از هوش مصنوعی پرداخت شده است.
وی در تشریح سند جامع راهبردی این بانک، اظهار داشت: این سند سه رکن بازاریابی، عملیات و مالی را پوشش میدهد و برای سه سال آینده، ۹۶ پروژه تعریف شده است. تمرکز راهبردی بر بانکداری اجتماعی، اصناف و شرکتهاست و محصولات متناسب با هر گروه مشتری در کانالهای حضوری و دیجیتال عرضه خواهد شد. بهمنظور بهبود تجربه مشتری، کاهش ازدحام شعب با توسعه خدمات دیجیتال و اعتبارسنجی هوشمند بهطور جدی پیگیری میشود.
این مقام ارشد بانکی با بیان اینکه بانک قرضالحسنه مهر ایران در حال گذراندن یک مرحله تحول استراتژیک است، گفت: تمرکز زیادی بر توسعه خدمات دیجیتال و استفاده از فناوریهای نوین به ویژه هوش مصنوعی وجود دارد. همچنین این بانک در تلاش است تا با ارائه خدمات متنوع و با قیمت تمام شده پایین، سهم خود را در بازار افزایش دهد و نقش خود را در اقتصاد و حمایت از اقشار جامعه پررنگتر کند.
وی با تأکید بر اینکه بانکداری اجتماعی نشاندهنده رویکردی فراتر از صرفاً فعالیتهای بانکی است، خاطر نشان کرد: اصلاح ساختارهای داخلی و ارتقای توانمندیهای فنی برای پاسخگویی به نیازهای آینده اولویت دارد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران به تغییر راه و روش بانکداری اشاره کرد و گفت: بانک مهر ایران در حال گذار از شیوههای سنتی به سمت بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات نوین است.
وی توجه به مشتری و نیازهای او را امری ضروری و مهم در این بانک دانست و افزود: تمرکز بر "سوپرمارکت مالی" و طراحی محصولات متناسب با گروههای مختلف مشتریان نشاندهنده اولویت قرار دادن مشتری است.
فتحعلی پاسخگویی به الزامات رگلاتوری و اقتصادی را امری مورد توجه خواند و عنوان کرد: بانک در تلاش است تا با برنامههای خود، هم الزامات بانک مرکزی را رعایت کند و هم با تحولات اقتصادی مانند تورم و تغییر انتظارات مشتریان همراه شود.
وی به اهمیت نوآوری و فناوری اشاره و خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی، بلاکچین و خدمات دیجیتال به عنوان ابزارهای کلیدی برای آینده بانک معرفی شدهاند.
این مقام ارشد بانکی تعهد به مسئولیتهای اجتماعی را برای بانکداری مهم و مورد توجه دانست و گفت: حمایت از اقشار کمبرخوردار، مشاغل خرد و پرداخت تسهیلات تکلیفی، نشاندهنده رویکرد بانکداری اجتماعی است.