به گزارش ایرنا، مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران روز دوشنبه در حاشیه دیدار با «مامِت آکمامدوف» وزیر حملونقل ریلی ترکمنستان در ساری اظهار کرد: این دیدار در راستای گسترش همکاریهای مشترک ایران و ترکمنستان در بخش حملونقل ریلی و بهرهگیری از ظرفیتهای مرزی استان مازندران انجام شد.
وی افزود: برنامه اصلی هیات ترکمنستانی، بازدید از خطوط ریلی استان، بررسی پروژههای مرزی و ظرفیتهای موجود برای ارتقای همکاریهای دوجانبه است.
یونسی رستمی خاطرنشان کرد: این سفر فرصتی است تا ظرفیتهای استان در حوزه ریلی بیش از پیش معرفی شود. توسعه خطوط مرزی و اتصال ریلی ایران و ترکمنستان، افقهای تازهای در تعاملات اقتصادی و تجاری خواهد گشود.
به گزارش ایرنا، «کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب» ظرفیت ایجاد چارچوبی برای یک شبکه ارتباطی پرقدرت از اقیانوس هند تا کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی را دارد و موقعیت جغرافیایی به مازندران اجازه میدهد نقش محوری در این دالان اقتصادی و تجاری داشته باشد.
طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» یکی از طرحهای مصوب جلسه ۱۴ دی ماه سال ۱۴۰۱ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است که اجرای آن زمینه را برای «توسعه پیوندهای راهبردی و وابستگی متقابل تجاری با کشورهای منطقه» که از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، فراهم میکند.
اقتصاد مقاومتی یک «الگوی حکمرانی اقتصادی» است، به این معنا که سیاستها، قوانین و اقدامات، طوری طراحی شود که اقتصاد کشور از تکانههای داخلی و خارجی، کمترین اثرپذیری را داشته باشد. وظیفه دولت در این الگوی حکمرانی، طراحی و اجرای «اقدامات عملیاتی» است.
اقداماتی که دولت انجام میدهد سه نوع دارد: توسعه زیرساخت (طرح)، قاعدهگذاری (هدایت) و تسهیلگری (حمایت) بنابراین برای تحقق اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی این الگوی حکمرانی، ضروری است دولت طرحهای اولویتدار شامل مجموعهای از سه گونه اقدام فوق که منجر به تحقق اهداف مشخص در مقاوم سازی اقتصاد میشود را اجرا کند.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان نهادی که با فرمان رهبر معظّم انقلاب، بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی و به ریاست معاون اول رئیس جمهور شکل گرفت، وظیفه طراحی، تصویب و پیشبرد طرحهای جهشی و اولویت دار جهت مقاوم سازی اقتصاد و رفع موانع و تسهیل گریهای لازم برای پیگیری قدم به قدم آنها تا حصول نتیجه را بر عهده دارد و میتواند در تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش آفرینی ویژه و راهبردی داشته باشد.
در دولت قبل، این ستاد به طور عمده به امورات جاری اقتصاد و طرحهایی که اولویت بودجه ای داشت میپرداخت، اما در دولت چهاردهم، رویه ستاد تغییر کرده و منطبق بر ماموریت اصلی خود قرار گرفته است. بر این اساس، رویه ستاد در دولت چهاردهم «تصویب طرحهای منتخب و محدود و تحول آفرین متمرکز بر تحقق اقتصاد مقاومتی» و «پیگیری قدم به قدم و مانع زدایی و تسهیل گری تا حصول نتیجه» است.
تصویب طرح جهش کریدور شمال جنوب به عنوان اولویت دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ و پس از جلسات متعدد کارشناسی دبیرخانه ستاد که از ابتدای سال با خبرگان، مسئولین و دستگاههای متولی برگزار گردید، ۲ طرح اولویت دار به تصویب رسید. یکی از این طرحها، طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» شامل ۶ اقدام و طرح زیرساختی در حوزه ریلی بود که وزارت راه و شهرسازی متولی آن است.
اجرای این طرح، زمینه را برای توسعه پیوندهای راهبردی و وابستگی متقابل تجاری با کشورهای منطقه که از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، فراهم خواهد کرد و به همین دلیل، به اولویت دولت تبدیل شده است. این طرح میتواند محور همکاریهای دو و چندجانبه با کشورهای همسایه از جمله روسیه نیز قرار گیرد و از این جهت هم حائز اهمیت است.