شناسهٔ خبر: 74727078 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد؛

هیچ نوآموزی نباید از دوره پیش دبستانی محروم شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه شفافیت و سلامت ۲ ویژگی اصلی فرایند بررسی بسته‌های تربیت و یادگیری است گفت: هیچ کودک و نوآموز ایرانی نباید به دلیل فقر و یا زندگی در مناطق ۲ زبانه و محروم از دوره پیش‌دبستانی باز بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا شیخ‌الاسلام در نشست با « ناشران بسته‌های تربیت-یادگیری تاییدشده»، شفافیت و سلامت را دو ویژگی اصلی فرایند بررسی بسته‌های تربیت-یادگیری دانست.

وی با اشاره به هم‌افزایی مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مرتبط با آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، افزود: خوشبختانه امروز همه حاکمیت به اهمیت دوره پیش‌دبستانی واقف است و آمادگی دارند ظرفیت‌های خود را برای ارتقای این حوزه به کار بگیرند.

شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی در گرو توسعه پیش‌دبستانی است، خاطرنشان کرد: ایجاد ساختار متناظر استانی در همۀ استان‌ها بر مبنای همین ضرورت صورت گرفت؛ اقدامی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و دغدغه‌مندی آنان نسبت به دوره پیش از دبستان محقق شد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌ها و رویکردها در حوزه پیش‌دبستانی باید مبتنی بر میدان، نیازها و ویژگی‌های آن باشد، خاطر نشان کرد: پژوهش و تحقیق مهمترین عوامل قدرت سیاست‌گذاری هستند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اضافه کرد: اگر عملکرد کشور در حوزه پیش‌دبستانی مطلوب باشد، کودک با انگیزه و میل بیشتری وارد فضای آموزش رسمی خواهد شد و در نتیجه فرایند آموزش و پرورش را با کیفیت بهتری طی خواهد کرد.

شیخ‌الاسلام توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی را به ویژه در مناطق محروم و لازم‌التوجه ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هیچ کودک و نوآموز ایرانی نباید به دلیل فقر و یا زندگی در مناطق دوزبانه و محروم از دوره پیش‌دبستانی باز بماند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگرش تعیین‌کننده رفتار فرد است، اظهار کرد: اگر بتوان نگرش نوآموز را در دوره پیش از دبستانی به علم، مدرسه و تحصیل اصلاح کرد، قطعاً رفتارهای تحصیلی - تربیتی بهتری را شاهد خواهیم بود و از نتیجۀ آن تمام جامعه منتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت محتوای تربیت-یادگیری، بر لزوم پشتوانه علمی و تحقیقاتی تاکید و تصریح کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای بررسی حرفه‌ای و تخصصی بسته‌های تربیت - یادگیری در محیط سالم و شفاف، میزبان بهترین داورها را از سراسر کشور بود، زیرا باور داریم اعتماد مردم بزرگترین سرمایه برای نظام تعلیم و تربیت است؛ اعتمادی که جز در سایه شفافیت و سلامت فرایندها محقق نمی‌شود.

وی در پایان سرعت در چاپ، کیفیت چاپ، توجه ویژه به مناطق محروم و تسریع در ارسال بسته‌های تربیت-یادگیری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گرچه حفظ حقوق ناشران امری ضروری است، ولی نگاه صرف اقتصادی به مسائل تربیتی و فرهنگی مخرب است.

هیچ نوآموزی نباید از دوره پیش دبستانی محروم شود